Baden Badeb vv.

Plaats hier je reisverslag
Plaats reactie
Kauff
Berichten: 89
Lid geworden op: 31-03-2016 18:04

Baden Badeb vv.

Bericht door Kauff » 08-08-2016 21:15

Eind juli zou ik met een vriend een toer richting de Franse alpen gaan maken. Hij meende echter eerst de 4-daagse van Nijmegen te moeten lopen en kwam daar uit met een fikse blessure. Wel uitgelopen maar daarna was een motorlaars aantrekken geen optie meer. Balen voor hem maar ook voor mij :?

Ik ben maandag de 25e toch vertrokken voor ook een 4-daagse maar dan op de motor.

Dag 1: via Zevenaar de grens overgestoken en geheel binnendoor richting het zuiden gereden. Uiteindelijk kwam ik iets ten zuiden van Bonn op een kleine camping aan de Rijn terecht. Campingplatz Genienau. Vrije plaatskeuze en nog een paar andere motorrijders uit Portugal en Engeland gespot.

Dag 2: Rechtsaf geslagen richting Luxemburg. Ook nu weer geheel binnen door. Ik had daar al een paar keer op camping Woltzdal in Maulusmullen gestaan. Aardige Nederlands sprekende eigenaren. Ik kreeg het zelfde plekje aan het riviertje en kon daarna van een dikke schnitzel met friet genieten. Bij aankomst mocht ik meteen een greep in de koelkast doen voor een koele versnapering. Altijd welkom daar! Onder weg naar deze camping nog even de Nurburgring aangedaan. Het regende op dat moment dus er was weinig te beleven.

Dag 3: Via Noord Frankrijk richting gezet naar het Zwarte Woud. Onderweg lekker gegeten en genoten van het goede weer. In het Zwarte Woud genoten van mooie vergezichten en de politiecontroles. Op de Schwarzwaldhochstrasse stikt het van de motoren uit heel Europa. Hardrijders en lawaaischoppers maken kennelijk dat er driftig toezicht wordt gehouden. Herrie maakt mijn torretje niet maar te snel wil het wel eens gaan. Gelukkig werd ik tijdig door andere motorrijders gewaarschuwd. Daarna op de bonnefooi aangelegd bij camping HerrenWies in Herrenwies. Ook hier eerst een koud biertje geproefd voor ik de tent op ging zetten. Er viel verder weinig te beleven dus na de maaltijd me maar te ruste gelegd.

Dag 4: Deze stond in het teken van thuis komen. Eerst weer binnendoor via Frankrijk richting Landau gereden en daarna de snelweg opgezocht. Ik twijfelde nog over een tussenstop in de buurt van Nassau. De weersvoorspelling was echter dusdanig dat ik gas heb gegeven en naar huis ben getoerd. Het was voor het eerst dat ik op 1 dag zo'n lange rit (in kilometers) maakte op deze motor. In totaal ruim 600 km. Viel niet tegen. Mijn achterste voelde ik op het eind maar het kon erger. Op mijn FJR heb ik meerdere keren ruim 1000km op een dag gereden. Daar had ik nooit ergens last van. Maar goed, daar is de FJR ook voor gemaakt.

Al met al een paar opmerkingen over de XT1200.
Brandstofverbruik- dit valt serieus tegen. verder dan 1:17,5 kom ik niet. En dan doe ik voorzichtig. Mijn vorige motoren (FJR en Diversion) waren duidelijk zuiniger.

Tellerafwijking: Deze is te groot. 10 km bij 120 km/u . Ook de dagteller heeft deze afwijking. Daar waar de teller dus aangeeft dat je 400 km hebt gereden is dat in werkelijkheid (GPS) maar 365 km. Dit maakt dat de verbruikscijfers van de XT veel te optimistisch zijn. Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al lang...

Trekkracht: tijdens deze rit was ik redelijk zwaar beladen. Drie volle koffers en en tentje met alles er op en er aan en ik zelf natuurlijk. De XT gaf echter, ook op hellend vlak, geen krimp. Op tijd terug schakelen en wat hoger in de toeren en hij gaat als de brandweer. Ook het remmenwerk hield het bij herhaaldelijk fors remmen tijdens afdalingen goed. Geen moment last van fading. Ook de banden (Michelin Anakee 3) hielden zich goed. Zowel bij warm als nat weer.

Garmin Zumo: ik heb voor deze rit geen route gemaakt maar gebruik gemaakt van de " bochtige wegen" optie van de Garmin. Deze werkt in principe goed. Een nadeel is er wel. Ik gaf aan het begin van de dag mijn eindpunt op als doel. Met de opdracht dus bochtige wegen te kiezen. Vervolgens kiest de Garmin er voor je door allerlei bebouwde komen van grotere plaatsen te leiden. Dit was dus niet te bedoeling. Voor verkeerslichten in de rij staan is niet mijn grootste hobby. Mogelijk dat een van de lezers daar een opmerking/oplossing voor heeft??
History: BMWF650 > Honda VF1000F > Yamaha XJ 900 > Yamaha FJR1300 > Yamaha XT1200Z > Yamaha XT1200ZE
Dieseltje
Berichten: 174
Lid geworden op: 04-02-2016 17:50

Bericht door Dieseltje » 08-08-2016 22:11

De km teller afwijking is bij mij niet zo groot, de snelheidsmeter wel.

