Motor instabiel op hogere snelheden

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
Bartl
Berichten: 1
Lid geworden op: 25-12-2016 12:04

Motor instabiel op hogere snelheden

Bericht door Bartl » 25-12-2016 12:09

Hi,

Een maand of twee geleden een S10 met bouwjaar 2014 gekocht. Wat mij opvalt is dat de voorkant op hogere snelheden (vanaf 130 km) wat zoekerig wordt. Dit doet zich vooral voor bij verkeer op de snelweg. Mijn S10 heeft electronische vering, ik zit er alleen op en zonder koffers en met het ruitje in de laagste stand. Is iemand bekend met dit probleem?
Ruud
Berichten: 187
Lid geworden op: 03-02-2016 21:48

Bericht door Ruud » 25-12-2016 12:18

Is dat een probleem ?
Je geeft al aan 130 in verkeer op de snelweg.
Daar ontstaat "wat" turbulentie, lijkt mij normaal. :wink:
Andere positie op de weg zoeken indien mogelijk natuurlijk en anders goed vasthouden.
Met SUV' s of busjes voor je neus inderdaad niet prettig.
HAVE FUN
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 25-12-2016 12:53

Ruud schreef:en anders goed vasthouden.
Zo lang je dat maar niet interpreteert als 'stuur stevig vasthouden' dan.. :wink:




Ik heb dat gevoel toch niet tot pakweg 140km/h.. en sneller rij ik niet. :wink:
growing old is inevetable, growing up is optional
albert
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-02-2016 11:11

Re: Motor instabiel op hogere snelheden

Bericht door albert » 25-12-2016 13:06

Bartl schreef:Hi,

Een maand of twee geleden een S10 met bouwjaar 2014 gekocht. Wat mij opvalt is dat de voorkant op hogere snelheden (vanaf 130 km) wat zoekerig wordt. Dit doet zich vooral voor bij verkeer op de snelweg. Mijn S10 heeft electronische vering, ik zit er alleen op en zonder koffers en met het ruitje in de laagste stand. Is iemand bekend met dit probleem?
Dit is zeker niet mijn ervaring.
Op de duitse snelwegen rijd ik tussen 150 en 170 km kruissnelheden.Met koffers.Geen topkoffer.
Hij wordt dan wel wat gevoeliger maar is zeker geen probleem.
Van belang is well:de bandenspanning,de instelling van je veren,bandenmerk.
Ik rijd met de scorpion trail2.Ik heb nu ongeveer 200000 km ervaring met 4 xt en vele bandenmerken.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Re: Motor instabiel op hogere snelheden

Bericht door Joekes » 26-12-2016 11:56

Bartl schreef:Hi,

Een maand of twee geleden een S10 met bouwjaar 2014 gekocht. Wat mij opvalt is dat de voorkant op hogere snelheden (vanaf 130 km) wat zoekerig wordt. Dit doet zich vooral voor bij verkeer op de snelweg. Mijn S10 heeft electronische vering, ik zit er alleen op en zonder koffers en met het ruitje in de laagste stand. Is iemand bekend met dit probleem?
Ik herken het probleem ook niet...ik heb het idee zelf dat bij 120 tot 130 km de motor het fijnst rijdt...op de snelweg dan...

Meeste km's maak ik overigens op de buitenwegen met hooguit 80 km p/u...heerlijke motor is het...

:D :D :D
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 26-12-2016 13:30

Mijn XT met elektronische vering had er bij bepaalde omstandigheden ook last van.
Op mijn woon werk traject op een bepaald stuk snelweg icm wat wind en verkeer.
Ik reed met het ruitje in de hoogste stand + wunderlich opzetruitje en enkel met de originele topkoffer.
Heb dit altijd ervaren als "normaal" in die omstandigheden.
Nu met de KTM nauwelijks last van en voelt een stuk stabieler.
XT1200ZE ingeruild! :)
albert
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-02-2016 11:11

Bericht door albert » 26-12-2016 17:50

Dieseltje schreef:Mijn XT met elektronische vering had er bij bepaalde omstandigheden ook last van.
Op mijn woon werk traject op een bepaald stuk snelweg icm wat wind en verkeer.
Ik reed met het ruitje in de hoogste stand + wunderlich opzetruitje en enkel met de originele topkoffer.
Heb dit altijd ervaren als "normaal" in die omstandigheden.
Nu met de KTM nauwelijks last van en voelt een stuk stabieler.
Bij mijn eerste fjr met topkoffer had ik ook last van de windgevoeligheid,
Na een paar maanden het topkoffer eraf en sindsdien geen last meer.
Vanaf die periode rijd ik zonder topkoffer.Dit is een grote boosdoener.
Volgens mij heeft dit zeker niets te maken met je ktm,honda of welk ander merk.
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 26-12-2016 22:51

albert schreef:
Dieseltje schreef:Mijn XT met elektronische vering had er bij bepaalde omstandigheden ook last van.
Op mijn woon werk traject op een bepaald stuk snelweg icm wat wind en verkeer.
Ik reed met het ruitje in de hoogste stand + wunderlich opzetruitje en enkel met de originele topkoffer.
Heb dit altijd ervaren als "normaal" in die omstandigheden.
Nu met de KTM nauwelijks last van en voelt een stuk stabieler.
Bij mijn eerste fjr met topkoffer had ik ook last van de windgevoeligheid,
Na een paar maanden het topkoffer eraf en sindsdien geen last meer.
Vanaf die periode rijd ik zonder topkoffer.Dit is een grote boosdoener.
Volgens mij heeft dit zeker niets te maken met je ktm,honda of welk ander merk.
Hetzelfde had ik als ik een weekje zonder topkoffer reed.
Vermoed dat het veel meer zit in de stroomlijn van de kuip en ruit.
Het gebulder rond mijn helm heb ik ook niet bij de KTM, bij de XT had ik een opzetruitje nodig.
XT1200ZE ingeruild! :)
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 27-12-2016 13:56

Rij al 2 jaar met de XT1200ZE met elektronische vering dus. Maar ik heb hem nog nooit zoekerig gevonden. alleen met topkoffer boven de 170 werd hij 1 keer met een bepaalde wind wat instabiel, maar daarna nooit meer gemerkt. Inderdaad bandenspanning voor 2,5 en achter 2,9.
albert
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-02-2016 11:11

Bericht door albert » 28-12-2016 10:11

bebri schreef:Rij al 2 jaar met de XT1200ZE met elektronische vering dus. Maar ik heb hem nog nooit zoekerig gevonden. alleen met topkoffer boven de 170 werd hij 1 keer met een bepaalde wind wat instabiel, maar daarna nooit meer gemerkt. Inderdaad bandenspanning voor 2,5 en achter 2,9.
Herkenbaar!
Omdat ik graag wat sportief rij,heb ik de vering nogal hard staan.
Ik rijd met het symbool 1 persoon en bepakking.Niet zo komfortabel maar wel goed voor de wegligging.
Afbeelding
Plaats reactie