Ecu flash (modificatie)

Wat heb je aangepast op je motor
Plaats reactie
micb
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-02-2016 16:02

Bericht door micb » 17-03-2018 11:39

Gisteren een klein rondje gereden met de geflashde ECU.
Na het lezen van de verhalen, en verschillen die in de grafiek staan is het verschil in rijden precies wat ik er van verwacht had.

Hij pakt nu mooi over het hele toeren bereik door, de T stand is een prima stand geworden om lekker mee te touren, en de S stand is een klein beetje bijterig, en nodigt wat meer uit tot sportief rijden.
Boven de 6000 toeren zou er ook verschil moeten zitten, maar dat is te weinig om te voelen denk ik zo. Het midden gebied is echt veel fijner geworden!
T-Super10-V
Berichten: 36
Lid geworden op: 10-02-2016 20:49

Bericht door T-Super10-V » 28-03-2018 20:10

micb schreef:Gisteren een klein rondje gereden met de geflashde ECU.
Na het lezen van de verhalen, en verschillen die in de grafiek staan is het verschil in rijden precies wat ik er van verwacht had.

Hij pakt nu mooi over het hele toeren bereik door, de T stand is een prima stand geworden om lekker mee te touren, en de S stand is een klein beetje bijterig, en nodigt wat meer uit tot sportief rijden.
Boven de 6000 toeren zou er ook verschil moeten zitten, maar dat is te weinig om te voelen denk ik zo. Het midden gebied is echt veel fijner geworden!
Na een flinke rit afgelopen zondag 400 km met de nieuwe flash ben ik erg tevreden over het resultaat . De T-stand is voor mij meer dan voldoende om de dijkweggetjes en andere tourwegen te rijden
De S-stand geeft veel meer vermogen dan voorheen misschien dat dit met bergritten nog eens van pas komt :)
De dip in de eerste 3 versnellingen is volledig weg de Tenere loopt nu zoals het hoort gewoon goed.
Piet
Berichten: 45
Lid geworden op: 02-03-2018 11:39

Re: ecu flash

Bericht door Piet » 30-03-2018 10:37

superteneRo schreef:vorige week maandag mijn ecu opgestuurd naar carmo, donderdag had ik het al terug en weer op de motor.
mijn bevindingen: voor een gunstige prijs, veel vermogen erbij, bij nat weer is de traction control duidelijk vaker aan het werk
Het aan/uit karakter of de gasrespons is veeel smoother
Het verbruik is iets beter waarschijnlijk omdat de motor nu bij zelfde snelheid makkelijker oppakt in een hogere versnelling.
De koeling fan gaat eerder aan waardoor je geen linkerzweetbal meer hebt. De opgeheven gashandrestrictie maakt het makkelijker om om te schakelen van T naar S mode. Ik viel bijna altijd om in bochten als ik van S naar T ging
:D
En als laate superpluspunt is dat ik minder kleppengeluid hoor en het bijgeluid in de 5e vernelling niet meer heb, waarschijnlijk omdat ie teveel geknepen werd bij lage toeren
Al met al een aanrader, ik heb zelf eerst gewacht tot de fabrieksgarantie om was al weet ik achteraf niet waarom...me happy!

Beste mensen,

Ik overweeg ook de ECU flash door Carmo. Rijd nu met de paperclip-oplossing.

Wat moet ik nu concreet doen?
1. ECU demonteren vanachter rechter zijpaneel.
2. ECU opsturen naar CARMO met opgave welke wijzigingen.
3. € 265,- betalen.
4. ECU weer terug ontvangen.
5. ECU terugplaatsen.

Is het zo simpel of zie ik nog iets over het hoofd? En maakt bij stap 2 het aantal wijzigingen nog uit voor de prijs? Wat is aan te bevelen?

Gr.,

Piet
Yamaha Super Ténéré 2011
Suskeb
Berichten: 46
Lid geworden op: 04-02-2016 13:13

Bericht door Suskeb » 30-03-2018 15:03

Beste mensen,

Ik overweeg ook de ECU flash door Carmo. Rijd nu met de paperclip-oplossing.

Wat moet ik nu concreet doen?
1. ECU demonteren vanachter rechter zijpaneel.
2. ECU opsturen naar CARMO met opgave welke wijzigingen.
3. € 265,- betalen.
4. ECU weer terug ontvangen.
5. ECU terugplaatsen.

Is het zo simpel of zie ik nog iets over het hoofd? En maakt bij stap 2 het aantal wijzigingen nog uit voor de prijs? Wat is aan te bevelen?

Gr.,

Piet
Ja zo simpel, maar wel de paperclip verwijderen.
T'is ni plezant, maar ge moet iets doen.
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 20-10-2018 19:02

Toch maar eens, dmv een zekering (10 amp), de 'paperclip' modificatie gedaan en natuurlijk gelijk een stuk proefgereden. Het is een verschil dat je niet kan ontgaan.
Maar of ik er nu echt gelukkiger van ben geworden.... nee. Rijplezier staat bij mij, in tegenstelling tot zeer velen denk ik wel eens, niet gelijk aan 'zo hard mogelijk gaan'. Ik ben beslist geen slome rijder, maar het hoeft echt niet altijd hard mogelijk. Normaal heeft de S10 eigenlijk power zat.
Liever heb ik dat de motor lekker soepel loopt, misschien dat ik daar eens een paar €uro aan ga uitgeven.


