Cruise-control Vista universal

Wat heb je aangepast op je motor
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Cruise-control Vista universal

Bericht door petert150v » 25-04-2019 21:46

Onze Yamaha Super Tenere is een zeer comfortabele toermotor, zeker na de aanpassingen die ik al heb gedaan aan zadel, stuur en windscherm.

Echter nu begin ik de beperkende factor te worden, pijn na lange stukken op de snelweg ( ik weet het, daar moet je eigenlijk niet zijn ) in rechter duimgewricht, het zal de leeftijd zijn :roll: .

Mijn XT1200Z fist edition heeft nog geen cruise control, want dat zou de oplossing zijn. Dus gezocht naar een alternatief en deze gevonden: Vista cruise control, made in the USA. Het is eigenlijk meer een throttle lock, maar voor mijn doel prima, op de snelweg af en toe de rechter hand rust geven/ ontspannen.

Besteld bij AFS motorparts, de Nederlandse importeur en inclusief verzendkosten ad Eur 2,48 totaal Eur 32,95.

Vandaag was de bestelling binnen en gelijk gemonteerd. Nu was ik van plan om dit keer een soort van stap voor stap beschrijving te maken inclusief foto's, maar het belangrijkste deel de montage aan het huis van gashendel was ik meer bezig met het bedenken van een oplossing dan met de geplande foto's, sorry daarvoor. Een foto van internet gehaald om toch een duidelijk beeld te kunnen geven ( met de kawa groene achtergrond ), mijn uitvoering iets anders, maar dan begrijp je het idee.

De Vista cruise komt tussen het gashendel huis en handvat, in mijn geval verwarmde handvat van Oxford. Daar wat extra ruimte maken en dit gedaan door een extra ring tussen stuurgewicht en handvat te plaatsen en de standaard zwarte kunstof ring vervangen door de meegeleverde dunnere doorzichtige ring, deze past ook beter in de Vista cruise.

De nok van de Vista cruise heb ik niet gebruikt en er dus afgeslepen. In plaats daarvan twee gaten geboord van 4 mm en verzonken en in het gashendel huis twee gaatjes geboord en draad getapt 4 mm.
De werking is simpel, met de duim zet je het gashendel "vast " in de gewenste stand en met wijsvinger tik je hem weer los. Ea zo afstellen zodat je nog makkelijk het gashendel kan draaien, om bv de juiste snelheid te houden of als je van het gas af moet.

Na montage zie je er niet zoveel meer van, dus helemaal goed wat mij betreft.

Volgende week testen als ik drie dagen naar Luxemburg ga, lekker kamperen met mijn kleine tentje en natuurlijk toeren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
It is not the destination but the journey that matters.
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Youtube filmpje

Bericht door petert150v » 25-04-2019 21:52

Hier een duidelijk Youtube filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=in9KxQU ... x=144&t=0s

Zelfde gashendel huis, maar dan zit die van ons met de kabels naar boven. Daardoor kon ik de nok niet gebruiken en heb ik de bevestiging in de rand gemaakt.
It is not the destination but the journey that matters.
Plaats reactie