Throttle Body synchroniseren

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Throttle Body synchroniseren

Bericht door petert150v » 02-12-2016 21:19

Vandaag informatie gezocht over het synchroniseren van de Throttle Body's.

Informatie gevonden op http://www.yamahasupertenere.com/index.php?topic=1973.0. Daar beschrijven ze het synchroniseren van de Trottle Body's of gasklephuizen in goed Nederlands. De auteur heeft gemerkt dat als je de stelschroeven iets meer uitdraait, je een beter lopende motor krijgt. Hij start met de rechter stelschroef en zet deze 270 graden open ( vanuit geheel dicht ). En ja dat is de stelschroef waarvan Yamaha zegt, afblijven! Daarna met de linker schoef de gasklephuizen op elkaar afstemmen.

Mijn ervaring met de BMW boxers heeft me geleerd, dat er vervuiling op de stelschroef en in het kanaal kan komen. Komt van de troep in de huidige benzine, maar mi zeker ook van de carterdampen die we naar binnen zuigen. Dit kan het afstellen beinvloeden. Dus eerst de schroeven er uit en deze en het kanaal schoongemaakt met carburateur reiniger en ea schoongeblazen. Als je dit gaat doen, let op, de schroefjes zijn klein en als borg wordt er een veertje gebruikt, klein ringetje en o ringetje, beetje mini allemaal als ik het vergelijk met het BMW spul wat ik ken.
De schroeven stonden bij mij kwart slag open vanuit dicht.




Afbeelding

Afbeelding

Toen van stukje slang en T stuk de aansluiting voor linker zijde gemaakt.
Verder in het genoemde artikel komt men er achter, dat je dit beter niet kan laten zitten, want teveel kans op aanzuigen valse lucht waardoor je een slecht lopende motor krijgt. Ik ga het t stuk alleen gebruiken voor het afstellen en dan gaat het standaard slangetje er weer op.

Afbeelding


Afbeelding

Wat ik wel grappig vindt in het vervolg op het artikel, dat er soms nog gewerkt wordt met kwikkolommeters, doorzichtigeslang met koelvloeistof, of vacuummeters. Moet iedereen zelf weten, ook ik heb gewerkt met de kwikkolommeter en vacuummeters, maar heb gemerkt dat bij injectie motoren je dan niet nauwkeurig genoeg bent. Heb een aantal jaren geleden een Synchromate aangeschaft. werkt nauwkeurig snel en gemakkelijk.

Afbeelding


Afbeelding

Ik ga zeker experimenteren met het verder openzetten van de stelschroeven, misschien niet direct de 270 graden, zie het nog wel. Want helaas dat moet wachten tot het voorjaar. Ga mijn motor nu niet starten met de nieuwe olie waar dan vervuiling en vocht in komt en dan de hele winter in het blok zit, maar dat is een andere discussie.

Voor zover ik weet, zijn het luchtstelschroeven, werken alleen bij stationair lopen van de motor. Zal het toerental niet verhogen ( denk ik ) omdat het toerental geregeld wordt door de ECU, maar dat ga ik wel ervaren. De motor kan wel wat beter gaan oppakken vanuit stationairen de ECU zal in deze "closed loop" het mengsel bijregelen, dus mi ook iets meer brandstof geven. En ik denk dat Yamaha om milieutechnische reden niet wil dat we aan de basis afstelling van onze motor zitten.

Verder gebruik ik het volgende hulpstuk, waarmee in de benzinetank in de "servicestand" zet. Maar dat kennen jullie denk ik wel.





Afbeelding

Wordt vervolgt.

groet Peter
It is not the destination but the journey that matters.
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 05-12-2016 08:28

Hallo Peter,

Deze aanpassing heb ik zelf ook gedaan en mij bevalt het zeer goed. Vooral starten en stationair lopen gaat véél beter.
Hij loopt nu veel smeuiger en aan het verbruik merk je nauwelijks iets.
Een aanrader dus!
Laatst gewijzigd door Hilko op 25-01-2020 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Bericht door petert150v » 05-12-2016 20:07

Hoi Hilko,

Dank voor je reactie, ga het zeker proberen.

Nu heb ik ook het plan om een ECU flash te doen in combinatie met ander luchtfilter en Rapid Bike Easy controller. Moet dan wel gaan opletten niet teveel tegelijk te doen anders raak ik het spoor bijster met afstellen en resultaten
:wink:
It is not the destination but the journey that matters.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 07-12-2016 14:13

Leerzaam topic.... :D :D :D
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Bericht door petert150v » 20-02-2017 20:36

Vervolg op het synchroniseren van de gasklephuizen.

Vandaag de motor gestart en laten warmdraaien. Mijn Synchromate had ik al aanstaan, want klinkt misschien gek, maar ook die moet altijd warm worden, apparaat is zo gevoelig staat niet gelijk op "nul".

De gasklephuizen stonden niet helemaal synchroon, maar dat kan omdat ik de stelschroeven had gedemonteerd om ea schoon te kunnen maken en daarna gemonteerd op een kwart slag open vanaf helemaal dicht.

Ik heb geprobeerd om, zoals ik eerder schreef de stelschroef aan de rechter kant iets verder open te zetten, en dan natuurlijk wel in balans met de linker, maar ik was er niet happy mee. Ik merkte, dat bij een klein beetje het gas opendraaien, er een onbalans ontstaat. Vacuum trekt dan naar rechter gasklephuis. Als ik de rechter stelschroeg op een kwart open zet ( de fabrieksafstelling ), blijven de beide gasklephuizen beter synchroon. Dus zo laat ik het dan maar.

Nu wachten op wat tijd voor de eerste proefrit met de aanpassingen die ik heb gedaan, zie het topic ECU flash, bij modificaties. Dan kan ook de injectiereiniger van Liqui Moly zijn werk doen en zal ik alles na een langere rit nogmaals controleren.


groet,
Peter
It is not the destination but the journey that matters.
Plaats reactie