Nieuwe motor

Wat is het laatste wat je gekocht hebt en waarom?
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Nieuwe motor

Bericht door Dieseltje » 23-10-2016 11:45

Na 16 maanden een haat en liefde relatie gehad te hebben met mijn S10 deze week psychisch de knoop doorgehakt. Mooie momenten gehad in de 26 dkm die ik gemaakt heb, maar ook momenten dat ik mij mateloos irriteerde aan diverse zaken.

Half jaar geleden ook al vastbesloten geweest om een GSA te kopen, door de arrogantie van diverse BMW dealers nooit tot een bevredigende deal kunnen komen. Dus toch maar proberen vrienden te worden met mijn Yamaha. Tevergeefs............

Maar goed, nu ik voor mijzelf definitief de knoop heb gehakt moest ik een opvolger zoeken.
Één van de eisen waar mijn motorfiets aan moet voldoen is/was de cardan.
Daarmee is de keuze natuurlijk in het Allroad segment aardig beperkt en BMW was eigenlijk van de baan. Honda, Kawa, en Suzuki zeker niet, een Triumph had een optie kunnen zijn maar op 1 of andere manier trekt mij die niet.
Uiteindelijk mijn eisen bijgesteld en dan toch maar geen cardan, keus was nu makkelijk gemaakt.
:D
Afbeelding

De 2016 modellen gaan nu met leuke kortingen de deur uit.
KTM dealer gaf een "normale" inruilprijs terug dus de koop was snel gesloten.
Ben erg benieuwd, door het ontbreken van een demo heb ik gereden met een 1190, paar kg lichter en "maar" 150 pk.
Voor mijn ST had ik een KTM Duke 690, de 1190 geeft dezelfde smile als dat ik altijd heb gehad bij de Duke. Vanaf de eerste meters voelt de KTM erg vertrouwd.
De 1290 Super Adventure zou qua rij en motor gedrag vergelijkbaar moeten zijn.
XT1200ZE ingeruild! :)
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 23-10-2016 11:50

Ze zijn goed bezig bij KTM, vooral de nieuwe 2017 modellen vind ik echt de moeite.
Vooral de 1090 ADV R dan. Voor mij hoeven die +150pk's echt niet. :shock:

Alleen die ketting he..

Hoop ook dat je niet al teveel met het verbruik inzit? Ik heb nog geen enkele KTM eigenaar horen vertellen dat z'n machine zuinig is, integendeel. :D



Als ik zo onbeleefd mag zijn, hoeveel kreeg je bij KTM terug en scheelt dat werkelijk zoveel met de overnameprijs bij BMW?

Ik ben voorlopig nog tevreden met m'n S10, erger me eigenlijk alleen nog maar aan die pessimistische verbruiksmeter en de iets te enthiousiaste snelheids-afstandsmeter.

Voor mij blijft de cardan prio, dus hoogstwaarschijnlijk stap ik na een jaar of 5 over op BMW... De GSA blijft een topper.
M'n vrouw rijdt sinds twee jaar met een GS, en ik ben vrij tevreden van die dealer.
growing old is inevetable, growing up is optional
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 23-10-2016 12:05

De MY2017 1290 adventure R is echt om te smullen 8)

De Super Adventure T is bijna ongewijzigd, teller partij is nu 1 display en daarmee nog wat meer functies. o.a. smartphone koppelen e.d.
Voor mij in ieder geval overbodig.

Het verbruik schijnt behoorlijk afhankelijk te zijn van rijstijl. Circuit stijl kan zomaar 8 ltr verbruiken. :oops:
Mijn 1 cil KTM was echt een zuinigheids wonder, onder de 4 liter was heel goed mogelijk. Meer dan 5 ltr is mij nooit gelukt.

Een ketting heeft ook voordelen. :evil:
XT1200ZE ingeruild! :)
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 23-10-2016 12:23

adventurer schreef:

Als ik zo onbeleefd mag zijn, hoeveel kreeg je bij KTM terug en scheelt dat werkelijk zoveel met de overnameprijs bij BMW?
Niet alleen de prijs was van belang, ik heb ook 3x serieus een poging gedaan om een afspraak te maken voor een degelijke proefrit op een GSA.
Helaas heb ik er nooit antwoord op gekregen.
Bij BMW krijg ik het gevoel dat ik blij mag zijn als ik toestemming krijg om er 1 te mogen kopen.

Op een nieuwe goed aangeklede GSA moest ik mijn overnameprijs ook nog in euro's bijbetalen. (half jaar geleden met minder dan 20dkm)

BMW wil/mag geen Yamaha in de showroom hebben.
Ze bellen dus een handelaar en krijgen via de telefoon een bod.
Misschien heeft jou BMW dealer betere connecties?
XT1200ZE ingeruild! :)
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 23-10-2016 13:42

Toen ik met de CBF1000 van m'n vrouw om een overnameprijs vroeg werd er ook gewoon naar enkele "opkopers" gebeld en op die manier een prijs voorgesteld.
Scheelde bijna 1000€ met de overnameprijs die we bij F&J kregen. :shock:

Op dat gebied heb je idd een punt.

Maar langs de andere kant werd er wel een extra korting gegeven (nieuwe BMW klant) en liep er een actie met enkele gratis accessoires waardoor die mindere overnameprijs niet zo erg meer was.


Qua service en onderhoud hebben we niets te klagen bij die dealer in Genk.




