Navigatie via smartphone

Alles over Navigatie en film toestellen voor de motor.
Plaats reactie
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Navigatie via smartphone

Bericht door petert150v » 09-09-2017 13:16

Hoi allemaal,

Voor mijn motornavigatie gebruik ik al jaren een Garmin Zumo 660, deze gebruik ik ook als navigatie in de auto. Zoals met alles heeft de Zumo 660 ook wel wat nadelen, dus voor de zomervakantie met auto en caravan ook eens gekeken naar een alternatief, is geworden Sygic, kan je kaarten van downloaden en dus ook zonder dataverbinding gebruiken. Tijdens de vakantie was Sygic best handig omdat ik het ook op mijn smartphone had staan en met een data verbinding je ook file informatie krijgt. Ga het vergelijken in de auto en uitproberen met een tablet.

Maar zou dat ook een vervanging voor mijn Zumo op de motor kunnen worden?
Ik maak mijn routes via pc met daarop eerst het programma Tyre, maar sinds een jaartje de "opvolger" MyRoute-app en de opgeslagen routes die je met een data verbinding kan oproepen, kan je ook naar Sygic doorsturen en dan gebruiken.

Goede oplossing gezocht voor montage van smartphone op motor en dat is een houder en hardcase van HR Richter geworden, gekocht via Navi-World, staan vele opties op hun site. Ik heb een Huawei P9 lite, dus gekozen voor een universele hadcase size L.

Op de stang van 14mm een soort verloop gemaakt, zodat de "stuurhouder " van HR Richter past. Stroomvoorziening doe ik dmv een 12v din aansluiting die ik via een zwevende zekering rechtstreeks op de accu heb aangesloten.
Daarin een Optimate Charger Bike plug USB. Heeft een rubberen afdichting waarvan ik hoop dat het spatwater dicht is en blijft ook met de USB erin.

De Garmin een stukje opgeschoven en daarnaast ( wordt nu wel vol ) de houder van HR Richter. Heb hiervoor gekozen omdat ik ga vergelijken. Tot nu toe een nadeel, als je een foto wil maken en ik doe dat eigenlijk alleen nog met mijn smartphone, dan moet die uit de case en voor je weer kan gaan toeren weer terug, extra handeling die lastig kan zijn.

Voordeel, om de zoveel jaar koop ik een nieuwe smartphone, dus altijd een toestel dat snel is ( hardware ), goede accu heeft ( al een nieuwe voor de Garmin moeten kopen ).
De aanschaf van een Garmin best wel duur is ca Eur 700,-.
Ik nu toch al een smartphone heb, Sygic kaarten, lifetime en de hele wereld, kosten nog geen Eur 30,=.
MyRoute-app Gold lifetime Eur 99,-, ik had wat korting omdat ik Tyre al gebruikte, dus was het ca Eur 75,-.
Houder van HR Richter Eur 40,-.
De app Car Launcher, geeft eenvoudige toegang tot de app's die ik gebruik in auto of op de motor, diverse instellingen mogelijk bv toestel blijft aan staan. Kosten Eur 3,50.
totaal in het duurste geval caEur 170,- exclusief de smartphone, maar die heb je toch al.

Is het een goed alternatief? Ik ga het de komende tijd uitproberen.

Verdere info:
www.myrouteapp.com
www.sygic.com
www.navi-world.nl

groeten,

Peter






Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
It is not the destination but the journey that matters.
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 10-09-2017 14:12

Sygic heb ik jaren geleden geprobeerd in de auto en op de motor.
Als Navi van A naar B op zich best bruikbaar maar met vooraf gemaakte routes had ie wel wat problemen.
Wat ik mij kan herinneren was het punten overslaan lastig en halfweg in de route opnieuw starten ging moeilijk of niet.
Misschien is het nu beter met die functionaliteit of ik heb het niet goed genoeg geprobeerd. Ben daarom ook erg benieuwd naar jou bevindingen.
Ander vervelend punt vind ik vaak de afleesbaarheid maar dat kun je misschien wel met 1 of ander wel oplossen.
Kort gezegd, ik vond het behelpen en heb al snel een zumo 390 gekocht voor op de motor. Die zumo gebruik ik ook in de auto als ik routes van te voren uitstippel, voor A naar B navi gebruik ik de standaard navi van de auto zelf die overigens altijd de files laat zien.
XT1200ZE ingeruild! :)
Henk68
Berichten: 31
Lid geworden op: 09-02-2016 22:43

Bericht door Henk68 » 10-09-2017 19:09

Ik gebruik ook een smartphone naast mijn zumo 660.
Mijn telefoon is een Samsung S5 Neo, geeft goed beeld in direct zonlicht.
Als navigatiesoftware gebruik ik Tomtom Go en dat bevalt zeer goed. Laad dan wel de track i.p.v de route.
Sygic ook getest , gaat goed van a naar b. Zodra je verkeerd rijdt is hij helemaal van slag en rijdt je steeds rondjes.
Myrouteapp is nu ook in testfase uitgekomen, maar daar moet nog behoorlijk aan gesleuteld worden.
Ik heb zelf een telefoon houder van hout gemaakt en zo blijft hij mij schoon.
XT1200z - 2010
petert150v
Berichten: 71
Lid geworden op: 28-09-2016 09:41

Bericht door petert150v » 21-10-2017 11:41

De eerste route gemaakt via MyRouteapp en daarna gereden via Synic. En dat ging prima, mocht het gebeuren dat je verkeerd rijdt en een routepunt overslaat, dan kan je eenvoudig een routepunt verwijderen en brengt Synic je naar het volgende routepunt.

Een smartphone met handschoenen bedienen werkt niet, maar een prima en goedkope oplossing is een stylus pen.

Je kan de route ook opslaan in Sygic, dat doe je dan onder je favorieten.

Dus mijn conclusie, navigeren via een smartphone kan een goede en betaalbare oplossing zijn.
Zowel een navigatiesysteem voor de motor als navigatie via smartphone heeft voor en nadelen. Ik ga in de toekomst nog meer testen en vergelijken, maar voor mij werkt Sygic best goed.
It is not the destination but the journey that matters.
Plaats reactie