Ecu flash (modificatie)
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 06-06-2016 12:33
Ecu flash (modificatie)
Wie heeft zijn Ecu laten flashen en wat zijn de resultaten daarvan?
Ik hoor dat de restricties in de eerste 3 versnellingen verwijderd worden, dat de milieudiep ronde 3500 toen wordt gladgestreken en dat de motor veel soepeler oppakt en aan het gas hangt en in het algemeen veel soepeler rijdt.
Wie heeft daar in de praktijk ervaring mee?
Ik hoor dat de restricties in de eerste 3 versnellingen verwijderd worden, dat de milieudiep ronde 3500 toen wordt gladgestreken en dat de motor veel soepeler oppakt en aan het gas hangt en in het algemeen veel soepeler rijdt.
Wie heeft daar in de praktijk ervaring mee?
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03-02-2016 21:48
-
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 17-05-2016 08:00
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 06-06-2016 12:33
Mijn ST10 komt uit 2012.
Daar zit gelukkig al het nieuwe type ECU in.
Ik ben er nog niet 100% uit maar als ik het doe, zal ik de het resultaat delen met het forum.
Ik ga over 2 weken eerst een week in de Vogezen en het Zwarte woud rijden. Daarna beslis ik.
Ik kom van een FJR1300 af en die 4 cylinder turbinemotor mag je niet vergelijken met de ST10 2 cylinder.
Het kan ook een gewenningsproces zijn, vandaar de beslissing na die reis.
Daar zit gelukkig al het nieuwe type ECU in.
Ik ben er nog niet 100% uit maar als ik het doe, zal ik de het resultaat delen met het forum.
Ik ga over 2 weken eerst een week in de Vogezen en het Zwarte woud rijden. Daarna beslis ik.
Ik kom van een FJR1300 af en die 4 cylinder turbinemotor mag je niet vergelijken met de ST10 2 cylinder.
Het kan ook een gewenningsproces zijn, vandaar de beslissing na die reis.
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04-02-2016 04:22
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 04-02-2016 11:43
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 04-02-2016 11:43
Walrus (en anderen die ook met de paperclip oplossing rijden)Walrus schreef:Ik heb al járen de "paperclip-oplossing" en heb
niet te klagen over de felheid van het blok.
Dat kost dus helemaal niks!
Mijn Tenereeke is van 2010 (First Edition).
Ik rij af en toe nog met de FJR-club mee.
Ze hebben me nog nooit losgereden.
Het is eerder andersom 8)
Al ik jou(jullie) was zou ik toch maar erg voorzichtig zijn met die paperclip oplossing.
Die blijkt namelijk hele rare (lees tricky) dingen uit te halen met het ontstekingstijdstip bij hogere toerentallen.....
De hele uitleg kun je op de volgende link lezen:
http://www.yamahasupertenere.com/index.php?topic=9016.0
Ik gebruikte de paperclip ook maar die heb ik er na het lezen gelijk uit gehaald (had absoluut geen trek in motorblok schade) en ik ben toen de weg van het ecu flashen op gegaan en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Ymmv uiteraard.
Hans
-
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 17-05-2016 08:00
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 06-06-2016 12:33
@Hans, ik bedoel niet het nieuwe model maar het 2012 model heeft wel een een nieuw type ecu al is de software van het 2014 model (tweede generatie) inderdaad verbeterd.
Als je laat flashen zijn er 2 soorten software updates. 1 voor bouwjaar 2010 en 2011 en de andere voor bouwjaren vanaf 2012.
Althans dit hebben ze mij zo uitgelegd.
Als ik ongelijk heb, hoor ik het graag
Als je laat flashen zijn er 2 soorten software updates. 1 voor bouwjaar 2010 en 2011 en de andere voor bouwjaren vanaf 2012.
Althans dit hebben ze mij zo uitgelegd.
Als ik ongelijk heb, hoor ik het graag
-
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 17-05-2016 08:00
Ik heb voor de ST10 een BMW K1200GT gereden. Dus goed vergelijkbaar met jouw FJR1300....rubberburn schreef:Mijn ST10 komt uit 2012.
Daar zit gelukkig al het nieuwe type ECU in.
Ik ben er nog niet 100% uit maar als ik het doe, zal ik de het resultaat delen met het forum.
Ik ga over 2 weken eerst een week in de Vogezen en het Zwarte woud rijden. Daarna beslis ik.
Ik kom van een FJR1300 af en die 4 cylinder turbinemotor mag je niet vergelijken met de ST10 2 cylinder.
Het kan ook een gewenningsproces zijn, vandaar de beslissing na die reis.
Qua vermogen zijn deze motors (K1200 en XT1200) niet met elkaar te vergelijken, maar qua handelbaarheid en wendbaarheid is de XT1200 toch echt wel in het voordeel vind ik.
Aangezien ik hoofdzakelijk op binnenwegen rijd, en zo weinig mogelijk op snelwegen gaat mijn voorkeur naar de ST10 ondanks minder vermogen.