Ecu flash (modificatie)

Wat heb je aangepast op je motor
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 25-08-2016 09:13

Walrus schreef:Ik heb al járen de "paperclip-oplossing" en heb
niet te klagen over de felheid van het blok.
Dat kost dus helemaal niks!
Mijn Tenereeke is van 2010 (First Edition).
Ik rij af en toe nog met de FJR-club mee.
Ze hebben me nog nooit losgereden.
Het is eerder andersom 8)
Ha Walrus,
Is het mogelijk dat je een foto upload hoe het er met zo'n paperclipje uitziet?
Groet,
jack
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 25-08-2016 09:51

Hans schreef:Walrus (en anderen die ook met de paperclip oplossing rijden)
Al ik jou(jullie) was zou ik toch maar erg voorzichtig zijn met die paperclip oplossing.
Die blijkt namelijk hele rare (lees tricky) dingen uit te halen met het ontstekingstijdstip bij hogere toerentallen.....
Ik heb het er 105.000 km op zitten; vanaf het prille begin.
Nooit heb ik er problemen mee gehad.
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 25-08-2016 09:57

Joekes schreef:Ha Walrus,
Is het mogelijk dat je een foto upload hoe het er met zo'n paperclipje uitziet?
Groet,
jack
Heel simpel:
1. Je maakt een "paperclip" van een stukje montagedraad.
2. Je trekt het stekkertje los bij het koppelingshendel.
3. Je steekt de "paperclip" in het stekkertje.
Probeer maar.... je kent je motor niet meer terug 8)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 25-08-2016 10:03

Dank Walrus!

Ik ga het in ieder geval een keer proberen.
Waarschijnlijk is de actie goed voor het rijden, maar iets minder voor het milieu denk ik...

Je hebt de stekker verder niet afgetaped i.v.m. regen/vocht e.d.
Is dat niet nodig?

Groet,
Jack
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 25-08-2016 10:37

Op mijn S10 (first edition) is ook de "paperclip" methode toegepast, echter met een schakelaartje ertussen.
Het voordeel laat zich raden, je kunt het inschakelen wanneer je denkt extra power nodig te hebben.

Afbeelding

Maar in de 3 mnd. dat ik deze motor heb, heb ik nog niet één keer het gevoel gehad dat het nodig was.

Uit nieuwsgierigheid gaat de schakelaar wel eens aan. De extra power in 1-2-3 is niet te missen. Wat ook niet te missen is, is dat daarna de motor niet echt lekker loopt, wat onrustig, alsof die een beetje verzuipt. Dan gaat de schakelaar weer snel op 'uit'.

Binnenkort ga ik de bergen in (Alpen, Dolomieten en Apennijnen) met z'n 2en en bagage. Misschien dat daar (af en toe) wat extra kracht wel lekker of handig is.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 25-08-2016 11:13

Je hebt dus de "luxe" uitvoering van de paperclip-versie....
Ik heb nog een dergelijke stekker liggen...eerst maar eens proberen en dan kijken of ik het blijf gebruiken...dat onrustige na gebruik is wat minder natuurlijk.
Daar hebben ze permanente gebruikers waarschijnlijk geen last van?!
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 25-08-2016 16:03

Oeps.....ken je motor....maar niet heus... :oops: :oops: :oops:

Zojuist even gekeken, en gezien dat bij mijn motor is de "paperclip" truc al toegepast...nu weet ik ineens waarom hij zo lekker loopt.... :lol: :lol: :lol:

Kan natuurlijk die stekker er nu wel tussen gaan zetten om het verschil te ervaren, en om te kijken of dit iets is waardoor het verbruik wat hoger ligt dan ik verwacht had...
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Bericht door petert150v » 19-11-2016 20:41

Bij de eerste kennismaking met de Super Tenere, was ik positief verrast, soepel en veel koppel in lage toeren, dat beviel me wel. In juni overgestapt van mijn behoorlijk gemodiviceerde cq getunde BMW R1100S. Deze zomer veel fijne kilometers gemaakt, maar waar ik achter kwam was de restrictie in de 2e en 3e versnelling, daar veel over nagedacht, is dat nu echt zo erg of moet ik er mee leren leven. Maar als ik in bepaalde situaties het vermogen wil hebben, en het gevoel krijg of er iemand mijn motor tegenhoud, dan baal ik daarvan.

Ik heb er veel over gelezen vooral op duitse forum en een aanpassing van de ECU is toch mijn plan voor deze winter. Mail verzonden naar OTR ( Off The Road ) in Duitsland, doen veel op het gebied van verbeteringen voor onze Super Tenere.
Ook naar bdperformance in Duitsland. Daar heb je meer de mogelijkheid van maatwerk op basis van wat er al gedaan is aan je motor, luchtfilter of eventueel een slip-on demper. Je kan via deze link het pakket kiezen wat je zou willen aanschaffen.
http://www.bdperformance-shop.de/produc ... ts_id=1875

Uitlaatdemper wil ik standaard houden, voel me toch iets beter als ik door kleine dorpjes toer. Maar wel een ander luchtfilter, want daar heb ik bij mijn BMW toch wel het voordeel van gemerkt, ik weet dat ik dan ook aan het mengsel iets moet veranderen, dus ook de RB easy erbij, gaat het toch een klap geld kosten, sparen dus.

En ik nog tegen mijn vrouw zeggen, deze laat ik standaard hoor :wink:
It is not the destination but the journey that matters.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 20-11-2016 12:28

Bedankt voor de info....Peter...laat het resultaat maar weten op dit forum...
rubberburn
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-06-2016 12:33

Bericht door rubberburn » 09-12-2016 12:28

Bij deze ga ik het laten doen. Heb helaas nog gen tijd gehad om de Ecu eruit te halen.

http://www.off-the-road.de/en/XT-1200Z/ ... 1200Z.html

Wat belangrijk is, is het uitzetten in de ecu van de 'injection deceleration cut' waardoor de motor veel soepeler oppakt. Met name bij haarspeldbochten en rotondes.
Plaats reactie