CO waarde aanpassen

Wat heb je aangepast op je motor
Plaats reactie
micb
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-02-2016 16:02

CO waarde aanpassen

Bericht door micb » 10-09-2016 11:53

Hallo,

Al een tijdje heb ik last van een slecht stationair lopende motor.
De luchtschroeven zijn al wat verder open gedraaid, maar dat mocht niet echt baten.

Toen kwam ik op het internationale forum het volgende stukje tegen:

http://www.yamahasupertenere.com/index.php?topic=1974.0

hiermee kan de motor dus wat rijker afgesteld worden, ik ben er wat mee aan het experimenteren, maar tot nu toe haalt het voor het stationair toerental nog niks uit, voor het gebied tussen 2 en 5 duizend toeren daarentegen is het dag en nacht verschil, dit komt erg in de buurt bij het extra vermogen dat je krijgt wanneer je de koppelingsschakelaar doorlust, maar dan wel met de mooie gasrespons die de motor standaard heeft.

Wel heb ik een K&n filter, en sport dempertje er op. ik denk met het origineel dat je er minder verschil mee kan maken.
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 10-09-2016 22:04

Hoi, ik heb een paar maanden geleden ook m'n luchtschroeven bijgesteld en Co2waarde verhoogd naar 5. Sindsdien nooit meer startproblemen of afslaande motor. Draait soms ong. 800 tpm, maar slaat nooit af. Luchtfilter en uitlaat gewoon standaard, bougies toen ook vernieuwd. Ik neem aan dat je de boel wel hebt gesynchroniseerd en de Co2waarden van beide cilinders gelijk hebt verhoogd?
micb
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-02-2016 16:02

Bericht door micb » 18-09-2016 14:07

Hilko schreef:Hoi, ik heb een paar maanden geleden ook m'n luchtschroeven bijgesteld en Co2waarde verhoogd naar 5. Sindsdien nooit meer startproblemen of afslaande motor. Draait soms ong. 800 tpm, maar slaat nooit af. Luchtfilter en uitlaat gewoon standaard, bougies toen ook vernieuwd. Ik neem aan dat je de boel wel hebt gesynchroniseerd en de Co2waarden van beide cilinders gelijk hebt verhoogd?
Co waarde is inderdaad gelijk verhoogd,en ook synchroon gesteld.
Enkel vertrouwde ik de meter niet helemaal.
Komende week komt m'n nieuwe meter binnen en ga ik opnieuw synchroon stellen.
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 19-09-2016 09:34

Hopelijk is dat de oplossing. Anders wordt het verder zoeken.... :?

Zelf vond ik de vacuummeters stevig aan de prijs, dus heb er zelf één gemaakt. Kan 'm niet met een professionele vergelijken, maar heb er wel vertrouwen in, zeker omdat mijn S10 sindsdien prima loopt :)
micb
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-02-2016 16:02

Bericht door micb » 20-09-2016 22:40

vandaag de Carbtune binnen gekregen ( handig apparaatje trouwens )
en de motor synchroon gesteld, dat was ook wel nodig.

Stationair blijft hij nu goed lopen ( kort getest, lange duur moet het nog uitwijzen )

Met het rijden merkte ik al wel dat hij soms net 1 of 2x niet goed ontbrand met het wegrijden. Boven de 3000 toeren is er niks aan de hand.
ik ben er nog niet echt uit wat het kan zijn.

Vanavond de bougie's gecontroleerd, dat ziet er allemaal netjes uit.
Wel een heel klein beetje roest op alle bobine's, maar dat lijkt me niet erg genoeg om dit probleem te veroorzaken.

Wel viel me op dat niet 100% duidelijk is welke stekker op welke bobine moet.

op 2 van de 4 stekkers zit een wit tape-je.
Als je op de motor zit, is nu de volgorde geen - wel - geen - wel van links naar rechts.
Weet iemand toevallig of dit de juiste volgorde is?
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 22-09-2016 20:46

Mooi dat het synchroniseren nu wel gelukt is én heeft geholpen.
De volgorde van de bobine's weet ik helaas niet; verwissel de bougies juist daarom altijd met directe terugplaatsing van de bobine.
Helaas, in de ServiceManual staat het ook niet duidelijk....
micb
Berichten: 30
Lid geworden op: 16-02-2016 16:02

Bericht door micb » 26-09-2016 11:44

Ik heb ze op de gok terug geplaatst, en daarna toch nog gevonden hoe ze moeten, de stekker met het witte tape-je is de rechter van elke cilinder ( rechts als je op de motor zit )

Kort daarna heb ik gehad dat de motor opeens echt bizar slecht liep, toen de bougie's vervangen en nu is het al 700km lang dik in orde.
Plaats reactie