Nokkenas ketting spanner

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Nokkenas ketting spanner

Bericht door Grandvitara » 26-02-2016 20:33

Kwam dit tegen, misschien heeft iemand er wat aan.

http://youtu.be/KBNlPRWF5LE


http://youtu.be/58t3W6A1ybQ

http://youtu.be/g3ccZNi3RyA
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 28-01-2018 12:59

Ik denk dat de mijne hier last van heeft.

Ratelend geluid bij een koude start. En soms bij een warme motor als ik onmiddellijk na het starten een streepje gas geef.

Eenmaal een stukje gereden verdwijnt dit geluid.


Moet over 3 weken op 40000km beurt, ik neem aan dat ik niet veel kwaad doe om nog een paar honderd km te rijden?


Bij de dealer vertelden ze me dat de kleppen pas op 60000km gesteld moeten worden, misschien kan ik dit best nu ook laten doen?
Als ze toch aan die kettingspanner moeten werken??

Is het eigenlijk een ingrijpende (lees: tijdrovende) klus?
growing old is inevetable, growing up is optional
Maurice
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-02-2016 17:43

Bericht door Maurice » 28-01-2018 14:34

Als het tikken van de spanner pas weg gaat als er een paar km is gereden, dan denk ik dat er meer aan de hand is. De kettingspanner wordt ook door oliedruk ondersteund, waarschijnlijk heb je te weinig oliedruk. Bovendien dient de klepspeling elke 40.000 km gecontroleerd te worden, je dealer zit dus fout. Klepspeling controle is een tijdrovende klus, alleen de spanner vervangen niet indien er wel eerst de rechter zijdeksel van het blok wordt geschroefd om de ketting op spanning te houden tijdens het losdraaien van de spanner. Zo wordt voorkomen dat de ketting een tandje overspringt. PS: starten van elke motor doe je met het gas dicht, zeker bij de moderne injectie motoren. Start een motor niet met gas dicht, klopt er met de afstelling iets niet.
Maurice
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-02-2016 17:43

Bericht door Maurice » 28-01-2018 14:35

Als het tikken van de spanner pas weg gaat als er een paar km is gereden, dan denk ik dat er meer aan de hand is. De kettingspanner wordt ook door oliedruk ondersteund, waarschijnlijk heb je te weinig oliedruk. Bovendien dient de klepspeling elke 40.000 km gecontroleerd te worden, je dealer zit dus fout. Klepspeling controle is een tijdrovende klus, alleen de spanner vervangen niet indien er wel eerst de rechter zijdeksel van het blok wordt geschroefd om de ketting op spanning te houden tijdens het losdraaien van de spanner. Zo wordt voorkomen dat de ketting een tandje overspringt. PS: starten van elke motor doe je met het gas dicht, zeker bij de moderne injectie motoren. Start een motor niet met gas dicht, klopt er met de afstelling iets niet.
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 28-01-2018 15:00

Maurice schreef:Als het tikken van de spanner pas weg gaat als er een paar km is gereden, dan denk ik dat er meer aan de hand is.

Bovendien dient de klepspeling elke 40.000 km gecontroleerd te worden, je dealer zit dus fout.

PS: starten van elke motor doe je met het gas dicht.

Ik druk me verkeerd uit denk ik...

- Het tikkend geluid dat ik hoor verdwijnt reeds voordat ik heb gereden. Het is slechts even hoorbaar onmiddellijk na het starten. Nooit tijdens het rijden dus.
- Starten doe ik uiteraard zonder gas... het streepje gas waarover ik het heb is nadat de motor is aangeslaan. Het tikkend geluid hoor ik wel eens als ik onmiddellijk na het starten gas geef om te vertrekken. (snelle start) Ook dan verdwijnt het geluid binnen de seconde (of twee)



In het onderhoudsboekje heb ik idd teruggevonden dat de controle van de klepspeling om de 40000km dient te gebeuren. Ik ga dit ook voorleggen bij de dealer.
growing old is inevetable, growing up is optional
Plaats reactie