KTM 1290 Super Adventure

Is er meer dan een Yamaha S10
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

KTM 1290 Super Adventure

Bericht door Dieseltje » 02-11-2016 20:44

Inmiddels bijna een week in bezit en 600km gereden.
Denk dat ik nu wel een aardig vergelijk kan maken en de plus en min kan benoemen.

Als eerste moet ik zeggen dat het gevoel wat ik bij mijn Duke IV 690 had weer helemaal terug is met de 1290 SA.
Vooral die extra brede glimlach op mijn gezicht heb ik gemist bij mijn Yamaha XT.

De KTM is een echte stuurfiets, voelt erg licht en rijdt ook zo.
De 160 pk en 140Nm is echt verbazend en de motor vraagt gewoon om ze aan te spreken. :D
De zit is iets harder en je zit vast in het zadel, dit geeft vooral ook een sportieve zit maar zeker niet oncomfortabel.
De pro actieve vering werkt zeer prettig en maakt mijn inziens de fiets erg sportief/comfortabel. Remmen en koppeling licht en perfect.
Vooral op hogere snelheid is de KTM erg stabiel en is in mijn geval het scherm vele male beter als het Yamaha scherm.

Het instrumenten paneel is zeer uitgebreid en daarmee stukken beter als die van de Yamaha. Vooral de olietemperatuur vind ik de meest waardevolle aanwinst. De buiten temp is net als de verbruiksmeter, brandstofmeter en snelheidsmeter veel nauwkeuriger.
Alle instellingen zoals ABS, tractioncontroll, handvat/zadel verwarming, rijmodi etc etc allemaal met de linkerhand via de BC bedienen.

De Yamaha geeft het gevoel dat je een wereldreis gaat maken en dat ie zijn hand niet omdraait voor een rondje Afrika.
De KTM schreeuwt om een ritje Alpen of Pyreneeën met mooi glad bochtig asfalt.

Is het dan allemaal goud wat er blinkt?
Echt niet, ook de KTM laat wat steken vallen. Het meest irritante is wel de cruise control, deze zit aan de rechterhand! Dus je snelheid constant houden en de CC inschakelen met je rechterhand is haast onmogelijk. (de 2017 modellen schijnen wel aangepast te zijn)
De handvaten zijn erg smal, nu met de winterhandschoenen aan heb je maar net genoeg ruimte. Aan de linker kant zit de grootlicht schakelaar die je door het ontkoppelen ongewild inschakelt.
Het contactslot zit diep en is haast onbereikbaar als je het stuur onderuit draait voor het stuurslot.
De voetsteunen, schakelpook en achterrem zijn een stuk korter na wat gewenning is er best mee te leven.
Uiteraard is de ketting mijn inziens een groot nadeel maar ook dat went wel weer.
Bij Yamaha vind ik de kofferset een aanwinst voor het oog en prettig dat ze niet breder zijn als het stuur. De KTM koffers zijn minder mooi en ogen erg lomp en zijn breder als het stuur.

Het brandstof verbruik valt tot nu erg mee. Met mijn dagelijks gebruik deed ik met de Yamaha iets boven de 5 liter (1:18.8 over 26dkm). Op de BC 5 ltr of er net onder.
Met de KTM is het nog moeilijk zeggen, vanwege het inrijden mag ik nog niet boven de 6,5 rpm. De BC staat op 5,7 ltr en de eerste tank liet dit ook zien. Als de KTM 10% meer verbruikt als de Yamaha dan ben ik zeer tevreden. Met de 30 ltr tank op de KTM is voor mij 400 km makkelijk haalbaar.

Tot zo ver mijn eerste indrukken en merkbare verschillen.
XT1200ZE ingeruild! :)
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 02-11-2016 21:43

Mooi verhaal, dijk van een motor.
Leo
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-04-2016 19:45

Bericht door Leo » 03-11-2016 18:08

Fijn dat je je ervaring met ons deelt, fijn dat hij zo goed bevalt!

