Yamaha Niken

Is er meer dan een Yamaha S10
Plaats reactie
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Yamaha Niken

Bericht door ErBo » 01-06-2018 15:29

Een model 'concurrent' uit het zelfde huis als onze Super Ténéré,
de Yamaha Niken

Of ik 'n nu wel of niet mooi vindt weet ik eigenlijk niet. Soms hou ik er wel van wat uit de pas te lopen, maar je moet wel een beetje lef hebben om de Niken te kopen.
In de Motoplus van deze week staat een rijverslag, op de site een filmpje.

https://youtu.be/4KfWqJYQmVU


Afbeelding
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 28-03-2019 21:02

Mijn dealer heeft een demo staan waar ik een keer op ga rijden.
Niet dat ik overweeg om er een te kopen, maar gewoon eens "proeven".
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 29-03-2019 16:03

Op 19 mei ga ik een uurtje proefrijden op een Niken. Niet omdat ik er één wil, maar gewoon omdat het dan kan.

Daarna stap ik weer lekker om mijn Afbeelding
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 02-06-2019 11:38

Alweer 2 weken geleden was het zo ver, een proefrit op de Yamaha Niken.

Aangekomen bij de motorzaak (MotoPortZelhem) stond er een rij Niken's te wachten.
Er was een uur voor het rijden gereserveerd, we zijn krap een half uurtje onderweg geweest, eigenlijk veel te kort. Zodra je plaatsneemt zie je niets meer van de 2 voorwielen. Wel even wennen dat de breedte veel meer naar voren zit dan bij onze S10. Het geheel is niet breder.
Snel voelt de Niken vertrouwd, heel snel eigenlijk wel. Het karakter van de 3 cilinder is natuurlijk anders dan op onze S10, maar het motortje loopt bijzonder lekker. Sturen gaat als een malle op de Niken. Heel gelijkmatig, je hebt geen kantelpunt, ga je schuin de bochten door, en je voelt overduidelijk dat je constant enorme grip hebt ongeacht het soort wegdek. Dat geeft vertrouwen en al snel heb je het idee sneller en platter door de bochten te gaan dan je (ik) gewend ben.

Het laatste stukje, na de actiefoto, reden we alleen terug naar de motorzaak. Op een rotonde (2x genomen) en de laatste bochten pak je nog even je kans.

Ik geloof niet zo dat we in NL vaak de Niken zullen gaan tegenkomen. Het is naar mijn mening echt een motor om fantastisch mee in de bergen door de bochten te sturen. Ons platte land dat meer en meer totaal verpest wordt door snelheidslimieten, drempels en andere weggebruikerspesterijen leent zich daar niet zo voor.

Wat me verder op viel:
Er waren opvallend veel GS rijders die een proefrit op de Niken maakte.

Zowel Yamaha als MotoPortZelhem deden helemaal niets aan "we hebben de mensen speciaal hier, laten we ze een (klein beetje) in de watten leggen". De deur stond open, je kon naar het toilet en koffie pakken en dat was het dan. Geen folder, geen sleutelkoord (ik noem maar wat), helemaal niets. Gemiste kans van beide 'gast'heren. Enkele proefrijders, die soms meer dan een uur onderweg waren om in Zelhem te komen, waren duidelijk ontstemd, zeker ook i.c.m. de erg korte proefrit.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie