Van het oude forum en werk perfect. Na 4 maanden 1 druk op de knop en rijden maar.
Hallo allemaal,
Ik wilde, na mijn onwillig startende XT1200Z, wel eens een reactie van Yamaha-zijde weten.
Diverse fora spreken bij een verzopen motor over starten met volgas (= W.O.T. = wide open throttle), brandstofpomp zekering uitnemen of zelfs over inspuiten met startpilot. Daarom een vraag hierover naar Yamaha Nederland geschreven waarvan hieronder de reactie welke ik U allen niet wil onthouden :
Geachte heer van Rooij,
Naar aanleiding van uw mail d.d. 18 december jl. kunnen wij u het volgende berichten:
De startprocedure van een Yamaha XT1200Z met Ride by Wire systeem is als volgt;
Zowel bij een koude als bij een warme motor dient men altijd te starten met een afgesloten gashandelstand.
De I.S.C. (Idling Speed Control) regelt tijdens de start elektronisch de gasklepstand cq luchttoevoer voor het gewenste verhoogd stationair toerental.
Tijdens een koude start wordt ook de injectie aangepast. De hoeveelheid ingespoten brandstof is afhankelijk van de gemeten koelwatertemperatuur.
Hoe lager de gemeten koelwatertemperatuur, deste meer brandstof wordt er ingespoten.
Bovenstaande startprocedure kan alleen dan succesvol worden afgerond, indien er een goede stroomvoorziening voorhanden is.
Indien er een te grote spanningsval ontstaat a.g.v. een niet juist functionerende accu, zal de motor niet aanslaan.
Indien men op zo’n moment de gashandel bedient, verslechterd hierdoor de kans dat de motor aanslaat allen maar mee.
Door extra gas te geven wordt er niet alleen meer brandstof ingespoten, maar zal er ook meer lucht naar in de verbrandingskamer worden gevoerd.
Hierdoor ontstaat een hogere compressie waardoor de al zwakkere vonkbrug van de bougie wordt belemmerd waardoor er geen verbranding zal plaatsvinden.
Zoals door u aangegeven, “verzuipt” hierdoor de motor.
De lengte qua laden van de accu wil niets zeggen over de kwaliteit van de stroomvoorziening.
Ondanks een volle accu kan het zijn dat tijdens de startprocedure de spanningsval te groot is, waardoor de minimale voltage om de motor te doen starten niet wordt gehaald.
Verder kunnen wij u melden dat wanneer u de gashandel volledig bedient (W.O.T.) tijdens de startprocedure, er brandstof wordt ingespoten.
Indien uw Yamaha XT1200Z moeilijk wil starten, verzoeken wij u dan ook contact op te nemen met uw Yamaha-dealer.
Zij zullen voor u de staat van de accu en de werking van de bougies controleren.
Het kan zijn dat de beschreven spanningsval te groot of misschien zijn de bougies doorgeslagen als gevolg van een te hoog percentage ingespoten brandstof tijdens het starten.
Door dit goed te onderzoeken, kan er gericht worden gezocht naar een oplossing van het startprobleem.
Mochten er nog vragen zijn, neemt u dan a.u.b. contact met ons op.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Service, Pre- and After Sales
________________________________________________________
Y A M A H A M O T O R N E D E R L A N D B. V.
Koolhovenlaan 101
1119 NC Schiphol-Rijk
Tel.: +31 (0) 20 654 6001
Fax: +31 (0) 20 654 6739
Mail:
info@yamaha-motor.nl
Website:
http://www.yamaha-motor.nl