Bobine, het zwakke punt?

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Bobine, het zwakke punt?

Bericht door petert150v » 09-12-2017 16:42

Zijn de bobines van "onze " Yamaha Super Tenere het zwakke punt?

Nee natuurlijk niet, het systeem met per bougie een bobine, een zogenaamd Direct Ignition (DI) systeem. Waarbij de bougie dient als sensor voor het verbrandingsproces. De ECU van het motormanagementsysteem regelt dan ook de rest. Omdat iedere bougie een eigen bobine heeft is er geen verdeling meer nodig van hoogspanning (verdeler en bougiekabels) en kan het motormanagement de ontstekingspulsen in laagspanning aanbieden, simpel en weinig tot geen storing.

Maar een zwak punt is vocht wat bij de bobine en bougie kan komen. Dus bij het jaarlijkse onderhoud ga ik proberen om dit te voorkomen. op het forum in de USA gebruiken ze "dielectric grease " vrije vertaling, niet geleidend vet ( stroom dus ).
Tube besteld in de USA en spaarzaam aangebracht op de bobines en de rubberen afsluit ringen, kijken of dit helpt en wat er met het vet gaat gebeuren als het goed warm geworden is. Het "vet " lijkt op siliconenkit, maar heeft als basis polydimethylsiloxane en silicon dioxide, wat dat ook mag zijn. Want naast wat corrosie op de bougies, helaas ook al op de bobines en die zijn mij iets te kostbaar en wil ik graag beschermen. We zullen zien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
It is not the destination but the journey that matters.
expanner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14-02-2016 16:19

Re: Bobine, het zwakke punt?

Bericht door expanner » 09-12-2017 18:13

Goed bezig, ben benieuwd of het helpt, heb zelf ook al eens problemen gehad met de bobines.
petert150v schreef:Zijn de bobines van "onze " Yamaha Super Tenere het zwakke punt?

Nee natuurlijk niet, het systeem met per bougie een bobine, een zogenaamd Direct Ignition (DI) systeem. Waarbij de bougie dient als sensor voor het verbrandingsproces. De ECU van het motormanagementsysteem regelt dan ook de rest. Omdat iedere bougie een eigen bobine heeft is er geen verdeling meer nodig van hoogspanning (verdeler en bougiekabels) en kan het motormanagement de ontstekingspulsen in laagspanning aanbieden, simpel en weinig tot geen storing.

Maar een zwak punt is vocht wat bij de bobine en bougie kan komen. Dus bij het jaarlijkse onderhoud ga ik proberen om dit te voorkomen. op het forum in de USA gebruiken ze "dielectric grease " vrije vertaling, niet geleidend vet ( stroom dus ).
Tube besteld in de USA en spaarzaam aangebracht op de bobines en de rubberen afsluit ringen, kijken of dit helpt en wat er met het vet gaat gebeuren als het goed warm geworden is. Het "vet " lijkt op siliconenkit, maar heeft als basis polydimethylsiloxane en silicon dioxide, wat dat ook mag zijn. Want naast wat corrosie op de bougies, helaas ook al op de bobines en die zijn mij iets te kostbaar en wil ik graag beschermen. We zullen zien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie