Honda Africa Twin

Is er meer dan een Yamaha S10
Harry T.
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-02-2016 23:05

Honda Africa Twin

Bericht door Harry T. » 24-06-2016 23:06

Na 4 jaar en 29000 km met plezier op een S10 Worldcrosser te hebben gereden is de kogel door de kerk. Ik stap over op de nieuwe Honda Africa Twin.
Na een reis van bijna 8000 km door Oost-Europa, waarbij de Yamaha overigens geen klap verkeerd heeft gegeven, ben ik een dagje gaan proefrijden op de Africa Twin en deze had mij na 2 uur al volledig overtuigd.
Voornaamste reden om over te stappen is de handling van de Africa Twin. Deze is veel wendbaarder, smaller (kan eindelijk volledig met de voeten plat op de grond met het zadel in hoogste stand) en uitgebalanceerder. Ook het gewichtsverschil, Honda 230 kg tegen Yamaha 265 kg voel je uiteraard.
Het motorblok van de Honda voelt, ondanks 15 pk minder, veel sterker aan en gaat er als een kogel vandoor als je aan het gashandle draait. De Yamaha voelt veel trager aan tijdens het accelereren (meer massa in het blok?) De koppeling/versnellingsbak van de Honda is een genot. Alles gaat superlicht, trefzeker en zonder bijgeluiden. De bak van de Yamaha (waar je ook weer aan went) gaat veel stroever, met veel meer bijgeluid (vooral terugschakelen) en is lang niet zo trefzeker. De Honda schakel je op en terug zonder er bij na te denken, da's bij de Yamaha vind ik wel anders.
En nog een, voor mij niet onbelangrijk voordeel, ABS is uitschakelbaar middels een drukknop en TCS (4 standen) bedien je onder het rijden.
Al met al een heerlijke all-road, die Honda. Het enige wat ik misschien ga missen is de probleemloze schone cardan van de Yamaha. Ketting gebruik en smeren geeft altijd zo'n smeerbende, nou ja toch maar een Scottoiler monteren....
De Africa Twin, een zwarte, is inmiddels besteld met Akrapovic demper (de originele demper vind ik lelijk), 12 volt aansluiting in dashboard en handvatverwarming. Ook grappig, deze is geïntegreerd in het linker handvat met een verlichte schakelaar en de stand is zichtbaar in het dashboard. Voor overige accessoires, zoals een kofferset, kijk ik wel op de after market. De Honda koffers zijn van ABS en openen aan de zijkant, niet handig...
Ik denk dat ik straks wat spulletjes over heb van de S10. Deze zal ik in eerste instantie op dit forum gaan aanbieden...en uiteraard blijf ik dit forum met interesse volgen.
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Bericht door Leo » 25-06-2016 17:29

Veel plezier met de AT toegewenst!
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 25-06-2016 20:56

Mooie machine. Houdt ons gewoon lekker op de hoogte hier van hoe hij bevalt.
Eric
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2016 20:01

Bericht door Eric » 28-06-2016 18:04

Hier ga je geen seconde spijt van krijgen Harry.
Ben zelf sedert half juni in het bezit van een Africa Twin (DCT-versie)
En hoewel ik van de S10 geen kwaad woord wil horen heeft de AT toch zijn voordelen. Het gewichtsverschil om te beginnen. Op zich niet zoveel, maar het lijken wel 100 kg verschil te zijn. Zwaartepunt ligt zoveel lager.
Verder geef ik je gelijk dat het minder aantal PK's absoluut niet voelbaar is.
Het zitcomfort is fenomenaal. Ben op 15 dagen naar Noordkaap en terug gereden /8000 km) en nooit behoefte gevoeld aan het air-hawk-kussen dat ik de laatste tijd op de S10 gebruikte.
Het rijgeluid is ook veel minder en zonder dat je het merkt zit je beter 'uit de wind'.
Het onderhoud van de ketting was ik ook een beetje bevreesd voor na 9 jaren cardan rijden, maar het installeren van een Pro-Oiler met GPS sturing heeft me helemaal gerustgesteld.
Een item dat ik heb geïnstalleerd is een dubbele USB-aansluiting. En die is me al goed van pas gekomen bij het gebruik van een tweede hand-GPS en het laden van go-pro batterijen. In de Noorse koude liepen die wel heel erg snel leeg.
Veel plezier met de AT.
Btw, de S10 kreeg ik niet over mijn hart om weg te doen en zal ik ook nog mee rijden.
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 28-07-2016 20:20

:D :D :D
Die Eric gebruikt het beste uit twee werelden...euh motorfietsen...
:D :D :D
Hans
Berichten: 59
Lid geworden op: 04-02-2016 11:43

Bericht door Hans » 30-07-2016 20:07

Ook ik moet, met het schaamrood op m'n kaken, bekennen dat ik met erg veel belangstelling naar de Honda loop te kijken.

