Co op display laatste serie Xt
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 04-02-2016 17:50
De waarde die je kan uitlezen op het dash is die van de lambda sensor.
Dat zijn die 2 dingen die in de voorpijp zitten geschroefd.
De lambda sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgas en spuit afhankelijk van die waarde meer of minder benzine in de motor.
Dus door met die waarde te rommelen kun je dus je motor meer of minder benzine laten verbruiken.
Dat zijn die 2 dingen die in de voorpijp zitten geschroefd.
De lambda sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgas en spuit afhankelijk van die waarde meer of minder benzine in de motor.
Dus door met die waarde te rommelen kun je dus je motor meer of minder benzine laten verbruiken.
XT1200ZE ingeruild!
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
-
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08-02-2016 17:45
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 04-02-2016 17:50
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 04-02-2016 17:50
En voor de geïnteresseerde een stukje uit de wiki.
Lambdawaarde (motortechniek)
De lambdawaarde ( {\displaystyle \lambda } \lambda) is de luchtovermaatfactor bij verbranding in een benzinemotor en wordt bepaald als de werkelijke hoeveelheid lucht gedeeld door de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht.
Een benzineverbrandingsmotor heeft bij een stoichiometrische verbranding 14,7 kg lucht nodig om 1 kg benzine volledig te kunnen verbranden. In de praktijk wordt de verhouding lucht/brandstof echter door verschillende factoren beïnvloed waardoor deze niet constant is.
Dit betekent dat:
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk.
Lambda <1> 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Deze waarde worden afgeleid van de spanning over de lambdasonde in de uitlaat van de motor en stelt de electronic control unit (motormanagementsysteem) in staat de verhouding lucht/benzine bij te regelen om zo een schone verbranding te verkrijgen en de uitstoot van schadelijke stoffen door de motor te beperken. Motoren welke op brandstoffen lopen met een hoger octaangetal en geen turbolader hebben, leveren vaak het grootste vermogen bij lambdawaarden van 0,85 tot 0,901. Dat komt overeen met lucht/brandstofverhoudingen van 12,5:1 tot 13,3:1.
Lambdawaarde (motortechniek)
De lambdawaarde ( {\displaystyle \lambda } \lambda) is de luchtovermaatfactor bij verbranding in een benzinemotor en wordt bepaald als de werkelijke hoeveelheid lucht gedeeld door de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht.
Een benzineverbrandingsmotor heeft bij een stoichiometrische verbranding 14,7 kg lucht nodig om 1 kg benzine volledig te kunnen verbranden. In de praktijk wordt de verhouding lucht/brandstof echter door verschillende factoren beïnvloed waardoor deze niet constant is.
Dit betekent dat:
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk.
Lambda <1> 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Deze waarde worden afgeleid van de spanning over de lambdasonde in de uitlaat van de motor en stelt de electronic control unit (motormanagementsysteem) in staat de verhouding lucht/benzine bij te regelen om zo een schone verbranding te verkrijgen en de uitstoot van schadelijke stoffen door de motor te beperken. Motoren welke op brandstoffen lopen met een hoger octaangetal en geen turbolader hebben, leveren vaak het grootste vermogen bij lambdawaarden van 0,85 tot 0,901. Dat komt overeen met lucht/brandstofverhoudingen van 12,5:1 tot 13,3:1.
XT1200ZE ingeruild!