Druppellader aansluiten....

Techniek van de Tenere
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Druppellader aansluiten....

Bericht door Eric R. » 16-12-2018 17:14

Hallo, hier mijn eerste technische vraag: kan ik een druppellader aansluiten op de 12 V plug die naast de teller zit ? Neem aan dat die rechtstreeks (via een zekering) naar de accu loopt.....
Alvast bedankt, groet Eric.
XT 1200 2012
bigtriple
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-02-2016 14:50

Bericht door bigtriple » 16-12-2018 19:32

Hoi Eric.
De 12v contactdoos gebruik ik voor de Zumo, en die stopt er toch echt mee als ik de contactsleutel naar "off" draai.
Voor mijn Ctek druppellader heb ik een aansluitkabeltje direct op de accu aangesloten.
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 17-12-2018 08:57

Ok, dan is ie buiten het contactslot om geschakeld..... dat wordt een extra kabeltje leggen.
Dank voor je reactie !
XT 1200 2012
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 18-12-2018 08:14

Ik kan je een heel verhaal vertellen over druppelladers :lol:
In ieder geval gebruik ik die niet meer..........?
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 18-12-2018 10:55

Vertel, ik heb tijd.... :D
Wat voor mij werkt, is een dag of twee voordat ik wil rijden, sluit ik mijn oude Optimate aan en wacht totdat ik de "smiley" zie en dan kan ik vlammen !
XT 1200 2012
Luc
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-02-2016 22:26

Bericht door Luc » 19-12-2018 23:20

Ik heb ook tijd ....
Mijn ervaring ... ik kom thuis en sluit de Ctek druppellader aan.
Resultaat. mijn vorige moto BMW K75RT - op 20 jaar en 150.000km slechts 2 batterijen op de ganse looptijd.
Nu de Ténéré 8 jaar en 70.000km, nog steeds de origineel eerste batterij.
Vraag, wat is du goed of slecht ?????
groeten, Luc.
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 20-12-2018 11:25

Luc schreef: Nu de Ténéré 8 jaar en 70.000km, nog steeds de origineel eerste batterij.
Vraag, wat is du goed of slecht ?????
groeten, Luc.

Mijn vrouw haar motor hangt tijdens de wintermaanden ook aan de druppellader. Enkele jaren geleden met een volledig platte batterij gezeten toen we ons eerste ritje wilde maken in het voorjaar... :?

Een ezel stoot zich geen twee keer....



De mijne, ondertussen bijna 4 jaar en 60K ook nog steeds de eerste batterij, maar dan zonder druppellader. Hij hangt wel klaar maar ik gebruik 'm bijna nooit omdat ik de laatste tijd de winter gewoon door rij....
growing old is inevetable, growing up is optional
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 20-12-2018 13:00

Een motor die regelmatig wordt bereden behoeft geen druppellader.
Echt niet.
Als hij een half jaar of langer stil heeft gestaan zou je het kunnen overwegen.
Vroeger dacht ik ook dat het juist was om de motor aan de druppellader
te hangen bij thuiskomst.
Daar ben ik mee gestopt nadat ik een hoop startproblemen begon te krijgen
en er lang gezocht moest worden naar de oorzaak.
Bij mij thuis was het regelmatig zo dat de motor niet wilde starten.
Bracht ik hem naar mijn dealer om het probleem op te lossen, dan startte
hij daar gewoon goed elke keer.
Te langen leste is de motor naar Yamaha Europe in Schiphol-Rijk gegaan.
Op verzoek van de technische man daar ging ook de druppellader mee.
Wat bleek?
Mijn, nog vrij nieuwe, Optimate werkte niet (meer) goed en bleef af en
toe in zijn ontlaadcyclus hangen en trok dan de accu leeg.
Dat gebeurde niet elke keer.
Daarom startte hij soms wel goed en soms niet.
Bij mijn dealer ging hij natuurlijk niet aan een druppellader en dus konden
die geen storing vinden bij de motor.
Yamaha Europe ontdekte de fout.
Ze hebben vervolgens die Optimate van mij in de shredder gegooid.
Mij vervolgens overtuigd dat het echt zinloos is als je regelmatig rijdt.
Toen ik de motor weer thuis kreeg was hij gewassen, gepoetst en verder
technisch helemaal in orde gemaakt.
Bovendien, dat vond ik sportief, kreeg ik een nieuwe Yamaha druppellader.
Maar die zit, na járen, nog in de doos.
Sindsdien heb ik nooit meer startproblemen gehad :lol:
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 20-12-2018 17:48

Zo, wat een verhaal..... kan me goed voorstellen dat het vertrouwen in druppelladers weg is.
Maar met de iets te zwakke accu, waar onze XT zijn uitgerust, kan ik me wel voorstellen dat je na een maand of 2 niet rijden een startprobleem hebt.
XT 1200 2012
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 22-12-2018 21:29

Walrus schreef: Een motor die regelmatig wordt bereden behoeft geen druppellader.
Echt niet.
Als hij een half jaar of langer stil heeft gestaan zou je het kunnen overwegen.




Mij vervolgens overtuigd dat het echt zinloos is als je regelmatig rijdt.
Walrus schreef:Mijn, nog vrij nieuwe, Optimate werkte niet (meer) goed en bleef af en
toe in zijn ontlaadcyclus hangen en trok dan de accu leeg.



Lang verhaal (wat) korter...


Er is dus niets mis met een druppellader, jij hebt enkel de pech gehad dat die van jou het niet meer deed.

Als de motor voor lange tijd in winterstalling gaat lijkt het mij zelfs aan te raden om de druppellader in te steken.


Niet iedereen rijdt de winter door, dus dat algemene wantrouwen tov druppelladers is eigenlijk nergens voor nodig.
growing old is inevetable, growing up is optional
Plaats reactie