De BMW dealer van Meerhout beviel mij ook veel minder, daar werd ik enorm hard gepusht om toch maar niet te lang te wachten met die bestelbon. :roll:



Dat je moeilijk een testrit geregeld kreeg lijkt me straf. Toen ik de F800GSA wilde testen werd er onmiddellijk een dag vastgelegd in Kontich, daar kan je elke model gratis testrijden.
De gewone 1200GS hadden ze in de winkel staan, en ook daar kon ik gratis een paar uur mee weg..



Maar goed, ik ben er van overtuigd dat je met de KTM een goede keuze hebt gemaakt. Veel plezier ermee!




Je hebt de Ten toevallig niet ingeleverd zonder kofferset? Ik zoek nog een zwarte topkoffer... :D
growing old is inevetable, growing up is optional
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 23-10-2016 15:04

Bij Meerhout wilde ik nog langsgaan, niet meer nodig toen ik het voorstel van KTM kreeg.

Mijn ST gaat compleet met alle opties naar de KTM.
XT1200ZE ingeruild! :)
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 24-10-2016 12:55

Dieseltje,

Ik heb niet alles gelezen op het forum, maar ik heb geen beeld bij de "klachten" of "problemen" die je met de ST10 had...
Zou je de hoofdissues (nogmaals?) met ons kunnen delen?

Ennu veel plezier met de KTM....!

De arrogantie van de BMW-dealers ken ik uit ervaring...ik heb verschillende BMW's gereden.... :?
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 24-10-2016 20:25

Er staat wel iets over geschreven op dit en het oude forum.
Mijn klacht waar het mee begon was benzine in de olie in de eerste 5dkm km.
Uiteindelijk lijkt het erop dat dit een inloop effect is geweest en daarmee ook opgelost. Of de importeur heeft er toch iets aan gedaan en wil mij dat niet zeggen!
De manier hoe Yamaha hier mee om is gegaan blijft wel mijn klacht.

De rammel uit het blok waar ik moeite mee heb wordt door 3 dealers als "normaal" gezien. Dus niets aan de hand maar ik stoor mij er mateloos aan.

De benzine en verbruiksmeter vind ik ook niet van deze tijd.

Het geluid van de ABS pomp of remmen. (is ook normaal, andere yamaha's doen dat ook)

De oxidatie van het tankslot, volgens de dealer ben ik de enigste die daar over zeu ehhh die dat opmerkt. Aldus de dealer is Yamaha en roest altijd een lastig verhaal om te claimen.

De koppeling is niet erg consequent, soms pakt ie lekker vloeiend op, de andere keer hapt ie met aangrijpen. (alsof ik voor de eerste keer met de motor rij)
Met nieuwe olie schakelt en koppelt de motor eerste tijd aanzienlijk fijner.

Kort na de 20d beurt is er voor mijn gevoel meer speling op de gashendel gekomen en "bokt" de motor iets. Vooral erg lastig als je bv in een bocht een klein beetje gas terug neemt en vervolgens weer wat gas bijgeeft. Dit in combinatie met een koppeling die niet altijd het zelfde gevoel geeft is dat erg irritant. Ook omdat zich dit niet altijd voordoet erg lastig en ook niet zo erg dat je kan zeggen dat er iets mis is. Niet levensgevaarlijk maar draagt niet bij aan het comfort.

Laatst had ik het idee dat mijn elektronische vering anders aanvoelde.
Na wat spelen en een keer schakelen naar de "hard" stand en weer terug naar de "soft" stand voelde het weer goed.
Ik rij eigenlijk altijd op de meest softe instelling, toch voelt de S10 voor mij niet altijd comfortabel.

Een hele klaagzang en waarschijnlijk niet allemaal zo slecht als dat ik het schrijf, feit blijft wel dat het voor mij tussen de oren niet goed voelt.
Vorige week bedacht ik dat ik door het eerste issue en de afhandeling daarvan een behoorlijke deuk heb opgelopen en dat ik op eieren heb gezeten bij elke rit. De helft van de km's heb ik niet kunnen genieten van de motor, ik was altijd bezig met "wat voel of hoor ik" aan de motor.
Wellicht waren mijn verwachtingen ook te hoog. Zou ik deze motor gebruikt hebben gekocht dan zou ik ook veel minder kritisch zijn geweest en de motor geaccepteerd zoals ie is.

Zaterdag na de proefrit met de KTM voelde mijn Yamaha als een tractor.
Veel meer motor lawaai, zware koppeling, minder verfijnder remmen en veren en vooral erg log en zwaar. Dat log en zwaar heb ik nooit zo ervaren, vond de Yamaha juist altijd erg "licht" rijden.
XT1200ZE ingeruild! :)
Harry T.
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-02-2016 23:05

Bericht door Harry T. » 25-10-2016 01:32

Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige kilometers toegewenst.
Hele goed rijdende motor die 1190....
Heb zelf nu de Honda AT en ook met een scheef oogje naar de KTM gekeken, echter qua model (en het oog wil ook wat) prefereer ik de AT.
Maar da's weer helemaal persoonlijk.
Zo zie je maar weer hoe subjectief alles kan zijn.
Daar waar je eis m.b.t. een cardan zo hoog op het lijstje stond, zo content ben je nu met een ketting....en uiteraard de overige voordelen van de KTM t.o.v. de S10.....
Vooral dat laatste wat je schrijft, dat de S10 aanvoelt als een tractor, daar herken ik mij ten zeerste in....
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 25-10-2016 08:47

Dank je Dieseltje....helder verhaal...

KTM is natuurlijk ook één van de toppers binnen de off-road wereld...
Plaats reactie