Co op display laatste serie Xt

Leuke links die met de Super Tenere te maken heeft, plaats hem hier, ook voor foto en video
Plaats reactie
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Co op display laatste serie Xt

Bericht door Grandvitara » 19-05-2017 18:46

https://youtu.be/0dYjd2KzQuM

https://youtu.be/JsWxtF_BqJk
Honoré

CO

Bericht door Honoré » 23-05-2017 13:59

wat gebeurd er als je CO aanpast?
en eigenlijk ook, wat is CO?
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Re: CO

Bericht door Leo » 23-05-2017 16:48

Honoré schreef:wat gebeurd er als je CO aanpast?
en eigenlijk ook, wat is CO?
Weet je dat niet eens??

Pssst, ik ook niet....
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 23-05-2017 18:09

De waarde die je kan uitlezen op het dash is die van de lambda sensor.
Dat zijn die 2 dingen die in de voorpijp zitten geschroefd.
De lambda sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgas en spuit afhankelijk van die waarde meer of minder benzine in de motor.

Dus door met die waarde te rommelen kun je dus je motor meer of minder benzine laten verbruiken.
XT1200ZE ingeruild! :)
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 23-05-2017 18:57

Met de Co waarde kan je idd het brandstofverbruik en ook meer of minder trekvermogen aflezen,, en dus ook meer of minder vervuiling (milieu) bepalen.

Heeft ook met de buiten temperatuur te maken, koud weer heeft een rijkere afstelling nodig dan warm weer.
Honoré

Bericht door Honoré » 23-05-2017 23:14

Oh ja, duidelijk. Meer verbruik dus. Handig!
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 24-05-2017 07:37

Honoré schreef:Oh ja, duidelijk. Meer verbruik dus. Handig!
Maar dan wel iets meer trekkracht , te laag is zoiets van , kom je nog! Ik geef gas hoor! Maar wel weer goed voor het milieu !
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 24-05-2017 08:50

Minder benzine is meer lucht, meer lucht (zuurstof) is een warmere verbranding wat dan weer schadelijk kan zijn voor de motor.

Te veel of te weinig, beide is niet goed. :wink:
XT1200ZE ingeruild! :)
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 24-05-2017 08:55

En voor de geïnteresseerde een stukje uit de wiki.

Lambdawaarde (motortechniek)
De lambdawaarde ( {\displaystyle \lambda } \lambda) is de luchtovermaatfactor bij verbranding in een benzinemotor en wordt bepaald als de werkelijke hoeveelheid lucht gedeeld door de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht.
Een benzineverbrandingsmotor heeft bij een stoichiometrische verbranding 14,7 kg lucht nodig om 1 kg benzine volledig te kunnen verbranden. In de praktijk wordt de verhouding lucht/brandstof echter door verschillende factoren beïnvloed waardoor deze niet constant is.
Dit betekent dat:
Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk.
Lambda <1> 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Deze waarde worden afgeleid van de spanning over de lambdasonde in de uitlaat van de motor en stelt de electronic control unit (motormanagementsysteem) in staat de verhouding lucht/benzine bij te regelen om zo een schone verbranding te verkrijgen en de uitstoot van schadelijke stoffen door de motor te beperken. Motoren welke op brandstoffen lopen met een hoger octaangetal en geen turbolader hebben, leveren vaak het grootste vermogen bij lambdawaarden van 0,85 tot 0,901. Dat komt overeen met lucht/brandstofverhoudingen van 12,5:1 tot 13,3:1.
XT1200ZE ingeruild! :)
Plaats reactie