Oplossing voor de Garmin en bochtige wegen is een TomTom kopen. :lol:
Maar serieus, de oude TomTom rider was al beter met kronkelroutes en de nieuwe TomTom heeft nog betere instellingen om mooie routes te rijden.
Rij zelf ook met een Zumo, collega heeft een Rider gehad en nu de nieuwe TomTom. We hebben het meermaals met elkaar vergeleken en de TomTom is veel beter in het route berekenen onderweg.
XT1200ZE ingeruild! :)
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 16-08-2016 12:43

"Al met al een paar opmerkingen over de XT1200.
Brandstofverbruik- dit valt serieus tegen. verder dan 1:17,5 kom ik niet. En dan doe ik voorzichtig. Mijn vorige motoren (FJR en Diversion) waren duidelijk zuiniger.

Tellerafwijking: Deze is te groot. 10 km bij 120 km/u . Ook de dagteller heeft deze afwijking. Daar waar de teller dus aangeeft dat je 400 km hebt gereden is dat in werkelijkheid (GPS) maar 365 km. Dit maakt dat de verbruikscijfers van de XT veel te optimistisch zijn. Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al lang...

Trekkracht: tijdens deze rit was ik redelijk zwaar beladen. Drie volle koffers en en tentje met alles er op en er aan en ik zelf natuurlijk. De XT gaf echter, ook op hellend vlak, geen krimp. Op tijd terug schakelen en wat hoger in de toeren en hij gaat als de brandweer. Ook het remmenwerk hield het bij herhaaldelijk fors remmen tijdens afdalingen goed. Geen moment last van fading. Ook de banden (Michelin Anakee 3) hielden zich goed. Zowel bij warm als nat weer.

Garmin Zumo: ik heb voor deze rit geen route gemaakt maar gebruik gemaakt van de " bochtige wegen" optie van de Garmin. Deze werkt in principe goed. Een nadeel is er wel. Ik gaf aan het begin van de dag mijn eindpunt op als doel. Met de opdracht dus bochtige wegen te kiezen. Vervolgens kiest de Garmin er voor je door allerlei bebouwde komen van grotere plaatsen te leiden. Dit was dus niet te bedoeling. Voor verkeerslichten in de rij staan is niet mijn grootste hobby. Mogelijk dat een van de lezers daar een opmerking/oplossing voor heeft??"

Verbruik is naar mijn mening ook redelijk hoog (1:17) bij een rustige rijstijl. Heb wel een duo aan boord...Vergelijking die ik maak is met de BMW K1200GT (1:20) en R1200GSA (1:22)...

Wat de teller betreft heb ik dezelfde ervaring...afwijking ongeveer 10%...

Kronkelroutes met TT Rider gaan heel goed en nooit door bebouwde kom tenzij niet ander kan.. Volgens mij heeft Garmin de mogelijkheid om bepaalde gebieden uit te sluiten...
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Re: Baden Badeb vv.

Bericht door adventurer » 16-08-2016 17:09

Kauff schreef:
Al met al een paar opmerkingen over de XT1200.
Brandstofverbruik- dit valt serieus tegen. verder dan 1:17,5 kom ik niet. En dan doe ik voorzichtig. Mijn vorige motoren (FJR en Diversion) waren duidelijk zuiniger.


Ik had ook verwacht dat de S10 zuiniger zou zijn, maar ik klaag niet.

1:17.5 komt overeen met 5.7l/100km.. en daar kom ik niet aan op vakantie.

Volgens boordcomputer zit ik op 5.0-5.1 liter per 100km.

Niet op vakantie zit ik gemiddeld aan de 5.5 liter per 100km. 1;18.2 ongeveer.

Kauff schreef: Tellerafwijking: Deze is te groot. 10 km bij 120 km/u . Ook de dagteller heeft deze afwijking. Daar waar de teller dus aangeeft dat je 400 km hebt gereden is dat in werkelijkheid (GPS) maar 365 km. Dit maakt dat de verbruikscijfers van de XT veel te optimistisch zijn. Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al lang...


Ik heb ook de indruk dat de tellerafwijking op vlak van snelheid wat overdreven is, maar zoveel verschil met mijn GPS heb ik toch niet op de afstandsteller.

