Remblokken achterrem
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
Remblokken achterrem
Tijdens mijn rit van vanmorgen kreeg ik een ingeving.
Zomaar ineens schoot door mijn kop dat ik eens naar de toestand van
de remblokken van mijn achterrem moest kijken.
Eerst heb ik de motor maar weer eens afgespoten en nabehandeld
met de wasborstel.
Al dat slijk ligt dus weer op mijn inrit.
Daarna een paar kilometer gereden om alles weer droog te laten worden.
Ik ben nét op tijd, of eigenlijk net níet op tijd met vervanging.
Er was van alles aan de hand met de remtang:
Het beweeglijke deel zat niet meer lekker in de zitting.
Er is ooit water bij de pennen gekomen en die waren aan het oxideren.
Het vet was nergens meer te vinden.
Omdat de remtang niet meer beweeglijk was bleef het buitenste remblok
tegen de remschijf "hangen".
Hierdoor is hij veel sneller gaan slijten.
Ik zat dus net wel/net niet met metaal op metaal.
Het binnenste remblok had nog 1,5 mm vlees op de botten.
Ik heb dus een les geleerd:
- Na een "blubberrit" bij thuiskomst toch maar even de modder eraf spuiten.
- Wat vaker dan ik nu gewend was de zaak even uit elkaar halen, schoonmaken
en de geleidepennen weer in het vet zetten.
Ik zal morgen voor alle zekerheid de dikte van de remschijf eens opmeten.
Zomaar ineens schoot door mijn kop dat ik eens naar de toestand van
de remblokken van mijn achterrem moest kijken.
Eerst heb ik de motor maar weer eens afgespoten en nabehandeld
met de wasborstel.
Al dat slijk ligt dus weer op mijn inrit.
Daarna een paar kilometer gereden om alles weer droog te laten worden.
Ik ben nét op tijd, of eigenlijk net níet op tijd met vervanging.
Er was van alles aan de hand met de remtang:
Het beweeglijke deel zat niet meer lekker in de zitting.
Er is ooit water bij de pennen gekomen en die waren aan het oxideren.
Het vet was nergens meer te vinden.
Omdat de remtang niet meer beweeglijk was bleef het buitenste remblok
tegen de remschijf "hangen".
Hierdoor is hij veel sneller gaan slijten.
Ik zat dus net wel/net niet met metaal op metaal.
Het binnenste remblok had nog 1,5 mm vlees op de botten.
Ik heb dus een les geleerd:
- Na een "blubberrit" bij thuiskomst toch maar even de modder eraf spuiten.
- Wat vaker dan ik nu gewend was de zaak even uit elkaar halen, schoonmaken
en de geleidepennen weer in het vet zetten.
Ik zal morgen voor alle zekerheid de dikte van de remschijf eens opmeten.
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
-
- Site Admin
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 01-02-2016 22:50
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
Misschien valt het mee, als je er niets van zie.Walrus schreef:De remschijf is op het oog nog niet beschadigd.Grandvitara schreef:Heeft wel wat metaal op metaal beschadiging, je zou de schijven misschien nog af kunnen draaien.
Zoals gezegd, morgen de schuifmaat eens ter hand nemen.
Meten is weten 8)
Mag ook wel eens
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
Met de dikte van de remschijf was niets mis: 4,8 mm.Grandvitara schreef:Misschien valt het mee, als je er niets van ziet.
Mag ook wel eens.
Maar nadere studie wees uit, dat de schijf wel wat ruwer was geworden.
Dus heb ik hem met de hand weer vlak geslepen.
Hoe, zul je je afvragen?
- Ik heb de motor op de middenbok gezet.
- In zijn vierde versnelling met de gasvastzetter het achterwiel flink
wat toeren laten draaien.
- Ondertussen een fijn schuurmachientje licht tegen de remschijf gehouden.
- En zo de zaak een paar minuten laten draaien/slijpen.
Het resultaat was verbluffend; mijn remschijf is weer als nieuw.
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
Ha! Dat kan ook! , als het maar werkt! Goed bedacht van je.Walrus schreef:Met de dikte van de remschijf was niets mis: 4,8 mm.Grandvitara schreef:Misschien valt het mee, als je er niets van ziet.
Mag ook wel eens.
Maar nadere studie wees uit, dat de schijf wel wat ruwer was geworden.
Dus heb ik hem met de hand weer vlak geslepen.
Hoe, zul je je afvragen?
- Ik heb de motor op de middenbok gezet.
- In zijn vierde versnelling met de gasvastzetter het achterwiel flink
wat toeren laten draaien.
- Ondertussen een fijn schuurmachientje licht tegen de remschijf gehouden.
- En zo de zaak een paar minuten laten draaien/slijpen.
Het resultaat was verbluffend; mijn remschijf is weer als nieuw.
Motor wel goed vast kunnen zetten? Anders staat hij zo aan de anderekant van de woning!