Onderhoud voorvork
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28-09-2016 09:41
Onderhoud voorvork
Afgelopen weekend dacht ik, controle van balhoofdlagers kan geen kwaad.
Motor goed vast op de heftafel, voorwiel van de grond en de beide voorvork poten vasthouden en controleren op speling of andere zaken. Geen speling en draait soepel. Stapje verder en voorwiel en vorkpoten eruit. Als ik dan het balhoofd draai van links naar rechts, precies in het midden voel ik dat de lagers niet goed meer zijn, zit een plekje in. Dit kan je schijnbaar alleen voelen zonder het gewicht van voorwiel en vorkpoten.
Balhoofd dan maar demonteren, maar had niet het juiste stuk gereedschap, moest ik eerst maken.
Vanmiddag na het werk de lagers gedemonteerd, nu kon ik de lagers goed bekijken en ja er zitten slijtplekjes in de schalen. Maar nogmaals, ik voelde er niets toen alles nog gemonteerd was.
Bestelling voor nieuwe lagers gedaan, inclusief porto Eur 40,-, nu wachten op de nieuwe lagers.
Mijn motor heeft ca 45.000 kilometer gelopen, wat is jullie ervaring met de balhoofdlagers, gaan ze dus niet zolang mee?
groet,
Peter
Motor goed vast op de heftafel, voorwiel van de grond en de beide voorvork poten vasthouden en controleren op speling of andere zaken. Geen speling en draait soepel. Stapje verder en voorwiel en vorkpoten eruit. Als ik dan het balhoofd draai van links naar rechts, precies in het midden voel ik dat de lagers niet goed meer zijn, zit een plekje in. Dit kan je schijnbaar alleen voelen zonder het gewicht van voorwiel en vorkpoten.
Balhoofd dan maar demonteren, maar had niet het juiste stuk gereedschap, moest ik eerst maken.
Vanmiddag na het werk de lagers gedemonteerd, nu kon ik de lagers goed bekijken en ja er zitten slijtplekjes in de schalen. Maar nogmaals, ik voelde er niets toen alles nog gemonteerd was.
Bestelling voor nieuwe lagers gedaan, inclusief porto Eur 40,-, nu wachten op de nieuwe lagers.
Mijn motor heeft ca 45.000 kilometer gelopen, wat is jullie ervaring met de balhoofdlagers, gaan ze dus niet zolang mee?
groet,
Peter
It is not the destination but the journey that matters.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05-02-2016 07:11
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06-02-2016 21:45
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 04-02-2016 13:13
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28-09-2016 09:41
Van het weekend de nieuwe lagers geplaatst. Bij mijn zwager, die beschikt over een zelf gemaakte pers, het lager op de balhoofdbuis geperst, met een zelfgemaakt hulpstukje van dikwandige aluminium pijp, dat ging prima.
Daarna de lagerschalen in het frame geperst met een hulpstuk. Dit ging wel, maar voor een volgende keer ( ik hoop over meer dan 40.000 km ) zal ik het nog een beetje aanpassen, lagerschalen wilden graag scheef erin en dat wil ik dan weer niet. Maar uiteindelijk gelukt.
Daarna alles volgens het boekje gemonteerd en juiste voorspanning op de lagers gegeven. Weer een klusje af.
Daarna de lagerschalen in het frame geperst met een hulpstuk. Dit ging wel, maar voor een volgende keer ( ik hoop over meer dan 40.000 km ) zal ik het nog een beetje aanpassen, lagerschalen wilden graag scheef erin en dat wil ik dan weer niet. Maar uiteindelijk gelukt.
Daarna alles volgens het boekje gemonteerd en juiste voorspanning op de lagers gegeven. Weer een klusje af.
It is not the destination but the journey that matters.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 14-02-2016 16:19
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28-09-2016 09:41
Vraag van Sijmen
Hoi Sijmen,
Prive bericht werkt bij mij niet op dit moment op de forumsite, daarom via deze weg.
Diameter van het persdeel is 52 mm.
Zijn er vragen, laat het weten, dan help ik je graag verder.
groet,
Peter
Prive bericht werkt bij mij niet op dit moment op de forumsite, daarom via deze weg.
Diameter van het persdeel is 52 mm.
Zijn er vragen, laat het weten, dan help ik je graag verder.
groet,
Peter
It is not the destination but the journey that matters.
- Rafke
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03-02-2016 22:15
Verleden week nieuwe banden gemonteerd
Nu in het weekend ,
Had ik een raar gevoel tijdens het tussendoor rijden van een file
Die kleine stuuruitslag gingen niet vlot, en had de neiging om licht naar een kant te trekken
Nu thuis gekomen controle gedaan,
Bij stuuruitslag L&R met voorwiel van de grond , zit er bij rechtuit stand een vast punt in
met 58dkm vind ik dat vroeg,
we hebben weer een werkje te doen
heeft er iemand gegevens over montage en aanhaalmomenten
Raf
Nu in het weekend ,
Had ik een raar gevoel tijdens het tussendoor rijden van een file
Die kleine stuuruitslag gingen niet vlot, en had de neiging om licht naar een kant te trekken
Nu thuis gekomen controle gedaan,
Bij stuuruitslag L&R met voorwiel van de grond , zit er bij rechtuit stand een vast punt in
met 58dkm vind ik dat vroeg,
we hebben weer een werkje te doen
heeft er iemand gegevens over montage en aanhaalmomenten
Raf
3de zondag van september
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS
- Rafke
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 03-02-2016 22:15
Vandaag de lagers van het balhoofd vervangen
Goed de slijtagegroeven te zien
materiaal nagemaakt van peter, en met een dop van van 36mm met een vierkant van 1/2" lukt het de centrale moer te lossen zonder het stuur af te pakken, kan het samen met met het bovenste stuurbeugel opzij doen, heb het met snelbinders vast gemaakt aan de steun van het windscherm
ben verlost van dat vast punt in rechtstand,
de kost van de lagerkit val mee, en heb het werk zelf gedaan, maar je mag er wel wat tijd voor uittrekken,
sta mooi beschreven in www.konepool.demon.nl/xt1200z/SERVICE_M ... T1200Z.pdf
Raf
Goed de slijtagegroeven te zien
materiaal nagemaakt van peter, en met een dop van van 36mm met een vierkant van 1/2" lukt het de centrale moer te lossen zonder het stuur af te pakken, kan het samen met met het bovenste stuurbeugel opzij doen, heb het met snelbinders vast gemaakt aan de steun van het windscherm
ben verlost van dat vast punt in rechtstand,
de kost van de lagerkit val mee, en heb het werk zelf gedaan, maar je mag er wel wat tijd voor uittrekken,
sta mooi beschreven in www.konepool.demon.nl/xt1200z/SERVICE_M ... T1200Z.pdf
Raf
3de zondag van september
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS