kosten reguliere onderhoudsbeurt
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 04-02-2016 08:08
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 10-05-2016 23:37
Gisteren (1-12) mijn motor teruggekregen na de 40.000 km beurt. Een mooi moment om het eerder geplaatste lijstje te actualiseren naar jullie input, uiteraard incl. mijn eigen info.
De 40k beurt is uitgevoerd door een Yamaha dealer. Geen gekke dingen gevonden, behoudens 1 zwaar aangeslagen bougie (water).
Alle vloeistoffen zijn vervangen (koel, rem, koppeling, motor, cardan) en er is een K&N luchtfilter geplaatst i.p.v. een Yamaha filter. Ook nog een nieuwe voorband (Michelin Anakee 3), maar die zit niet in de vermelde onderhoudskosten.
Gisteren gelijk ca. 100 km gereden. De motor loopt weer als nieuw en het geluid, Acrapovic uitlaat i.c.m. K&N luchtfilter, is helemaal goed
Kortom: Hier zit een héél tevreden XT1200Z rijder die uitkijkt naar het voorjaar.
De 40k beurt is uitgevoerd door een Yamaha dealer. Geen gekke dingen gevonden, behoudens 1 zwaar aangeslagen bougie (water).
Alle vloeistoffen zijn vervangen (koel, rem, koppeling, motor, cardan) en er is een K&N luchtfilter geplaatst i.p.v. een Yamaha filter. Ook nog een nieuwe voorband (Michelin Anakee 3), maar die zit niet in de vermelde onderhoudskosten.
Gisteren gelijk ca. 100 km gereden. De motor loopt weer als nieuw en het geluid, Acrapovic uitlaat i.c.m. K&N luchtfilter, is helemaal goed
Kortom: Hier zit een héél tevreden XT1200Z rijder die uitkijkt naar het voorjaar.
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 05-02-2016 21:30
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06-08-2016 20:17
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 05-02-2016 21:30
Meppello schreef:Die van mij is vorig jaar ook bij Gebben geweest voor zijn 20dkm beurt. Was ook ruim 500 euro. Ook ik had nieuwe achterremblokken nodig, terwijl ik eigenlijk helemaal niet gewend ben de achterrem te gebruiken.
Hij was wel super gepoetst maar hoort dat ook bij een 20dkm beurt?
20k.. dan ben je idd zuinig geweest op je achterrem. Die van mij waren op 13k al aan vervanging toe. Maar ik gebruik die rem dan ook.
Poetsen? Daar betaal ik niet voor... Maar ik zorg er wel voor dat ze aan een propere motor kunnen werken. Dat scheelt.
growing old is inevetable, growing up is optional
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05-02-2016 07:11
-
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 05-02-2016 21:30
Ik heb nog een update voor het lijstje. Net terug van de 40k beurt.
Inclusief vervangen van spanningsregelaar distributieketting, achterste remschijf + nieuwe remblokken.
Verder het voorziene onderhoud, behalve het regelen van de kleppen, doen ze bij mijn dealer pas bij 60k.
1082€
Als ik dan rekening hou de kosten van de spanner + schijf + remblokken ....
(343 +21% BTW = 415€)
...en daar nog wat werkuren bij tel, vooral bij het vervangen van de achterste schijfrem hebben ze wel wat werk gehad, zuiger van de remklauw gepolijst en de velgnaaf opgeschuurd om de nieuwe schijf te plaatsen....
.... dan denk ik dat ik ergens rond de 500€ mag zien als kosten voor de normale werkzaamheden.
-olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, rembloeistof + dichtingen remreservoirs, koelwater, cardanolie, olie + dichtingen voorvork
Kleppen stellen doen ze bij mijn dealer pas op 60k, nog eens op voorhand gevraagd, maar dit is hun ervaring. Ze hebben meer dan één S10 bollen dus ik vertrouw er wel op.
Inclusief vervangen van spanningsregelaar distributieketting, achterste remschijf + nieuwe remblokken.
Verder het voorziene onderhoud, behalve het regelen van de kleppen, doen ze bij mijn dealer pas bij 60k.
1082€
Als ik dan rekening hou de kosten van de spanner + schijf + remblokken ....
(343 +21% BTW = 415€)
...en daar nog wat werkuren bij tel, vooral bij het vervangen van de achterste schijfrem hebben ze wel wat werk gehad, zuiger van de remklauw gepolijst en de velgnaaf opgeschuurd om de nieuwe schijf te plaatsen....
.... dan denk ik dat ik ergens rond de 500€ mag zien als kosten voor de normale werkzaamheden.
-olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, rembloeistof + dichtingen remreservoirs, koelwater, cardanolie, olie + dichtingen voorvork
Kleppen stellen doen ze bij mijn dealer pas op 60k, nog eens op voorhand gevraagd, maar dit is hun ervaring. Ze hebben meer dan één S10 bollen dus ik vertrouw er wel op.
growing old is inevetable, growing up is optional
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11-10-2017 22:16
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 31-03-2016 18:04
kostenplaatje
Mooi dat je dit lijstje bij houdt ErBo!
Ik vind de verschillen wel opvallend. Mijn 20K beurt was bijna €200 duurder dan gemiddeld. Volgende keer toch maar eens rondvragen.
Wat het kleppen stellen betreft: mijn vroegere monteur maakte het blok alleen maar open als dat nodig was. Kleppen stellen omdat Yamaha dat voorschrijft was voor hem geen reden dit te doen. Dus uitstellen tot 60K, als de motor zonder problemen draait, lijkt me geen rare optie.
@ErBo: kun je er in de lijst aub bij vermelden wie de beurt uitgevoerd heeft? Is wel verhelderend volgens mij
Ik vind de verschillen wel opvallend. Mijn 20K beurt was bijna €200 duurder dan gemiddeld. Volgende keer toch maar eens rondvragen.
Wat het kleppen stellen betreft: mijn vroegere monteur maakte het blok alleen maar open als dat nodig was. Kleppen stellen omdat Yamaha dat voorschrijft was voor hem geen reden dit te doen. Dus uitstellen tot 60K, als de motor zonder problemen draait, lijkt me geen rare optie.
@ErBo: kun je er in de lijst aub bij vermelden wie de beurt uitgevoerd heeft? Is wel verhelderend volgens mij
History: BMWF650 > Honda VF1000F > Yamaha XJ 900 > Yamaha FJR1300 > Yamaha XT1200Z > Yamaha XT1200ZE