riembeugels (strap brackets) op zijkoffers

Wat is het laatste wat je gekocht hebt en waarom?
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

riembeugels (strap brackets) op zijkoffers

Bericht door ErBo » 19-07-2016 18:18

Omdat wij met z'n 2en op de motor op vakantie gaan kunnen we wel wat extra bergruimte gebruiken. De originele Yamaha koffers beiden standaard geen mogelijkheid om ook nog een tas op de koffers te monteren.

Geïnspireerd door iemand op het Duitse Super Tenere forum heb ik weken (bijna maanden) geleden bij Touratech riembeugels (strap brackets) besteld. Eind vorige week waren ze dan eindelijk binnen en inmiddels zitten ze op de zijkoffers.
Het was een heel gepriegel, eigenlijk is er (aan de binnenkant) amper ruimte voor de moeren, maar ik ben tevreden met het resultaat.

Nu hebben we beiden zo'n 20 liter extra bagageruimte, en daar moeten we het mee doen.


Afbeelding :P
veldc
Berichten: 163
Lid geworden op: 04-02-2016 19:12

Bericht door veldc » 28-07-2016 17:17

Hallo ErBo,

Je aanpassing ziet er goed uit. Jammer dat Touratech zo lang er over doet om de bestellingen af te leveren. Ik heb half mei crash bars bij Touratech besteld en betaald. Deze week nog mailwisseling gehad met Touratech. Ik verwacht dat ik ze pas in september krijg. Volgende week wordt het nieuwe Touratech hoofdkantoor geopend in Niedereschach met tevens grotere productiecapaciteit en een groter magazijn. Hopelijk gaan dan de bestellingen wat sneller.

Ik hoop dat je er een hoop plezier van hebt en dat de extra bagage goed blijft zitten. Geniet er van.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 28-07-2016 20:30

Voor meer bagage gebruik ik een bagagerol van 60 liter die ik over het achterrekje en gedeeltelijk ov de koffers vastsjor met spanbanden.
Standaardkoffers hebben hoog uit ruimte voor bagage voor een weekend. Met de bagagerol kan ik de termijn iets verlengen.... :P
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 29-07-2016 11:52

@veldc

Balen dat je zo ontzettend lang op je bestelling moet wachten. Dat kun je als toonaangevend (?) bedrijf toch niet verkopen. Het meest kwalijk is dat ze wel gelijk geld willen (of je moet je bestelde spullen in Apeldoorn ophalen).

Over de stabiliteit van de riem beugels (strap brackets) maak ik me geen zorgen. Aan de binnenkant zit een aluminium strip van 2x15x65mm. De koffers kapot trekken door te grote trekkrachten aan de beugels lijkt me onwaarschijnlijk.
Aan de buitenkant van de koffer is erg weinig ruimte voor met name de borgmoeren (foto 2). Door een paar kleine sparingen in de opstaande kant te maken kan de kofferdeksel probleemloos gesloten worden (foto 3).
Dit komt de waterdichtheid niet ten goede, maar soms moet je concessies doen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


@Joekes

Dat hebben wij ook overwogen en 'getest'. Om verschillende redenen kiezen we voor extra ruimte op de zijkoffers. Qua totale hoeveel zal het weinig uitmaken. De tassen die we gebruiken (http://www.polo-motorrad.de/de/superdea ... liter.html) bieden meer ruimte dan we op de zijkoffers kunnen hebben, maar zijn erg soepel en laten zich heel makkelijk tot het gewenste formaat oprollen.
Deze tassen heb ik vaker gebruikt en met de waterdichtheid zit het absoluut goed.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 17-08-2016 07:51

ErBo zei:
@Joekes

Dat hebben wij ook overwogen en 'getest'. Om verschillende redenen kiezen we voor extra ruimte op de zijkoffers. Qua totale hoeveel zal het weinig uitmaken. De tassen die we gebruiken (http://www.polo-motorrad.de/de/superdea ... liter.html) bieden meer ruimte dan we op de zijkoffers kunnen hebben, maar zijn erg soepel en laten zich heel makkelijk tot het gewenste formaat oprollen.
Deze tassen heb ik vaker gebruikt en met de waterdichtheid zit het absoluut goed.

Het is een mooie oplossing die je gemaakt hebt. Ik ben alleen wat huiverig voor boren in "waterdichte" koffers.
Lukte overigens het bevestigen op de koffers met sjorbanden niet? Of ben je bang dat de tassen zonder de "ogen"gaan schuiven?
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 17-08-2016 16:50

Joekes schreef: Het is een mooie oplossing die je gemaakt hebt. Ik ben alleen wat huiverig voor boren in "waterdichte" koffers.
Met een beetje kit onder zowel de beugels als onder de aluminium strips denk ik dat de waterdichtheid niet aangetast is.
En 100% waterdicht zijn de koffers van zichzelf ook niet. Ik een heel harde regenbui komt er toch een klein beetje water naar binnen. Daarom altijd je kwestbare spullen in een (plastic) tas doen.

Joekes schreef: Lukte overigens het bevestigen op de koffers met sjorbanden niet? Of ben je bang dat de tassen zonder de "ogen"gaan schuiven?
Een eis dik ik mezelf stelde is dat de koffers te openen moeten zijn met de extra tas erop. Alleen riemen onder de koffer door was dus sowieso geen optie.
Als extra doe ik er nog wel ook nog een netje overheen dat vastgehaakt wordt aan de handgrepen. Is makkelijk aan één kant los te maken bij opnenen koffers, en je kan er nog iets extra's onderstoppen (regenpak bijv.).
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 17-08-2016 18:35

Conclusie: hier is goed over nagedacht.....!
:D
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 18-08-2016 10:19

Dat heb ik zeker, dank je.

Na de vakantie, dan hebben we ca. 3.000 km met bepakking gereden, zal ik de ervaring delen.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 18-08-2016 10:46

Dat is een goed plan.

Hele fijne en uiteraard veilige vakantie!
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 14-09-2016 13:59

Zoals beloofd, de ervaring na 3.219,8 km met bepakking.

De op de koffers gemonteerd beugels hebben perfect gedaan wat ze moesten. De extra tassen op de koffers zijn met sjorbanden aan de beugels vastgezet en konden goed aangetrokken worden. Daaroverheen deden we een net, die aan de handgrepen van de koffers vastgehaakt zaten. 3 haken voor en 3 halen achter. De netten zijn als extra voor de tassen, en geven ruimte om even snel iets onder te stoppen. Bijv. een vest of regenpak. Regen hebben we trouwens onderweg niet gehad.

We zijn in 3 dagen naar Viareggio (I) gereden, waar we 10 dagen in een huisje op een camping verbleven (perfect bevallen trouwens). Voor vervoer in Viareggio hadden we 2 fietsen gehuurd.
Door in de tassen dingen te stoppen die we onderweg niet nodig hadden, konden de tassen tijdens de onderweg overnachtingen op de koffers blijven zitten. Dat scheelde iedere dag een hoop gedoe.

De gebruikte tassen voldeden op zich prima, maar ik ga wel op zoek naar 2 andere, bijv. de Givi Cargo Bag (heeft/weet iemand ze te koop?).

We zijn met z'n 2en 16 dagen weg geweest (op 1 motor). De bagageruimte is beperkt, maar blijkt door 'slim' kiezen en inpakken ruim genoeg.
Ach, en op de camping moet je niet te kritisch zijn en tussentijds een wasje doen. Handdoeken en lakens huurden we op de camping.


Afbeelding
Plaats reactie