Kauff schreef: Garmin Zumo: ik heb voor deze rit geen route gemaakt maar gebruik gemaakt van de " bochtige wegen" optie van de Garmin. Deze werkt in principe goed. Een nadeel is er wel. Ik gaf aan het begin van de dag mijn eindpunt op als doel. Met de opdracht dus bochtige wegen te kiezen. Vervolgens kiest de Garmin er voor je door allerlei bebouwde komen van grotere plaatsen te leiden. Dit was dus niet te bedoeling. Voor verkeerslichten in de rij staan is niet mijn grootste hobby. Mogelijk dat een van de lezers daar een opmerking/oplossing voor heeft??


IK heb daar idd een oplossing voor..

Een beetje meer moeite steken in je routes en zelf die bochtige wegen selecteren. :wink:

Ik zou die functie enkel gebruiken als ik eens van A naar B wil rijden, en het interessant wil maken.

Als ik een rit ga rijden, of als ik vakantie ga... dan heb ik zelf de wegen geselecteerd. De GPS doet dan eigenlijk niet meer dan mij over de wegen sturen die ik erin geladen heb.
growing old is inevetable, growing up is optional
Joekes
Berichten: 362
Lid geworden op: 17-05-2016 08:00

Bericht door Joekes » 16-08-2016 18:42

Ik moet nog eerlijk bekennen dat het verbruik met mij alleen achter het stuur wel weer aanzienlijk lager is....zo zie je maar dat de vrouw het meeste verbruikt.... :lol: :lol: :lol:
Kauff
Berichten: 89
Lid geworden op: 31-03-2016 18:04

Bericht door Kauff » 18-08-2016 15:10

Joekes schreef:Ik moet nog eerlijk bekennen dat het verbruik met mij alleen achter het stuur wel weer aanzienlijk lager is....zo zie je maar dat de vrouw het meeste verbruikt.... :lol: :lol: :lol:
Een veel gehoord spreekwoord luidt:

Wie zijn vrouw liefheeft laat haar thuis....
:lol: :D :lol: :roll:
History: BMWF650 > Honda VF1000F > Yamaha XJ 900 > Yamaha FJR1300 > Yamaha XT1200Z > Yamaha XT1200ZE
Kauff
Berichten: 89
Lid geworden op: 31-03-2016 18:04

Re: Baden Badeb vv.

Bericht door Kauff » 18-08-2016 15:16

adventurer schreef:
Kauff schreef:
Al met al een paar opmerkingen over de XT1200.
Brandstofverbruik- dit valt serieus tegen. verder dan 1:17,5 kom ik niet. En dan doe ik voorzichtig. Mijn vorige motoren (FJR en Diversion) waren duidelijk zuiniger.


Ik had ook verwacht dat de S10 zuiniger zou zijn, maar ik klaag niet.

1:17.5 komt overeen met 5.7l/100km.. en daar kom ik niet aan op vakantie.

Volgens boordcomputer zit ik op 5.0-5.1 liter per 100km.

Niet op vakantie zit ik gemiddeld aan de 5.5 liter per 100km. 1;18.2 ongeveer.




Kauff schreef: Tellerafwijking: Deze is te groot. 10 km bij 120 km/u . Ook de dagteller heeft deze afwijking. Daar waar de teller dus aangeeft dat je 400 km hebt gereden is dat in werkelijkheid (GPS) maar 365 km. Dit maakt dat de verbruikscijfers van de XT veel te optimistisch zijn. Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al lang...


Ik heb ook de indruk dat de tellerafwijking op vlak van snelheid wat overdreven is, maar zoveel verschil met mijn GPS heb ik toch niet op de afstandsteller.

Kauff schreef: Garmin Zumo: ik heb voor deze rit geen route gemaakt maar gebruik gemaakt van de " bochtige wegen" optie van de Garmin. Deze werkt in principe goed. Een nadeel is er wel. Ik gaf aan het begin van de dag mijn eindpunt op als doel. Met de opdracht dus bochtige wegen te kiezen. Vervolgens kiest de Garmin er voor je door allerlei bebouwde komen van grotere plaatsen te leiden. Dit was dus niet te bedoeling. Voor verkeerslichten in de rij staan is niet mijn grootste hobby. Mogelijk dat een van de lezers daar een opmerking/oplossing voor heeft??


IK heb daar idd een oplossing voor..

Een beetje meer moeite steken in je routes en zelf die bochtige wegen selecteren. :wink:

Ik zou die functie enkel gebruiken als ik eens van A naar B wil rijden, en het interessant wil maken.

Als ik een rit ga rijden, of als ik vakantie ga... dan heb ik zelf de wegen geselecteerd. De GPS doet dan eigenlijk niet meer dan mij over de wegen sturen die ik erin geladen heb.
Normaal zetten we de rit inderdaad zelf uit maar ik dacht mezelf het eens makkelijk te maken Door de bochtige wegen optie te gebruiken. Volgende keer weer zelf aan de slag dus.....
History: BMWF650 > Honda VF1000F > Yamaha XJ 900 > Yamaha FJR1300 > Yamaha XT1200Z > Yamaha XT1200ZE
Plaats reactie