Starten na verzuipen van de motor (Oude forum)

Techniek van de Tenere
TimoLimo
Berichten: 21
Lid geworden op: 09-02-2016 13:26

Bericht door TimoLimo » 04-03-2016 17:50

Ik let er op om de motor nooit koud af te zetten, dan zijn er ook nooit problemen..
Als het toch niet mogelijk is, en hij wil niet meer starten, dan geef ik gewoon telkens wat gas elke keer de elektrische starter geluid maakt.. dan duurt het nog geen 10 seconden en ik heb de motor weer aan de praat.. Works every time..
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 05-03-2016 18:18

Door mijn eigen schuld had ik afgelopen dagen spanning van mijn accu
laten wegvloeien.
Eigenlijk zonder dat ik er erg in had.
De connectoren van mijn Gerbing handschoenen had ik niet afgedekt
toen ik hem waste.
Ook was ik vergeten de continue spanning ervan uit te schakelen.
Waarschijnlijk door het water is mijn accu behoorlijk ontladen geraakt.
Toen ik vanmiddag naar de voetbalwedstrijd van mijn kleinzoon wilde
rijden, lukte het niet om hem te starten.
Een penetrante benzinelucht was even later het gevolg.
Ik heb eerst maar eens de spanningsschakelaar van de connectoren
uitgeschakeld en de zaak droog geblazen.
En een uurtje of twee de druppellader aan de accu gehangen.
Ondertussen ben ik maar een paar uurtjes gaan mountainbiken.
Je moet toch wat.
Het "startkabeltje van Chris" had ik al een paar jaar in mijn tanktas
zitten zonder het ooit te hebben hoeven gebruiken.
Nadat de accu weer vol was, heb ik de procedure, zoals hierboven is
omschreven, toegepast.
En...... het werkt dus écht!!!!
Een "posthuum" bedankje aan Chris is daarom wel op zijn plaats.
Niet dat hij van het ondermaanse is verdwenen, maar hij rijdt geen
Super Ténéré meer 8)
Robvn
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-02-2016 17:46

Bericht door Robvn » 12-03-2016 13:12

Ook ik was gisteren de Sjaak....
1 plofje en daarna helemaal niets meer.
Met namaaksleutel geprobeerd maar de accu was te slecht.
Gisteren laat nog een accu gescoord en zonet geprobeerd.
Helaas.... Weer alleen een plofje en voor de rest niets.
Accu er uit en aan de oplader.
Morgen nog maar eens een poging.
veldc
Berichten: 163
Lid geworden op: 04-02-2016 19:12

start advies

Bericht door veldc » 12-03-2016 17:57

Van het oude forum en werk perfect. Na 4 maanden 1 druk op de knop en rijden maar.
Hallo allemaal,

Ik wilde, na mijn onwillig startende XT1200Z, wel eens een reactie van Yamaha-zijde weten.
Diverse fora spreken bij een verzopen motor over starten met volgas (= W.O.T. = wide open throttle), brandstofpomp zekering uitnemen of zelfs over inspuiten met startpilot. Daarom een vraag hierover naar Yamaha Nederland geschreven waarvan hieronder de reactie welke ik U allen niet wil onthouden :

Geachte heer van Rooij,
Naar aanleiding van uw mail d.d. 18 december jl. kunnen wij u het volgende berichten:

De startprocedure van een Yamaha XT1200Z met Ride by Wire systeem is als volgt;

