Afslaan vanuit stationair?

Techniek van de Tenere
Plaats reactie
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Afslaan vanuit stationair?

Bericht door Eric R. » 18-02-2019 16:03

Collega van mij heeft een XT1200 uit 2016 (15.000km) en heeft het vreemde euvel dat af en toe bij het wachten voor een verkeerslicht, dat de motor vanuit het stationair lopen in een keer afslaat...…
De motor start daarna prima en loopt weer mooi stationair, koude motor geen probleem, komt alleen bij warme motor voor.
Er zit geen logica in, komt willekeurig voor.
Iemand een idee, of misschien ervaring met deze vage klacht?
Motor houdt niet in, loopt als een tierelier. :?:
XT 1200 2012
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 19-02-2019 10:45

Hallo Eric, zelf heb ik de "luchtschroefbijtelling" ook gedaan en erg tevreden hierover, dus kan ik adviseren. Ook de CO2 waarde iets verhoogd, maar daarvan merk ik geen verbetering of verslechtering.
Overigens kun je hierover ook veel lezen op het Duitse en Amerikaanse forum. Kennelijk toch een zwak punt voor sommige S10's.
Laatst gewijzigd door Hilko op 25-01-2020 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 19-02-2019 18:22

Hilko, dank voor je reactie.
Wat bedoel je met de luchtschroefbijstelling ?
Ik heb mijn collega gevraagd om te proberen of het iets uitmaakt of de motor in de S of T stand staat?
De dealer had het over de motor op 1800 (!) rpm zetten..... ??
Die 1100 rpm is hoog zat en ik vraag me oprecht af of hij begrijpt wat de klacht is..... wordt vervolgd !
XT 1200 2012
gerre
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-02-2016 21:45

Bericht door gerre » 20-02-2019 09:22

test
zot zijn dot geen zeer
gerre
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-02-2016 21:45

Bericht door gerre » 20-02-2019 09:30

heb zelf ook een 2010 gehad en nu een 2016 en het probleem is niet hetzelfde heb ook dat probleem met mijn 2016 ik vertrek van gent naar antwerpen en in antwerpen als ik voor de lichten sta en wil vertrekken slaat hij af dacht eerst dat ik niet meer kon rijden heb dit al geregeld aangegeven bij mijn dealer en de eerste keer heeft hij hem aan de computer gelegd en anders afgesteld een andere keer het toerental verhoogd en na herhaaldelijk gemeld te hebben geloven ze je niet meer, je moet er maar eens offroad mee gaan rijden ge zult veel stilvallen als het echt slijkerig is;wat ik nu doe als hij warm heeft en ik sta voor de lichten net voor ik vertrek geef ik eens kort gas en daarna vertrek ik pas
zot zijn dot geen zeer
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 20-02-2019 11:05

Hallo Eric,
De luchtschroefbijstelling of "Airscrew Adjustment" staat in de volgende link uitgebreid beschreven:
https://www.yamahasupertenere.com/index ... ails.1973/

In de rubriek Modificaties, onderwerp "Luchtschroeven aangepast" staat ook iets hierover.

De S en T- stand maakt denk ik niets uit. Na de eerste kilometers (om te wennen) heb ik 'm trouwens nooit meer op de T-stand gehad ;-).

Ik snap niet wat jouw dealer zegt. Het stationaire toerental wordt geregeld door de ECU en valt niet mechanisch af te stellen (de tijd van de carburateurs is immers voorbij). Misschien softwarematig, maar dit lijkt mij geen oplossing.

Nogmaals, loop eerst de standaardzaken als luchtfilter en bougies na. Klepspeling is pas bij 40K aan de orde, dus zal nog wel goed zijn. Synchronisatie van je luchthuis en direct de luchtschroeven iets bijstellen (je bent er dan toch al mee bezig) zou een oplossing kunnen zijn! Bij mij in ieder geval wel.
Ik vermoed dat deze problemen vooral veroorzaakt wordt door de zeer arme afstelling t.g.v. milieu-eisen.
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 20-02-2019 18:56

Thanks! Interessant leesvoer, alhoewel ze het hebben over een dipje vanaf stationair en niet het afslaan, maar denk dat er veel te herleiden is naar de af fabriek instelling.
Je zou dus eigenlijk ook de ECU kunnen laten flashen om van dit soort ellende af te zijn..... alleen een veel duurdere optie. :shock:
XT 1200 2012
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 22-02-2019 17:37

Collega is naar Motoport Echt geweest en daar zijn ze zonder kosten en zonder te vermelden dat hij die motor daar niet heeft gekocht, een 20 minuten met uitlezen bezig geweest.
Daar kwam foutcode 70 naar boven (waarvan de monteur eerlijk zei dat hij op dat moment niet wist wat het betekende) het hele zwikje is gereset; weet niet precies wat er nu gereset is, ging erg snel, maar de XT is nog niet een keer meer afgeslagen......
Hij moet nog een aantal km's maken om het zeker te weten, maar dit is toch super service van MP Echt ?
In tegenstelling tot waar hij de motor gekocht heeft; daar werd voor de aankoop al verplicht om bij hun een betaalde beurt te laten doen (€250) voordat hij 3 maanden Bovag garantie zou krijgen......
Dan mail je met een klacht en krijg je het (beslist goed bedoelde ) advies om de motor op 1600 rpm te zetten...... WTF ?
XT 1200 2012
Plaats reactie