Een dijk van een motor is het zeker, te goed bijna in mijn ogen. Een KTM blijft je uitdagen, ik denk dat ik - in het gunstigste geval - snel mijn rijbewijs kwijt zou zijn. Het zijn echte rijdersfietsen, maar wel voor de ervaren rijder die zijn rechterhand op de juiste momenten goed weet te temperen. Dat continue uitdagende aspect was voor mij dé reden niet voor de KTM te gaan.

Nadeel echter is, zoals genoemd, de ketting, maar ook de afwerking vind ik niet bijzonder. Zelfs bijna nieuwe KTM's hebben - ja ik ben een zeurpiet -
:roll: vaak al roestige boutjes.
Only dead fish go with the flow. XT1200Z Explorer 2016
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 03-11-2016 18:27

Leo schreef:, maar ook de afwerking vind ik niet bijzonder. Zelfs bijna nieuwe KTM's hebben vaak al roestige boutjes.
Klopt, mijn 690 duke had er ook al vrij snel last van. :shock:

Ben daarom ook erg benieuwd hoe ik met de KTM de winter door kom.
De Yamaha heeft in ieder geval niets overgehouden van 1 winter. (geen zout gezien wel veel water)
XT1200ZE ingeruild! :)
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 04-04-2017 00:19

Ik wil deze week een afspraak maken om op de nieuwe 1290S een proefrit te maken. Ik mis af en toe wat pit op de Yamaha en vindt de 160 pk en 140 nm toch wel aanlokkelijk. Het kan 2 kanten op, of ik ben verkocht of het is niks.
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 04-04-2017 19:04

:D Daar ga je geen spijt van krijgen.
XT1200ZE ingeruild! :)
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 07-04-2017 22:16

Vandaag proef gereden wat een apparaat. Het is het nieuwe adventure 1290S dus street model. Keyless starten, cruise control aan de linkerkant en vermogen te over. Hij zit iets sportiever dan de S10. Maar dat vermogen is niet normaal. Je kan heel rustig toeren vanaf 2000 toeren en de motor rolt waar je wilt. Maar als je het gas open draait gaat die als de brandweer. Ik heb wat gefilmd en zet het binnenkort hier.
Maar sorry, ik heb de S10 ingeruild en krijg in Mei mijn zwarte adventure s.
En de ketting neem ik op de koop toe.
Afbeelding

Afbeelding
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 07-04-2017 22:43

Gefeliciteerd, zo verging het mij ook.
8)
XT1200ZE ingeruild! :)
Hans herintreder
Berichten: 90
Lid geworden op: 22-02-2016 10:30

Bericht door Hans herintreder » 17-04-2017 18:12

Proficiat dieseltje en bebri, mooie fiets! Alleen opletten op de snelheid haha. Ik maak op mn XR het meest gebruik van de cruise control en zet het scherm op de meest ongunstige stand om maar zoveel mogelijk turbulentie te hebben (boven de 130/140km). Op die manier hou je de snelheid nog binnen de perken haha. Het gaat ongemerkt, zo gemakkelijk, zoveel te hard, ongekend. Ik heb het idee dat ik van n luie stoel naar sportstoel ben gegaan (nog steeds geen verkeerd woord over de tenere!!) Verder heb ik nog n osco ketting smeersysteem erop gezet, geen omkijken meer!
En wat betreft het vermogen, 40kmh in zn 6, gasgeven dat "ding" begint te sleuren zo hard, zo ontiegelijk hard , zo lang, het houdt niet op, bij de 240 wordt ik er bang van en draai ik de kraan maar dicht. Man wat n rush.
En dan vanaf 40kmh, opschakelen? Max verstappen produceerd geen mooier geluid met zn F1, dan dit ding in de dynamic mode, man het houd gewoon niet op! Gewoonweg verslavend!
Volgens mij heb jij dat gevoel op de ktm ook.


Afbeelding
Afbeelding
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 18-04-2017 00:00

De BMW is zeker ook een prachtfiets. Vorig jaar in de Pyreneeën bij een duitser op zijn XR lopen kwijlen. Kan niet wachten op de KTM.
Plaats reactie