Druppellader aansluiten....
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10-12-2018 12:24
Druppellader aansluiten....
Hallo, hier mijn eerste technische vraag: kan ik een druppellader aansluiten op de 12 V plug die naast de teller zit ? Neem aan dat die rechtstreeks (via een zekering) naar de accu loopt.....
Alvast bedankt, groet Eric.
Alvast bedankt, groet Eric.
XT 1200 2012
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 04-02-2016 14:50
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10-12-2018 12:24
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10-12-2018 12:24
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05-02-2016 22:26
Ik heb ook tijd ....
Mijn ervaring ... ik kom thuis en sluit de Ctek druppellader aan.
Resultaat. mijn vorige moto BMW K75RT - op 20 jaar en 150.000km slechts 2 batterijen op de ganse looptijd.
Nu de Ténéré 8 jaar en 70.000km, nog steeds de origineel eerste batterij.
Vraag, wat is du goed of slecht ?????
groeten, Luc.
Mijn ervaring ... ik kom thuis en sluit de Ctek druppellader aan.
Resultaat. mijn vorige moto BMW K75RT - op 20 jaar en 150.000km slechts 2 batterijen op de ganse looptijd.
Nu de Ténéré 8 jaar en 70.000km, nog steeds de origineel eerste batterij.
Vraag, wat is du goed of slecht ?????
groeten, Luc.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 05-02-2016 21:30
Luc schreef: Nu de Ténéré 8 jaar en 70.000km, nog steeds de origineel eerste batterij.
Vraag, wat is du goed of slecht ?????
groeten, Luc.
Mijn vrouw haar motor hangt tijdens de wintermaanden ook aan de druppellader. Enkele jaren geleden met een volledig platte batterij gezeten toen we ons eerste ritje wilde maken in het voorjaar...
Een ezel stoot zich geen twee keer....
De mijne, ondertussen bijna 4 jaar en 60K ook nog steeds de eerste batterij, maar dan zonder druppellader. Hij hangt wel klaar maar ik gebruik 'm bijna nooit omdat ik de laatste tijd de winter gewoon door rij....
growing old is inevetable, growing up is optional
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
Een motor die regelmatig wordt bereden behoeft geen druppellader.
Echt niet.
Als hij een half jaar of langer stil heeft gestaan zou je het kunnen overwegen.
Vroeger dacht ik ook dat het juist was om de motor aan de druppellader
te hangen bij thuiskomst.
Daar ben ik mee gestopt nadat ik een hoop startproblemen begon te krijgen
en er lang gezocht moest worden naar de oorzaak.
Bij mij thuis was het regelmatig zo dat de motor niet wilde starten.
Bracht ik hem naar mijn dealer om het probleem op te lossen, dan startte
hij daar gewoon goed elke keer.
Te langen leste is de motor naar Yamaha Europe in Schiphol-Rijk gegaan.
Op verzoek van de technische man daar ging ook de druppellader mee.
Wat bleek?
Mijn, nog vrij nieuwe, Optimate werkte niet (meer) goed en bleef af en
toe in zijn ontlaadcyclus hangen en trok dan de accu leeg.
Dat gebeurde niet elke keer.
Daarom startte hij soms wel goed en soms niet.
Bij mijn dealer ging hij natuurlijk niet aan een druppellader en dus konden
die geen storing vinden bij de motor.
Yamaha Europe ontdekte de fout.
Ze hebben vervolgens die Optimate van mij in de shredder gegooid.
Mij vervolgens overtuigd dat het echt zinloos is als je regelmatig rijdt.
Toen ik de motor weer thuis kreeg was hij gewassen, gepoetst en verder
technisch helemaal in orde gemaakt.
Bovendien, dat vond ik sportief, kreeg ik een nieuwe Yamaha druppellader.
Maar die zit, na járen, nog in de doos.
Sindsdien heb ik nooit meer startproblemen gehad
Echt niet.
Als hij een half jaar of langer stil heeft gestaan zou je het kunnen overwegen.
Vroeger dacht ik ook dat het juist was om de motor aan de druppellader
te hangen bij thuiskomst.
Daar ben ik mee gestopt nadat ik een hoop startproblemen begon te krijgen
en er lang gezocht moest worden naar de oorzaak.
Bij mij thuis was het regelmatig zo dat de motor niet wilde starten.
Bracht ik hem naar mijn dealer om het probleem op te lossen, dan startte
hij daar gewoon goed elke keer.
Te langen leste is de motor naar Yamaha Europe in Schiphol-Rijk gegaan.
Op verzoek van de technische man daar ging ook de druppellader mee.
Wat bleek?
Mijn, nog vrij nieuwe, Optimate werkte niet (meer) goed en bleef af en
toe in zijn ontlaadcyclus hangen en trok dan de accu leeg.
Dat gebeurde niet elke keer.
Daarom startte hij soms wel goed en soms niet.
Bij mijn dealer ging hij natuurlijk niet aan een druppellader en dus konden
die geen storing vinden bij de motor.
Yamaha Europe ontdekte de fout.
Ze hebben vervolgens die Optimate van mij in de shredder gegooid.
Mij vervolgens overtuigd dat het echt zinloos is als je regelmatig rijdt.
Toen ik de motor weer thuis kreeg was hij gewassen, gepoetst en verder
technisch helemaal in orde gemaakt.
Bovendien, dat vond ik sportief, kreeg ik een nieuwe Yamaha druppellader.
Maar die zit, na járen, nog in de doos.
Sindsdien heb ik nooit meer startproblemen gehad
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10-12-2018 12:24
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 05-02-2016 21:30
Walrus schreef: Een motor die regelmatig wordt bereden behoeft geen druppellader.
Echt niet.
Als hij een half jaar of langer stil heeft gestaan zou je het kunnen overwegen.
Mij vervolgens overtuigd dat het echt zinloos is als je regelmatig rijdt.
Walrus schreef:Mijn, nog vrij nieuwe, Optimate werkte niet (meer) goed en bleef af en
toe in zijn ontlaadcyclus hangen en trok dan de accu leeg.
Lang verhaal (wat) korter...
Er is dus niets mis met een druppellader, jij hebt enkel de pech gehad dat die van jou het niet meer deed.
Als de motor voor lange tijd in winterstalling gaat lijkt het mij zelfs aan te raden om de druppellader in te steken.
Niet iedereen rijdt de winter door, dus dat algemene wantrouwen tov druppelladers is eigenlijk nergens voor nodig.
growing old is inevetable, growing up is optional