Stator van de dynamo kapot

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Stator van de dynamo kapot

Bericht door Walrus » 21-06-2019 07:50

Daags na mijn terugkeer uit Spessart begon de ellende.
Onderweg, tijdens een off-the-road toerritje hier in de
buurt, begon het motormanagementlampje te branden.
Gestopt en motor afgezet.
Ik zag geen gekke dingen en wilde opnieuw starten.
Maar niks..... geen spanning.
Motor liep wel met behulp van een startkabel.
Thuis accu aan de druppellader en daarna kon ik hem
wel gewoon starten.
Maar tijdens een volgende rit kwam ik weer stil te staan.
Mijn conclusie: accu wordt niet bijgeladen.
Verder wroeten achter het rechter zijpaneel leverde
een verbrande connector op en kabels waarvan de
isolatie was gesmolten.
Afgelopen vrijdag heb ik de motor daarom naar mijn
dealer in Volkel gebracht.
De oorzaak zit hem in het feit dat de stator kapot is.
Daarom werd de accu niet meer opgeladen.
Dat euvel heeft ook het vliegwiel beschadigd.
Ik laat nu goede gebruikte onderdelen monteren.
De kabelboom kon gerepareerd worden met een
nieuwe connector.
Zaterdag kan ik hem weer ophalen.
Dan maar eens een boompje opzetten onder het
genot van een kop koffie hoe zoiets kon gebeuren.
Maar de Walrus kan in ieder geval weer crossen 8-)

P.S. Met nieuwe onderdelen zou het een duur grapje
worden van ca. € 1.200,00.
Nu ben ik voor minder dan de helft klaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Re: Stator van de dynamo kapot

Bericht door Walrus » 20-08-2019 11:25

Vanmiddag, jullie lezen het goed, ga ik eindelijk mijn Super Ténéré ophalen.
25 mei is de eerste storing geweest.
Op 11 juni is hij naar mijn dealer gebracht.
Morgen, 21 augustus, als ik hem weer thuis heb, zal ik er eens voor gaan zitten.
Om het hele verhaal eens uitgebreid uit de doeken te doen......
En met jullie te delen.
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Re: Stator van de dynamo kapot

Bericht door Walrus » 21-08-2019 09:09

We zijn gebleven bij vrijdag 21 juni.
Die dag krijg ik bericht dat de spoel gedeeltelijk
verbrand/gesmolten/vervormd is.
Het vliegwiel met magneten is hierdoor ook beschadigd.
Allemaal mensen met tientallen jaren ervaring, maar
niemand heeft dit ooit meegemaakt.
Niemand kan bedenken waar de oorzaak van dit falen ligt.
We zullen gebruikte onderdelen uit een blok uit 2010
halen dat 3.500 km gelopen heeft.
Dat moet nog ergens in de schuur liggen.
Dat zal op zaterdag 22 juni gebeuren en dan kan ik
hem ’s-middags ophalen.
Edoch…… in de afgelopen negen jaar zijn die twee
onderdelen al uit dat blok gedemonteerd.
Maar niemand weet zich dat nog te herinneren.
Misschien door een monteur die er niet meer werkt.
Niks aan te doen.
We zullen dat weekend beiden gaan zoeken op internet
naar gebruikte onderdelen.
Zonder succes blijkt na een paar dagen.
Dan maar nieuwe bestellen…… even slikken (€ 1.200,00).
Het zal maar liefst vier weken duren voordat er een
nieuwe spoel is.
Die ligt nergens in Europa in een Yamaha-magazijn en
moet uit Japan komen.
Blijkbaar geen gangbaar artikel?
Omdat ze nooit kapot gaan?
In tussentijd is in het weekend van 20 en 21 juli bij mijn
dealer de Ténéré 700 Tour.
Er lopen daar tijdens die dagen veel Yamaha-techneuten rond.
Ze kijken allemaal naar die spoel en het vliegwiel, maar
krabben eens op hun hoofd.
Ze weten het niet.
Een van hen, die al 40 jaar bij Yamaha werkt, heeft dit
nog niet eerder meegemaakt.
Maar ja, de motor is 9 jaar oud.
Op 3 augustus krijg ik een sms dat mijn Super Ténéré
klaar is en op 10 augustus nog eens.
In die periode (mantel)zorgen mijn vrouw en ik twee weken
voor onze zwaar gehandicapte kleinzoon, terwijl zijn
ouders en zus op vakantie zijn.
Ik heb de sms-jes over het hoofd gezien.
Op dinsdag 13 augustus bezoek ik mijn dealer, niet wetend
dat de motor al anderhalve week klaar staat, en brengen
we elkaar op de hoogte van hoe we in dit verhaal staan.
Mijn dealer zal alsnog wat druk gaan zetten op Yamaha,
omdat ik vind dat ze een “gebaar” moeten maken.
Dat loopt nog, omdat er mensen op vakantie zijn.
Gisteren heb ik dan toch maar de motor opgehaald en
heb de rekening gedeeltelijk betaald.
Wordt nog vervolgd.
Iemand zei al dat dit bij iedere oudere motor zal
kunnen gebeuren???
Wie het weet mag het zeggen.
Maar omdat ik geen oorzaak ken, zal het nog wel even
duren voordat ik mijn motor weer vertrouw.
Helaas!
Onderweg naar huis heb ik gisteren elk denkbaar
zandpad genomen.
De Ténéré en de Walrus waren snel aan elkaar gewend
en het gas ging er weer op.
Hij moet nu alweer door de wasstraat 😊
Plaats reactie