Zowel bij een koude als bij een warme motor dient men altijd te starten met een afgesloten gashandelstand.
De I.S.C. (Idling Speed Control) regelt tijdens de start elektronisch de gasklepstand cq luchttoevoer voor het gewenste verhoogd stationair toerental.
Tijdens een koude start wordt ook de injectie aangepast. De hoeveelheid ingespoten brandstof is afhankelijk van de gemeten koelwatertemperatuur.
Hoe lager de gemeten koelwatertemperatuur, deste meer brandstof wordt er ingespoten.
Bovenstaande startprocedure kan alleen dan succesvol worden afgerond, indien er een goede stroomvoorziening voorhanden is.
Indien er een te grote spanningsval ontstaat a.g.v. een niet juist functionerende accu, zal de motor niet aanslaan.
Indien men op zo’n moment de gashandel bedient, verslechterd hierdoor de kans dat de motor aanslaat allen maar mee.
Door extra gas te geven wordt er niet alleen meer brandstof ingespoten, maar zal er ook meer lucht naar in de verbrandingskamer worden gevoerd.
Hierdoor ontstaat een hogere compressie waardoor de al zwakkere vonkbrug van de bougie wordt belemmerd waardoor er geen verbranding zal plaatsvinden.
Zoals door u aangegeven, “verzuipt” hierdoor de motor.
De lengte qua laden van de accu wil niets zeggen over de kwaliteit van de stroomvoorziening.
Ondanks een volle accu kan het zijn dat tijdens de startprocedure de spanningsval te groot is, waardoor de minimale voltage om de motor te doen starten niet wordt gehaald.
Verder kunnen wij u melden dat wanneer u de gashandel volledig bedient (W.O.T.) tijdens de startprocedure, er brandstof wordt ingespoten.

Indien uw Yamaha XT1200Z moeilijk wil starten, verzoeken wij u dan ook contact op te nemen met uw Yamaha-dealer.
Zij zullen voor u de staat van de accu en de werking van de bougies controleren.
Het kan zijn dat de beschreven spanningsval te groot of misschien zijn de bougies doorgeslagen als gevolg van een te hoog percentage ingespoten brandstof tijdens het starten.
Door dit goed te onderzoeken, kan er gericht worden gezocht naar een oplossing van het startprobleem.

Mochten er nog vragen zijn, neemt u dan a.u.b. contact met ons op.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Service, Pre- and After Sales
________________________________________________________

Y A M A H A M O T O R N E D E R L A N D B. V.
Koolhovenlaan 101
1119 NC Schiphol-Rijk
Tel.: +31 (0) 20 654 6001
Fax: +31 (0) 20 654 6739
Mail: info@yamaha-motor.nl
Website: http://www.yamaha-motor.nl
Robvn
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-02-2016 17:46

Mhhhh....

Bericht door Robvn » 16-03-2016 13:05

Tja de 2e poging zondag was ook geen succes.
Zondag de accu maar weer eruit gehaald en weer aan de oplader gezet.
Maandagochtend zat hij weer vol.
Vandaag pas tijd gehad om het weer te proberen.
Had nu startkabels aangesloten aan de auto.
Na 4 x de procedure van 2 x 30 seconden starten met de nepsleutel wilde ik eigenlijk de brui eraan geven.
Ik rook niet overdreven een benzine lucht. De motor deed telkens prrttttt en daarna alleen het startgeluid.
De 5e keer deed ik eerst 30 seconden met nepsleutel, en daarna kwam hij rauw uit zijn slaap van +/- 7 maanden. Geen benzinelucht in de garage.
Heb de motor warm laten worden tot dat de ventilator aansloeg.
Daarna de motor op bok door alle versnellingen laten gaan.
Het abs lampje ging toen geel branden en niet meer uit.
Wilde toen naar de MotorZaak omdat hem niet uit wilde zetten.
Bij Motorzaak uitgelegd wat ik allemaal gedaan had om hem aan de praat te krijgen.
Monteur gaf aan dat de benzine tegenwoordig erg schraal is en dat nu 7 maanden de injectoren weleens verstopt kunnen gaan zitten.
Hij heeft toen een goedje uit een blauw flesje voor de helft toegevoegd aan de benzine.
Als ik weer moet tanken gaat dan de andere helft er in.
Na herstart van de motor bleef het abs lampje branden.
Toen ik weer op pad ging, ging het lampje aan het eind van de straat uit.
Daarna heerlijk 30 km rustig rondgereden.

Moraal van het verhaal is dat je je motor dus niet 7 maanden stil moet laten staan. Maandelijks even goed warm laten worden is volgens mij het devies.
Ik denk dat de injectoren het probleem waren bij mij omdat ik eigenlijk geen ernstige benzinelucht rook.
T-Super10-V
Berichten: 36
Lid geworden op: 10-02-2016 20:49

Bericht door T-Super10-V » 19-03-2016 20:14

Motor startte gisteren weer niet na 3mnd stilstand, een dag of 3 aan de druppellader controle lampje was groen accu vol.
Vorig jaar een power commander laten plaatsen, wat kan er nog misgaan?
Motor slaat niet aan alleen een benzine lucht.
Na 2 keer de startprocedure 30 sec met uitgeschakelde benzinepom eindelijk leven in de brouwerij, op naar de dealer voor 50.000 km beurt.
Misschien levert de accu net niet genoeg stroom voor de ontsteking, motor is van 2011.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 23-08-2016 10:31

Dit topic lees ik niet zo graag....

