Honda Africa Twin

Is er meer dan een Yamaha S10
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 27-09-2016 15:02

Harry T. schreef:Wendbaarder, lichtvoetiger, gewoon een stuk minder looiig dan de zwaardere Yamaha. Korte bochten en keren op de weg zijn een makkie.
Ik vind de S10, ondanks z'n gewicht, anders ook heel makkelijk te hanteren op korte bochten en keren op de weg.

Ben nu al een paar keer een screening gaan doen en afgelopen week deed ik nog eens een motorbeheersingscursus. Voorlopig rij ik er toch veel verloren op die parcourkes met achtjes, slaloms etc.
Ik vind de S10 één van de makkelijkste motoren op trage snelheid.


De AT spreekt mij ook aan, qua looks vind ik 'm mooier dan de S10, en als ik de verhalen van dat verbruik mag geloven is de AT ook interessanter dan de S10 die eigenlijk toch wel wat benzine lust tov de GS of de Triumph Explorer.

Maar de ketting en de binnenbanden houden me tegen om eventueel over te stappen.
growing old is inevetable, growing up is optional
Gebruikersavatar
Rafke
Berichten: 188
Lid geworden op: 03-02-2016 22:15

Bericht door Rafke » 27-09-2016 18:41

3de zondag van september
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 27-09-2016 20:05

Valt me nu pas op, maar wat is/was er eigenlijk mis met het eerste Africa Twin topic?

Het is maar een klein forum, lijkt me straf dat HarryT over dat topic heen gelezen heeft?
growing old is inevetable, growing up is optional
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 27-09-2016 21:09

:lol: :lol: :lol:
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Bericht door Leo » 28-09-2016 08:12

Yep, hij kan hier terecht;

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?board=7.0

Daarnaast is de AT echt een andere klasse, het is meer een concurrent voor de Tiger800, Versys1000, KTM1050, VSTROM1000, BMW F800GS(a)

En dan is hij - zoals ik hierboven al aangaf - samen met de BMW toch wel erg prijzig qua value for money.

De S10 vergelijk ik qua gebruik vooral met de 1200GS(a) van BMW, de KTM1190(a) / 1290 de Tiger 1200 etc.

Is wel een andere prijsklasse, maar ook een ander inzetgebied.
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
Harry T.
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-02-2016 23:05

Bericht door Harry T. » 01-10-2016 23:21

Leo schreef: Daarnaast is de AT echt een andere klasse, het is meer een concurrent voor de Tiger800, Versys1000, KTM1050, VSTROM1000, BMW F800GS(a)

En dan is hij - zoals ik hierboven al aangaf - samen met de BMW toch wel erg prijzig qua value for money.

De S10 vergelijk ik qua gebruik vooral met de 1200GS(a) van BMW, de KTM1190(a) / 1290 de Tiger 1200 etc.

Is wel een andere prijsklasse, maar ook een ander inzetgebied.
Leg mij nou eens uit wat het verschil is aan inzetgebied tussen de de eerstgenoemde modellen en de laatstgenoemde modellen in je verhaal.

Het prijsverschil zit 'm volgens mij enkel en alleen in een zwaarder motorblok en meer toeters en bellen en daarbij mag je in het geval van de BMW ook nog eens extra betalen voor alleen de naam.

Het zijn allemaal zogenaamde "all-road" motoren waarvan 90% ook nog eens nooit en te nimmer het asfalt zullen verlaten. Ik noem ze liever "reis" motoren waarmee je ook nog eens redelijk comfortabel langere afstanden en de wat slechtere wegen kunt berijden.

Dat de ene type t.o.v. de ander misschien ietwat meer terreingerichter is dan de ander (vering, wielmaat en gewicht) doet volgens mij weinig af aan het "inzetgebied".
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 02-10-2016 00:02

Denk dat "inzetgebied" niet helemaal de juiste woordkeuze is.

Ik begrijp de scheiding wel, de laatste 4 zijn vooral zwaarder en misschien meer gericht op "lange" reizen. Maar met de eerste groep zou dat mijn inziens ook prima lukken.

Als ik in mijn geval het "inzetgebied" moet benoemen dan heb ik gekozen voor een motor om met duo een asfalt vakantie te kunnen doen en het gehele jaar woon werk verkeer.
De eerste groep valt voor mij dan af en uit de 2e groep valt de KTM er buiten vooral vanwege de ketting.
Maar al de genoemde motoren zouden geschikt kunnen zijn.
Een keuze blijft persoonlijk.................
XT1200ZE ingeruild! :)
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 02-10-2016 09:11

Harry T. schreef:
Leg mij nou eens uit wat het verschil is aan inzetgebied tussen de de eerstgenoemde modellen en de laatstgenoemde modellen in je verhaal.

