Ecu flash (modificatie)

Wat heb je aangepast op je motor
Suskeb
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-02-2016 13:13

Bericht door Suskeb » 23-08-2017 14:56

Gisteren naar Carmo geweest.
Vandaag testritje langs de ruïnes van de abdij van Villers La Ville gedaan.
Zo hadden de Jappen dat dus bedoeld.
"T" is nu weer te gebruiken en "S" is nu redelijk sportief.
Tractiecontrol uit is wow.
Vergeet de paperclip methode, dat ontregeld alles.

Gr. Sus
T'is ni plezant, maar ge moet iets doen.
T-Super10-V
Berichten: 36
Lid geworden op: 10-02-2016 20:49

Bericht door T-Super10-V » 27-08-2017 17:07

Henk68 schreef:Kan iemand iets vertellen over het brandstofverbruik na de flash?
Ben ook benieuwd naar het brandstofverbruik na flash?
wimpie
Berichten: 42
Lid geworden op: 04-02-2016 08:08

Bericht door wimpie » 30-08-2017 10:54

Suskeb schreef: Vergeet de paperclip methode, dat ontregeld alles.

Gr. Sus
Sus,
Hoe bedoel je? Ontregeld alles?
Moet ik mij zorgen maken met de paperclip methode?
Gr
Wim
Suskeb
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-02-2016 13:13

Bericht door Suskeb » 30-08-2017 12:55

Suskeb schreef:Ik heb ook een schakelaar staan.
In de eerste drie versnellingen voel je het verschil duidelijk.
Maar bij mijn motor heb ik gemerkt dat als je met constante snelheid
in versnelling 4,5,of 6 aan het rijden bent en je zet de schakelaar af,
het net is of je verliest een hoop ballast.
Of het slecht is weet ik niet, maar zoals ik eerder schreef ging het ten koste van kracht in de hogere versnellingen.
En de paperclip lost ook het dipje rond de 3500 à 4000 toeren niet op.

Gr. Sus
T'is ni plezant, maar ge moet iets doen.
Carmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-08-2017 17:08

Bericht door Carmo » 30-08-2017 17:30

wimpie schreef:
Suskeb schreef: Vergeet de paperclip methode, dat ontregeld alles.

Gr. Sus
Sus,
Hoe bedoel je? Ontregeld alles?
Moet ik mij zorgen maken met de paperclip methode?
Gr
Wim
Hoi Wim.

Ten eerste leuk dat jullie enthousiast zijn over de flash.

Graag wil ik wat toelichten over de paperclip methode.

Maar eerst moet ik wat meer posten om plaatjes te mogen toevoegen, misschien kan de moderator dit later even bij elkaar lijmen :-)
Carmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-08-2017 17:08

Bericht door Carmo » 30-08-2017 17:37

Als ik alles wat ik heb kunnen vinden van de paperclip methode klopt, zorgt het ervoor dat de motorfiets denkt dat deze rijdt met de koppeling ingehouden. De ECU schakelt op dat moment over naar de N mappen in de software. De map die daar het meest gevoelig voor is de map die de gasklepstand bepaald.

Dit is vooral merkbaar in de lage versnellingen en ik laat jullie zien waarom.

In de volgende post zal ik wat plaatjes zetten waar je duidelijk kunt zien wat de paperclip nu precies doet.
Carmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-08-2017 17:08

Bericht door Carmo » 30-08-2017 17:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto's zien jullie op de Y-as het toerental en op de X-as de opening van de gashendel, de tabel geeft dus aan de maximale opening van de gasklep. Zelfs al geef je volgas de klep zal maar een paar procenten opengaan bij weinig toeren, en helemaal opengaan bij veel toeren en een hogere versnelling.

Op de foto's is duidelijk de begrenzing van de gasklep te zien in de 1e versnelling dit verklaard ook waarom de paperclip methode alleen voelbaar is in de eerste 3 versnellingen omdat na de 4e versnelling de gasklep wel volledig opengaat (met of zonder paperclip).

In eerste instantie lijkt de paperclip methode dus een goed alternatief, waar ik geen fan van ben is dat door de paperclip ook de voorontsteking (spark advance) in elke versnelling hetzelfde is. Dit kan leiden tot een motorfiets die gaat pingelen met blok schade als gevolg.

Wat je ook terug ziet is dat de gasklep opening in de 6e al eerder verder opengaat (kijk bijvoorbeeld bij 20% gas) dan in de N dat verklaart het verlies van power in de hogere versnellingen.

Hopelijk heb ik jullie een beetje verder geholpen met het hoe en wat.

Mochten er nog vragen zijn dan sta ik voor jullie klaar.

Kevin
Carmo electronics.
Suskeb
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-02-2016 13:13

Bericht door Suskeb » 30-08-2017 17:54

Ik snap er de balle van, maar wat ik wel weet is dat de motor nu na de flash een stuk soepeler vooruit komt dan met de paperclip methode.
Ik had er een schakelaar tussen gezet om het verschil te voelen tijdens het rijden, en zo heb ik gemerkt dat het meer nadeel dan voordeel opleverde.

Gr. Sus
T'is ni plezant, maar ge moet iets doen.
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 30-08-2017 18:39

Carmo schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto's zien jullie op de Y-as het toerental en op de X-as de opening van de gashendel

Op de foto's is duidelijk de begrenzing van de gasklep te zien in de 1e versnelling dit verklaard ook waarom de paperclip methode alleen voelbaar is in de eerste 3 versnellingen omdat na de 4e versnelling de gasklep wel volledig opengaat (met of zonder paperclip).

In eerste instantie lijkt de paperclip methode dus een goed alternatief, waar ik geen fan van ben is dat door de paperclip ook de voorontsteking (spark advance) in elke versnelling hetzelfde is. Dit kan leiden tot een motorfiets die gaat pingelen met blok schade als gevolg.

Wat je ook terug ziet is dat de gasklep opening in de 6e al eerder verder opengaat (kijk bijvoorbeeld bij 20% gas) dan in de N dat verklaart het verlies van power in de hogere versnellingen.

Hopelijk heb ik jullie een beetje verder geholpen met het hoe en wat.

Mochten er nog vragen zijn dan sta ik voor jullie klaar.

Kevin
Carmo electronics.

De grafiek vindt ik wel interessant , maar voor mij niet makkelijk afgelezen , heb je deze nog in een andere grafiek, leesbaar voor niet profesioneele monteurs?
Carmo
Berichten: 5
Lid geworden op: 30-08-2017 17:08

Bericht door Carmo » 31-08-2017 09:24

Ik zal even voor je kijken Grandvitara.

Even om de grafiek wat duidelijker te maken.

Verticale lijn is het toerental in toeren per minuut, de horizontale lijn de hoeveelheid gas in procenten.

Als je dan een getal pakt in de grafiek zie je bijvoorbeeld in de eerste versnelling dat de motorfiets bij volgas (100% gashendel open) en 5000 toeren de gasklep maar voor 47,6 % geopend mag worden. Je geeft dus 100% gas maar de klep gaat maar voor 47,6% open. Dit is de danken aan de elektronische gasklep.
Plaats reactie