Remleidingen

Wat heb je aangepast op je motor
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Remleidingen

Bericht door petert150v » 15-12-2018 19:08

Afgelopen weekenden ( wanneer ik vrij was ) de originele remleidingen en die van de koppeling, vervangen door staalomvlochten PTFE remleidingen van Off The Road uit Duitsland, deze verkopen de Melvin leidingen. Ik heb gekozen voor zwart geanodiseerde koppelingen en zwarte leidingen.

Ook de banjo-bouten vervangen en wel door RVS exemplaren.
Was toch een behoorlijke klus, mede omdat de verbindingen van de originele rubberen rem/koppeling-leidingen naar de stalen delen erg vast zaten, dit deels door wat corrosie bij de aansluitingen. En dit kom je bij alle leidingen minimaal twee keer tegen, van rubber naar staal en weer naar rubber.

Om te voorkomen dat ik de wartels dol zou draaien, de gehele leiding gedemonteerd en de wartel ( hierop past een remleidingsleutel 10 mm ) tussen de aluminium bekken van mijn bankschroef gezet en een sleutel 17 mm op het andere deel, zo had ik meer grip. Een keer zelf een gasvlam erop, uiteindelijk gelukt.

Ook door het ( erg mooie ) gecombineerde remsysteem moet je goed je koppie en het werkplaatshandboek erbij houden. Alles gemonteerd, ontlucht en getest met de ABS test coupler nog een keer ontlucht en dit na een paar dagen nog een keer en het werkt. Nu wachten tot het voorjaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een of andere manier werkt het antwoord geven op mijn bericht niet, dus dan maar een aanvulling ivm de vraag van Erik.

Ontluchten gedaan op de bekende wijze, dus remhendel ingeknepen houden en ontluchting opendraaien enz enz. Dat duurde best lang voordat er druk kwam, vooral bij de voorrem. Daarna de Yamaha test coupler erop en de test gedaan, ABS gaat dan werken en zo zou ook de remvloeistof in de ABS module ververst/ontlucht moeten worden. Dit een paar keer herhaald tot er geen lucht meer was en een goed gevoel in remhendel.
It is not the destination but the journey that matters.
bigtriple
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-02-2016 14:50

Bericht door bigtriple » 15-12-2018 23:53

Hallo Peter

Dat ziet er goed uit. En nog een pittig klusje met Abs en een gecombineerd remsysteem.
Het blijft jammer dat de Super10 niet standaard met dit soort leidingen afgeleverd wordt
ipv die rubberslangen. 😢😡
Dat doet Triumph dan een stukje beter.
Eric R.
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-12-2018 12:24

Bericht door Eric R. » 17-12-2018 11:32

Prachtig, strak uiterlijk.
Wat goed is, kan altijd beter!
Hoe heb je het ontluchten gedaan, bij een auto met ABS moet je een laptop eraan hangen, bij de XT ook ?
Groet Eric.
PS Er is in NL de firma Goodrich, daar kun je leidingen naar eigen specificatie laten maken en best betaalbaar.
XT 1200 2012
Plaats reactie