Volgens mij bij starten (koud en warm) zorgen dat de accu voldoende spanning heeft en geen gasgeven...elektronica regelt e.e.a..... :shock:
Redlum
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-02-2016 10:19

Niet starten

Bericht door Redlum » 26-10-2016 11:21

Met belangstelling dit topic gelezen omdat mijn motor ook niet meer wilde starten. Echter maar een week niet gebruikt en goed werkend en altijd startend weggezet. Eerst maar getracht om de motor aan te duwen maar dit werkte niet.

Toen de truuk met de nepsleutel. Bijna gelukt maar helaas geen gestarte motor. Wel een behoorlijke benzinestank. Ik tank vrijwel altijd V-power of soortgelijke benzine dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Accu heeft bij de startpogingen 2 dagen aan de lader gehangen. Straks nog maar een keer proberen met de nepsleutel.

Zowiezo een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt omdat de motor er toch weer aan toe is. Waarschijnlijk dat de accu vervangen moet worden? Ik ga het zien en kom tzt met een update.
RIDE WITH PRIDE
Ruud
Berichten: 187
Lid geworden op: 03-02-2016 21:48

Bericht door Ruud » 26-10-2016 17:23

Ik heb er gelijk een wat zwaardere accu in laten zetten.
De YTZ14S
HAVE FUN
gazzy
Berichten: 6
Lid geworden op: 09-02-2016 00:31

Bericht door gazzy » 29-10-2016 08:57

Afgelopen weekend had ik me met mijn XT1200Z uit 2011 weer eens "gebokt"
Stom, want ik weet het precies, een korte start, en daarna afzetten, resulteert in verzuipen bij de volgende koude start.
Ik had een nieuw H7 lampje in mijn koplamp geplaatst op zaterdag middag en de koplampen branden alleen bij lopende motor.
3 seconden laten lopen om te controleren of de koplamp werkte en de motor weer stilgezet.
Stom , stom , maar ik dacht, dat los ik morgen wel op met mijn dummie sleutel.
Zondag ochtend met 6 graden Celcius, vol in de thermokleding en natuurlijk start het ding niet. Mijn temperatuur stijgt naar het kookpunt.
De zwaardere accu zit er al in, maar deze kreunt al na een 4-tal startpogingen. Eerst een 10-tal seconden droogstarten met de dummy-sleutel.
Code 00 komt in het display en de toerenteller schiet overal naar toe. Dan met de normale sleutel een teken van leven zien te vinden.
Het klinkt hopeloos, dus de startkabels maar aan de auto-accu gekoppeld.
Na een 30-tal malen gewisseld te hebben van dummy-sleutel naar gewone sleutel en langer "leegstarten" is er plotseling leven in te krijgen.
Door de piekspanningen tijdens het starten is mijn hele Zumo 590 van slag geraakt. Plotseling staan alle kaarten geselecteerd.
Ik durf het ding niet meer af te zetten om te gaan tanken, dus met een 2e sleutel de benzineklep open en er 5 liter benzine ingekieperd.
Devies voor een volgende keer is toch nooit de motor kort laten draaien, maar altijd warm laten lopen om problemen te voorkomen.
Yamaha bedankt voor het niet oplossen van het koude startprobleem !!!!!
Dacht Yamaha nederland nu echt dat ik op zondag ochtend een dealer kon bellen omdat ik met een verzopen motor sta ???
Service van lek mijn vestje voor een toch niet goedkope motorfiets !!
Nieuwe kopers ben gewaarschuwd !! Yamaha laat je in de kou staan. Service is geen groot woord !!

Zo, en na dit stukje anti-reclame heb ik die zondag toch noch de 100.000 op de teller aangetikt.
Voor de rest is onze S10 toch wel een fijne motor. Nu noch een betere service van Yamaha Nederland ???
Plaats reactie