Voeding GPS

Alles over Navigatie en film toestellen voor de motor.
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Voeding GPS

Bericht door adventurer » 03-06-2017 16:08

Ga m'n nieuwe GPS moeten aansluiten op de motor.
Omdat ik tot nu reed met een 60csx en batterijen ga ik voor het eerst een voedingskabel moeten monteren.


Ik geloof dat er ergens een aansluiting voorzien is voor accessoires?
Waar vind ik die?

Is het een simpel klusje voor een niet-technieker, of doe ik de motor toch maar even binnen bij de dealer?
growing old is inevetable, growing up is optional
Ruud
Berichten: 187
Lid geworden op: 03-02-2016 21:48

Bericht door Ruud » 03-06-2017 17:39

Als je er echt geen verstand van hebt en ook niet de spullen, zou ik die paar tientjes bij de dealer spenderen. Heb je nog garantie ook.
Maar er zit toch een 12V aansluiting op de XT kun je die niet gebruiken met de juiste stekker ?
HAVE FUN
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 03-06-2017 18:45

Ruud schreef: Maar er zit toch een 12V aansluiting op de XT kun je die niet gebruiken met de juiste stekker ?
Dat werd me afgeraden door mrGPS.


Het moet allemaal een beetje snel gaan. We vertrekken bijna op vakantie en mijn 60csx laat steken vallen. Ik vertrouw 'm niet meer en wil 'm mijn vakantie niet laten verpesten.

De bedoeling was om na onze vakantie een nieuwe Garmin aan te schaffen, die dingen werken toch wel weer wat anders en tijdens een vakantie is het niet ideaal om da ding te leren kennen.

Maar goed, ik ga het toch riskeren.


Bedoeling was om de nieuwe Garmin voorlopig op het stuur te monteren en met de autolader te gebruiken in de 12v stekker in het dashboard.
Mrgps raadt dit dus af.
(Zou wel ideaal zijn, dan kan ik m'n 60CSX op z'n plaats boven de tellers houden en met twee GPS toestellen op vakantie vertrekken.)




Dus dan toch maar dadelijk de kabel aansluiten ergens aan de batterij, bij m'n vorige Tenere (660) zat er een accessoire stekker ergens achter de koplamp, bij de 1200 zou die ergens bij batterij moeten zitten?
growing old is inevetable, growing up is optional
Ruud
Berichten: 187
Lid geworden op: 03-02-2016 21:48

Bericht door Ruud » 03-06-2017 19:25

Vraag me af waarom mr.GPS dit afraadt. Dacht dat die aansluiting er juist voor dat doel zit. :shock:
HAVE FUN
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 03-06-2017 19:43

Ruud schreef:Vraag me af waarom mr.GPS dit afraadt. Dacht dat die aansluiting er juist voor dat doel zit. :shock:

Heb 't 'm niet gevraagd, maar goed.

Eerst eens afwachten tot de GPS hier is, het kan best zijn dat die aansluiting niet mogelijk is wanneer de GPS in de motorhouder zit. We zien wel.
Moest het toch mogelijk zijn dan hou ik het simpel en steek ik 'm gewoon in die 12v aansluiting. Die 10 dagen zal dat toch wel lukken denk ik.

Zullen dan na de vakantie wel eens kijken voor een deftige montage en rechtstreekse aansluiting.
growing old is inevetable, growing up is optional
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Re: Voeding GPS

Bericht door Grandvitara » 03-06-2017 19:50

adventurer schreef:Ga m'n nieuwe GPS moeten aansluiten op de motor.
Omdat ik tot nu reed met een 60csx en batterijen ga ik voor het eerst een voedingskabel moeten monteren.


Ik geloof dat er ergens een aansluiting voorzien is voor accessoires?
Waar vind ik die?

Is het een simpel klusje voor een niet-technieker, of doe ik de motor toch maar even binnen bij de dealer?

Kijk maar op mijn verslag, aansluiting gps voeding .

navigatie-gemonteerd-t176.html
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 04-06-2017 16:23

De 12V is niet waterdicht als er een stekker in zit. Beter is inderdaad wat grandvitara gedaan heeft rechts achter de kappen waar de accu zit.
Walrus
Berichten: 304
Lid geworden op: 04-02-2016 04:22

Bericht door Walrus » 04-06-2017 19:10

Ik heb de voeding "onderhuids" aangesloten op de twee draden
van de 12V stekkerdoos.
Dat is een geschakelde voeding.
Dus bij contact uit, staat er geen spanning op.
Ik gebruik daarvoor speciale verbindingen die ik ooit in USA kocht.
Bij die dingen hoef je niet te strippen of te solderen.
Het zijn connectors van Posi.
Zie https://www.posi-products.com/installer.cfm
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 05-06-2017 09:46

bebri schreef:De 12V is niet waterdicht als er een stekker in zit. Beter is inderdaad wat grandvitara gedaan heeft rechts achter de kappen waar de accu zit.

Daar zou een accessoire stekker zitten?

Op de foto's van grandvitara is het mij niet erg duidellijk.
Was ook niet van zin om te gaan solderen en kabels over te knippen eigenlijk.
growing old is inevetable, growing up is optional
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 05-06-2017 11:29

adventurer schreef:
bebri schreef:De 12V is niet waterdicht als er een stekker in zit. Beter is inderdaad wat grandvitara gedaan heeft rechts achter de kappen waar de accu zit.

Daar zou een accessoire stekker zitten?

Op de foto's van grandvitara is het mij niet erg duidellijk.
Was ook niet van zin om te gaan solderen en kabels over te knippen eigenlijk.
Achter de rechter kap , onder de zekeringkast zit deze 4 polige stekker,
Op deze draden komt stroom te staan al het contact aan gaat, even meten met een lampje of spannings zoeker.

ik heb deze draden achter de stekker gebruikt , en geen connectorstekkertjes in deze stekker geplaatst, om later nog eens een orginaile contrastekker te kunnen gebruiken, voor extra verlichting.

Je kan doormiddel van zo geheten "scotch blokjes" een kabel er van aftappen
Om deze voor accesoires tegebruiken, ik heb zelf gesoldeerd, vind ik wat betrouwbaarder.

Scotch blokje
Afbeelding

Afbeelding

Plaats van de stekker
Afbeelding



Stekker
Afbeelding


De zelfde stekker, even als voorbeeld , foto van internet

Afbeelding
Plaats reactie