MAAR

Kom ik net het volgende artikel tegen:
http://www.maxxmoto.be/tests/maxxduel-h ... er-tenere/

Hmmmmmm

Hans
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 30-07-2016 23:08

Het blijven in grote lijn toch meningen, Hans...
Je kunt het beste e.e.a. Zelf vergelijken.
Harry T.
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-02-2016 23:05

Bericht door Harry T. » 27-09-2016 00:31

Even een korte update m.b.t. mijn ervaringen met de Honda Africa Twin.
Inmiddels 1800 km mee gereden, vrij weinig aangezien ik een vrij lange motorloze vakantie heb gehad.
Afgelopen weekend 3 dagen een tour gehad in het Teutoburger woud en ik moet zeggen dat ik heb genoten van de Honda.
Rijd sportiever dan de Yamaha, geeft meer rijplezier, met name op binnenwegen en licht onverhard. Wendbaarder, lichtvoetiger, gewoon een stuk minder looiig dan de zwaardere Yamaha. Korte bochten en keren op de weg zijn een makkie. Met mijn 1.78 kan ik op de Honda beter met mijn voeten aan de grond komen, mede door het wat smallere zadel (bij beide motoren zadel in de hoogste stand). De Honda is gevoelsmatig al beter in balans en ook in de praktijk, ik denk mede door een betere gewichtsverdeling. Handen van het stuur bij 80 km/u gaat de Honda kaarsrecht rechtdoor zonder te hoeven corrigeren. Bij de Yamaha moest je dan al vrij snel corrigeren omdat deze naar rechts of links wilde afwijken. Tevens merk je het met file rijden of langzaam oprijden naar een rood stoplicht. Je hoeft veel minder stuurcorrecties uit te voeren op de Honda. En dat motorblok van de Honda is zooo soepel, zonder bijgeluiden, evenals koppeling en versnellingsbak. Die gaan werkelijk vederlicht. Wat dat betreft niet te vergelijken met de Yamaha. Qua vermogen merk je niet dat de Honda 15 pk minder heeft dan de Yamaha, uiteraard mede doordat de Honda lichter is en een ketting minder pk's opslokt dan een cardan.
Zitcomfort/houding is vergelijkbaar met de Yamaha ondanks het wat smallere zadel. Een kennis welke ook mee was en zijn S10 First Edition had ingeruild op een AT vond de Yamaha ietwat comfortabeler qua zadel.
Snelweg gebruik is de bredere Yamaha ietwat meer geschikt dank zij een iets betere wind en weerbescherming.
De vering van de Honda is af fabriek ietwat stugger, met name de voorvering maar voldoet solo rijdend prima. Kan trouwens aan alle kanten worden afgesteld net zoals bij de Yamaha. De standaard Dunlop bandjes hebben met droog wegdek voldoende grip, op nat wegdek een stuk minder. Waarschuwen nauwelijks bij verliezen van grip. Snel oprijden en vervangen voor betere exemplaren.
De originele Honda handvatverwarming van zo'n 350 euro is prut. Hoogste stand (vijf standen) geeft nog ietwat warmte af. De 4 lagere standen zal ik nooit gebruiken, geven nauwelijks warmte af. Wel mooi is de geïntegreerde bediening in het linkerhandvat met de info in het dashboard. De originele, ook dure, handvatverwarming van de Yamaha is gewoon beter, geeft veel meer warmte af (wordt zelfs heet), ook bij lagere standen.
Dashboard van de Honda is mooi vorm gegeven en prima afleesbaar/informatief, wat dat betreft geen klachten. Snelheidsmeter wijkt wel flink af, zelfs nog iets meer dan de Yamaha. Dit heb ik vergeleken met de gps. Wel weer mooi bij de Honda een versnellingsindicator en een echte buitenlucht temperatuurmeter i.p.v. een luchtinlaat temperatuurmeter zoals bij de Yamaha, evenals een 3e tripmeter welke ingesteld kan worden en aftelt.
Qua benzineverbruik is de Honda solo rijdend zonder bagage een stuk zuiniger op binnenwegen bij rustig toeren. gemiddeld 1:24,5 tegen 1:19 a 20 bij de Yamaha.
Dan nog de ketting i.p.v. cardan. Geeft wat meer werk qua smeren en schoon maken. Wat opvalt is dat het vet niet de hele achterkant van de motor besmeurd, mede door de lange kettingbeschermer. Lijkt minder leuk dan zo'n korte maar is veel effectiever. Binnenkort wordt er een scott-oiler gemonteerd.
Al met al ben ik tot nu toe zeer positief gestemd over de Honda en heb tot nog toe geen enkele spijt van de overstap.
Evenals mijn kennis welke zijn First Edition heeft ingeruild op de AT. Ook hij is laaiend enthousiast over de AT.
Hoe de Honda rijd met volle bepakking is afwachten maar ook daar heb ik wel vertrouwen in.
Wordt vervolgd...
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Bericht door Leo » 27-09-2016 08:15

Ik heb in mei bewust gekozen voor (een nieuwe) S10 Explorer en niet voor de AT. Ik ervaar de S10 niet als bijzonder zwaar, natuurlijk wel zwaarder dan de AT. Zelfs in het terrein vind ik hem verrassend goed hanteerbaar.

Met name het comfort van de S10 is in mijn beleving echt een stuk beter. Daarnaast vond ik de AT (te) duur voor wat je kreeg.
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 27-09-2016 14:01

Nou Harry T op naar het African Twin forum..... :x :x :x


:D
Plaats reactie