Afbeelding Afbeelding
Luc
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-02-2016 22:26

Bericht door Luc » 21-10-2018 13:09

Goede middag,

Ben het volledig eens met ErBo.
Ik ben beslist ook geen slome rijder, maar het hoeft echt niet altijd zo hard mogelijk. De S10 heeft in zijn normale setting meer als power genoeg.
Heb er nu ongeveer 71000 km opzitten, en heb nog geen enkele bergpas aan mij moeten laten voorbij gaan, heb ze allemaal kunnen nemen.
Heb het merendeel van de Europese landen bezocht, en ik kan zeggen dat ik nog geen pk tekort gekomen ben.
Voor dat te besteden geld heb ik een goed stel banden en de nodige kilometers kunnen rijden.
groeten, Luc.
van Jossum
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-03-2018 09:38

Re: Ecu flash (modificatie)

Bericht door van Jossum » 12-02-2020 16:09

Goeiemiddag mensen,

Ik heb alle berichten over de ECU flash voor de XT 1200Z eens aandachtig bestudeerd en contact gelegd met de specialist van Carmo in Helmond.
Het ziet ernaar uit dat de ingreep nogal een verbetering van prestaties oplevert zoals ik in diverse berichten van jullie las.
Hetzelfde wordt door Carmo aangegeven en toegelicht. Wellicht blijft zelfs het brandstofverbruik bij hetzelfde rijgedrag gelijk of daalt zelfs een tikkie vanwege efficiëntere benutting.
Nu was ik al best tevreden over de prestaties maar nu van mijn bike uit 2018 binnenkort de fabrieksgarantie verstrijkt ben ik toch wel errug benieuwd wat het effect is van de ECU flash.
Met het nieuwe seizoen voor de deur denk ik dat ik de spreekwoordelijke stoute laarzen maar aantrek en de flash laat uitvoeren.
De kosten a € 260,15 incl. BTW is natuurlijk een ding maar kan ik nou ook weer niet compleet crazy vinden...
Dus moet het maar gebeuren....

Ik zal mijn ervaringen delen!
Bie nacht ist duuster, daangs ist licht!
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Re: Ecu flash (modificatie)

Bericht door ErBo » 07-10-2020 10:44

Zoals ik eerder hier verkondigde gaf de paperclip-methode mij geen echte bevrediging, de motor liep prima zoals die liep. Toch bleef het kennelijk jeuken naar meer, waardoor ik in februari dit jaar uiteindelijk besloten heb de ECU toch te laten flashen. Daarover meerdere keren met Carmo in Helmond contact gehad met name over de vraag "wat wel en wat niet". Uiteindelijk een afspraak gemaakt, de ECU uitgebouwd (ca. 15 min.) en naar Helmond getogen. Nogmaals met Kevin de wensen en adviezen besproken en het definitieve wensenlijst bepaald.
- verwijderen gasstand restrictie
- verwijderen versnellingsafhankelijke vermogensbegrenzer
- verbeterde gascontrole en -reactie
- verbeterde brandstof mapping
- verbeterde ontsteking mapping
- verlagen inschakelmoment ventilator naar 100/95 gr. C.

2 uur later de ECU opgehaald, € 260,15 afgerekend en naar huis. ECU inbouwen (ca. 20 min.) en proefrijden te beginnen in de T stand.
Wat een verschil, geen dipje bij het wegrijden, mooi gelijkmatig versnellen en merkbaar meer power. Je hebt echt een andere motor.
De S stand gebruik ik eigenlijk niet meer. De motor presteert in de T stand beter/mooier/lekkerder dan voorheen in S. Puur genot.

Inmiddels bijna 10K verder nog geen seconde spijt. Dit is wat mij betreft echt het beste accessoir geweest. Twijfel jij nog dan zou ik zeggen doe het gelijk, dan heb je er langer plezier van.
hpanman
Berichten: 1
Lid geworden op: 05-03-2017 17:29

Re: Ecu flash (modificatie)

Bericht door hpanman » 07-05-2021 17:33

hallo allemaal,

wie kan mij verder helpen.
Na bijna 8 jaar met een Tenere gebold te hebben, ongeveer een 80.000 km, was het tijd voor een nieuwe. En, na lang twijfelen, terug een tenere aangeschaft, ditmaal de ZE raid edition. Maar, helaas, bij het inrijden had ik al het idee dat hij minder koppel had en minder vlot in toeren ging als de vorige. Stilletjes ben ik er achter aan het komen dat mijn vorige Tenere waarschijnlijk wel een gemodificeerd versie is geweest.
( de vorige heb ik gekocht toe hij 1 jaar was).

Nu mijn vraag,
De moto valt te pas en te onpas stil, vooral bij stilstaand vertrek. Ik heb hem al eens laten nazien, ze hebben hem toen wat rijker afgesteld.
Maar helaas, ik blijf het idee hebben dat er onderin te weinig volk in huis is, vergeleken bij de vorige..... Dus had ik het idee om deze te laten aanpassen bij Carmo. Maar, volgens hun eigen website dient men nadien wel de moto te resetten, via een stekker, waarvoor je langs een dealer dient te passeren.


Iemand nog ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor de respons,
Guy G
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Re: Ecu flash (modificatie)

Bericht door ErBo » 28-05-2021 22:56

Bij mijn DP01 hoefde ik niets te resetten oid. Bel met Carmo zou ik zeggen, ze weten goed waar ze het over hebben.
Plaats reactie