Het prijsverschil zit 'm volgens mij enkel en alleen in een zwaarder motorblok en meer toeters en bellen en daarbij mag je in het geval van de BMW ook nog eens extra betalen voor alleen de naam.

Het zijn allemaal zogenaamde "all-road" motoren waarvan 90% ook nog eens nooit en te nimmer het asfalt zullen verlaten. Ik noem ze liever "reis" motoren waarmee je ook nog eens redelijk comfortabel langere afstanden en de wat slechtere wegen kunt berijden.

Dat de ene type t.o.v. de ander misschien ietwat meer terreingerichter is dan de ander (vering, wielmaat en gewicht) doet volgens mij weinig af aan het "inzetgebied".




Inzetgebied is overroepen, uiteindelijk doet 90% hetzelfde met al die motoren.
Het is wel zo dat een AT zich meer leent voor het offroadwerk dan een S10, dat moet toch duidelijk zijn? :shock:

Dus voor degene die hun allroad ook echt offroad willen gebruiken mag je toch wel van een verschil spreken tussen de 1000cc kettingaangedreven modellen en de dikke 1200's met cardan.



Alleen de opmerking dat je bij BMW nog wat extra betaald voor de naam vind ik maar flauw..
Heb je de prijzen al eens bekeken van een nieuwe S10, Triumph Explorer en een GS?
growing old is inevetable, growing up is optional
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Bericht door Leo » 02-10-2016 12:11

Harry T. schreef:
Leo schreef: Daarnaast is de AT echt een andere klasse, het is meer een concurrent voor de Tiger800, Versys1000, KTM1050, VSTROM1000, BMW F800GS(a)

En dan is hij - zoals ik hierboven al aangaf - samen met de BMW toch wel erg prijzig qua value for money.

De S10 vergelijk ik qua gebruik vooral met de 1200GS(a) van BMW, de KTM1190(a) / 1290 de Tiger 1200 etc.

Is wel een andere prijsklasse, maar ook een ander inzetgebied.
Leg mij nou eens uit wat het verschil is aan inzetgebied tussen de de eerstgenoemde modellen en de laatstgenoemde modellen in je verhaal.

Het prijsverschil zit 'm volgens mij enkel en alleen in een zwaarder motorblok en meer toeters en bellen en daarbij mag je in het geval van de BMW ook nog eens extra betalen voor alleen de naam.

Het zijn allemaal zogenaamde "all-road" motoren waarvan 90% ook nog eens nooit en te nimmer het asfalt zullen verlaten. Ik noem ze liever "reis" motoren waarmee je ook nog eens redelijk comfortabel langere afstanden en de wat slechtere wegen kunt berijden.

Dat de ene type t.o.v. de ander misschien ietwat meer terreingerichter is dan de ander (vering, wielmaat en gewicht) doet volgens mij weinig af aan het "inzetgebied".
Rustig blijven ademen Harry, denk aan je rikketik. :oops:

Het is zoals Dieseltje stelt. Een 1200 gebruik je over het algemeen voor de lange(re) reizen op verhard en af en toe onverhard. Lange reizen over onverhard kan vaak beter met een wat lichtere machine. Een maatje van mij is met een Tiger1200 door Siberië, Korea en Japan gereisd. Het kan best met een 1200, maar die krijg je echt niet alleen uit de modder. Dan moet je minimaal met zijn tweeën zijn. Een lichtere fiets zoals een F800GSA of een AT kan dan een uitkomst zijn.

Ik ga voor de eerste optie en daarom heb ik een nieuwe S10 explorer gekocht die ik - na een vergelijk - comfortabel vond dan de AT. En ik vind hem gewoon te duur voor wat hij biedt. (de AT)

Ontspannen Harry. :)
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 02-10-2016 12:22

En ook op het verstandige verhaal van Leo kun je weer reacties schrijven...de aankoop van een motorfiets is altijd een combinatie van verstand en emotie, waarbij de verhouding bij de één wat anders ligt dan bij de ander...

Ik heb zelf vele jaren BMW gereden (K75RT/R1100RT/R1200RT/R1200GSA/ K1200GT) ben daarmee gestopt omdat ik de dure onderhoudsbeurten en reparaties wel enigzins beu was...
Nu rijd ik de ST10 waarmee ik zeer content ben, en constateer dat de Ténéré veel lichter in gebruik aanvoelt, maar dat het comfort op de BMW toch wel wat beter was/is....toch heb ik geen spijt, omdat er weer andere voordelen spelen bij de ST10....

:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie