Vering

Wat heb je aangepast op je motor
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Vering

Bericht door petert150v » 24-06-2017 21:29

Er is al het een en ander geschreven over de vering van de Super Tenere.
Ik heb een paar maanden terug een stukje gelezen over de Rotech Support dag die door het oude forum was georganiseerd ( geloof ik ). Stond toen veel nuttige info in, kan het nu helaas niet meer vinden op het web ( als iemand daar nog de beschikking over heeft?, graag )

Ook op het Duitse forum en USA forum veel gelezen. Met deze info de afstelling van mijn Super Tenere gedaan. En wat blijkt, ik moet de veervoorspanning van de achter schokbreker op maximum zetten om tot een juiste afstelling van motor plus berijder te komen ( mijn gewicht 94 kg
dus met kleding ca 100 kg) en dat is ook de conclusie van veel rijders, de Super Tenere is achter te slap geveerd.

Begin van de maand een trip naar Luxemburg, solo met koffers en kampeerspullen en niet ontevreden over het weggedrag van de Super Tenere.

Maar ook een trip met duo en koffers met bagage en dan zakt de motor van achter behoorlijk ver in. Is nog steeds mee te rijden, alles went zal ik maar zeggen, maar niet ideaal. Motor voelt lui aan met sturen, ik moet meer mijn lichaamsgewicht gebruiken om goed een bocht door te komen. En nogmaals ik pas mij dan aan en het gaat.

Maar ik zoek een oplossing en ben gaan praten bij Hyperpro. Heeft een mooi pakket voor de Super Tenere, achterveer voor de schokbreker en veren voor voorvork. Prijs valt dan nog mee, ca Eur 265,- en inclusief montage Eur 475,-. Doe ik deel zelf dan is het iets goedkoper. De achterveer willen ze bij een losse schokbreker er gratis op zetten bv.

Maar gisteren ook naar HK Suspension geweest, hebben in het verleden de WP schokbrekers van mijn BMW R1100S gereviseerd en afgesteld.
Hun advies, een andere zwaardere veer op de schokbreker is geen goed idee, dat kan de demping van de schokbreker niet aan, de rebound moet nu al bijna op max staan. Dit komt volgens de specialist door slijtage, wat normaal is na 51.000 km. De schokbreker is waarschijnlijk wel te reviseren, kosten ca Eur 200,-, maar pas als alles open is kunnen ze het goed beoordelen. Dus nieuwe schokbreker is de betere oplossing, Wilbers inclusief hydraulische preload verstelling Eur 728,- en deze dan geheel op mijn gebruik solo en duo afgesteld.
Geen montage kosten, want ik kan daar de hefbrug gebruiken en zelf de schokbreker de- en monteren ( heb ik toen met de BMW ook zo gedaan ).

Dan moet de voorvork er ook aan geloven, Wilbers progressieve voorvork veren, set Eur 141,- en een revisie van de voorvork Eur 155,- SKF keringen, totaal Eur 1.100,-. Dat is dan toch weer een heel bedrag, sparen maar weer.

Ik heb het topic over de Hyperpro set gelezen en daarvan zijn de ervaringen zeer positief.

Wie heeft er ervaring met een andere schokbreker en eventueel met Wilbers?
It is not the destination but the journey that matters.
Henk68
Berichten: 31
Lid geworden op: 09-02-2016 22:43

Bericht door Henk68 » 24-06-2017 22:27

ik heb hyperpro voor en achter en ook de hyperpro schokbreker ( streetkit).
Ik weeg 96 kilo en heb dan ook nog een duo achterop, en volle bepakking.
Dit geeft geen enkel probleem.
Motor veert altijd netjes zoals het hoort. Als de hyperpro goed afgesteld is hoef je de vering nooit meer te veranderen, ongeacht of je met duo en bepakking rijdt of niet. Gewoon alles in dezelfde stand.
Ik had de vering er bij een hyperprocenter in het midden van het land er onder laten zetten. Ze hebben de vering toen volgens het boekje van hyperpro afgesteld.
Voor keihard, en achter veel te zacht. Reed voor geen meter.
ik heb mijn vering uiteindelijk af laten stellen bij een hyperprocenter in Friesland. Wat een verschil, Helemaal top. Eindelijk waar voor mijn geld.
XT1200z - 2010
Hilko
Berichten: 26
Lid geworden op: 10-02-2016 08:43

Bericht door Hilko » 26-06-2017 10:05

Hallo Peter,
Ik heb de vering op mijn S10 ook vrijwel direct laten vervangen door een hogere achterschokbreker (compleet dus) en progressieve voorveren. Beide bij Hyperpro in Werkendam.
Ik was al betere vering gewend op mijn vorige motor (Technoflex op AfricaTwin). Hierop was de wegligging al met sprongen verbeterd en leeg of volledig bepakt, de vering bleef fantastisch werken. Daarom ook gelijk op mijn S10 laten vervangen en ook hiermee zeer tevreden.
Ik denk dat de schokbrekers/vering van Wilbers of Hyperpro niet veel van elkaar zullen verschillen.
Mijn gewicht is ook rond 100Kg.
Jan ø
Berichten: 8
Lid geworden op: 01-03-2016 11:07

Vering

Bericht door Jan ø » 21-08-2017 19:27

Hallo Peter,

Ook ik heb de vering vervangen door Hyperpro voor en achter op de standaard schokbreker, ook in werkendam daar stelt Paul altijd alles af op de motor, ik ben er al jaren dik en dik tevreden over, op alle motoren van afgelopen jaren de Hyperpro veren set laten monteren 2x de TDM 850 en 2 x de TDM 900,
Ik heb altijd problemen met de vering van japanse makelij maar ja met mijn 123 kg en 2 mtr lengte is dat vaak ook wel lastig op te vangen, andere verings specialisten zullen ook wel een passende oplossing hebben, tis maar net waar je voorkeur naar uit gaat, het zal er met wat je ook kiest absoluut op vooruit gaan, succes met je vering.

Groet,
jan
Ruud
Berichten: 187
Lid geworden op: 03-02-2016 21:48

Bericht door Ruud » 21-08-2017 20:46

Behalve de kiloos voor mij hetzelfde verhaal :wink:
HAVE FUN
MAD
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-02-2016 17:29

Vering

Bericht door MAD » 17-10-2017 21:34

Ook ik heb de S10 op Hyperpro laten zetten (alleen veren), maar ik vind dat de achterveer slecht veert, veert een klein stukje in en dan niks meer :shock:
Ik denk dat de progressief gewonden veer, samen met het progressieve achtervork hevelsysteem, een veel te sterke progressiviteit heeft.
Sinds kort is er voor de S10 ook een lineaire veer bij hyperpro te verkrijgen.
Volgends mij (maar hoor graag als ik het fout heb), is de lineaire veer, samen met het progressieve hevelsysteem van de achtervork, wel een goede combinatie.
Heb ik gelijk of maak ik een denkfout en zo ja, wat dan??
Bedankt
Michiel
Hr groeten
Michiel

Het leven is te kort om slechte wijn te drinken
Life is uncertain, eat dessert first....
Plaats reactie