Tunnel de Parpaillon, la Bonette enz

Plaats hier je reisverslag
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Tunnel de Parpaillon, la Bonette enz

Bericht door bebri » 14-08-2017 00:53

Donderdag 17 Augustus ga ik met mijn motormaat op zijn triumph explorer Xc en ik op de KTM SAS naar Frankrijk om daar in 2 dagen naar Hotel la Rotonde te rijden. Dit Hotel helemaal via internet gevonden en we zijn erg benieuwd. Daar vandaan gaan we 3 dagen routes rijden, waarvan er 2 op de bucketlist staan. 1 is tunnel de Parpaillon. Een route grotendeels of road naar de tunnel toe. Dan hebben we diverse opties. 1 Door de tunnel als bikkels. Of terug en dan aan de andere kant van de tunnel weer omhoog. De status van de tunnel zal onze keuze bepalen maar het liefste ga ik er door. Ik heb diverse routes gemaakt voor als we de tunnel niet door gaan. 1 is merendeels of road en de ander on road. Aan de hand van het eerste deel kijken we wat het tweede deel wordt. De 2de route is col de la Bonette de hoogste berg bereikbaar met de motor. deze is net iets hoger dan de Stelvio. Dan voor de derde route hebben we weer 2 keuzes. 1 is gedeeltelijk of road met een stuk door Italië met diverse forten onderweg. of 2 Rondje in Frankrijk, route de Ecrin met een bezoek aan een bedevaartsoord. Volgende week donderdag weet ik meer. We hebben we zin in. Voor het eerst met de KTM een echte lange route met volle bepakking. Foto's en verhalen volgen.
ErBo
Berichten: 128
Lid geworden op: 10-05-2016 23:37

Bericht door ErBo » 14-08-2017 09:19

Wauw.... Prachtig vooruitzicht. De tunnel de Parpaillon staat zeker ook op mijn bucketlist, en dat bij voorkeur er ook door heen natuurlijk.
Ontzettend veel plezier, een goede en voorspoedige reis gewenst en hopelijk is de tunnel te doen. Want als je er bent, wil je er ook door heen.
Maurice
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-02-2016 17:43

Bericht door Maurice » 19-08-2017 19:30

Hoe het je gegaan is in de parpillion, daar ben ik wel benieuwd naar. Het schijnt dat er in de zomer nog ijs in de tunnel ligt.
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 23-08-2017 00:21

Een kort verslag.
Net terug van een paar dagen toeren in Frankrijk.
In 2 dagen heen gereden. De eerste dag hadden we na 670 km een caravan gehuurd voor 1 nacht.
Dag 2 zijn we door gereden naar Hotel Rotonde in de buurt van Gap.
Een leuk Frans Hotel met Appartementen met ontbijt. in het appartement een koelkast douche en WC en een mogelijkheid tot koken maar dat hebben we niet gedaan.
De eerste dag hadden we tunnel de Parpaillon op het programma staan. Ik had zelf een route in basecamp gemaakt. Het eerste gedeelte over de weg met het liefst een paar kronkels richting de col. Daar vanuit een dorpje of road richting de col. Daar waar de eigenlijke route naar col du Parpallion begon lag een stuk asfalt dus het eerste of road gedeelte had niet gehoeven maar was wel erg leuk. De route naar de tunnel heeft veel keien op de paden maar is voor een ervaren motorrijder goed te doen. Het eerste gedeelte wat ik zelf gemaakt had was meer gravel en een goede oefening voor de col route. Na een aantal prachtige uitzichten kwamen we aan bij de tunnel. Ook wij hadden de vraag, is de tunnel begaanbaar. De motorijders die ons voor waren kwamen we niet meer tegen dus waren er door heen gegaan. Wordt vervolgt met foto's en film.
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 26-08-2017 20:24

Afbeelding

Het eerste stuk over mooie asfalt wegen langs Lac de Serre Poncon.
Daarna in het dorpje Saint Sauveur of road over mooi gravel.

Op een gegeven moment kwamen we weer bij asfalt aan, waar echter de eigenlijke route naar de col du Parpaillon begon.
Daar werd het gravel meer keien maar was goed te doen.


Afbeelding

Onderweg prachtige uitzichten en regelmatig stoppen omdat het hard werken was de motoren boven te krijgen.
Een vies verhaaltje maar de helm en het pak werden steeds natter van het zweet maar dat mocht de pret niet drukken.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het moment dat je boven komt bij de tunnel.


Afbeelding


Afbeelding

Boven hebben we wat foto's gemaakt en ons af gevraagd of het mogelijk was door de tunnel te gaan.
We hadden in ons hoofd het you tube filmpje van 2 Duitsers waarvan er 1 onderuit gaat in de tunnel.
Totodat er een 4X4 landcruiser de tunnel uit kwam met daarin een leuk Oostenrijks stel. Hij stelde ons direct gerust dat de tunnel goed te doen was.
Ondertussen was er een Nederlandse fietser aangekomen die te weinig licht op zijn fiets had om de tunnel heen en weer te fietsen. De Oostenrijker bood onmiddellijk een zaklantaarn aan.

De Tunnel was inderdaad goed te doen. aan het einde een beetje water en modder.

Daarna steil over de keien naar beneden.


Afbeelding

Afbeelding

We hebben veel gefilmd en deze film is in de maak en volgt later.
Afbeelding

Afbeelding
veldc
Berichten: 163
Lid geworden op: 04-02-2016 19:12

Bericht door veldc » 26-08-2017 20:36

Erg gaaf om te lezen en de foto's te zien. Nog mooier om mee te maken denk ik.
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 26-08-2017 21:49

Leuk verslag, en deed de ktm het een beetje?
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 27-08-2017 00:11

Grandvitara schreef:Leuk verslag, en deed de ktm het een beetje?
Ik durf het bijna niet te zeggen maar wat een apparaat is de KTM. Hij heeft het buitengewoon gedaan. Maar ik zal eerlijk zijn. Een keer kwam hij niet tot leven, bleek het batterijtje van de sleutel los te liggen. Dit met een papiertje opgelost zodat de batterij beter opgesloten zit. Ook krijg ik meer pijn aan mijn bips dan met de Yamaha. Met de Yamaha had ik daar eigenlijk helemaal geen last van. Daarom het powerparts zadel besteld en deze week er mee proefrijden maar lijkt veel beter te zitten. Maar het vermogen en de stuurkunsten van de KTM zijn geweldig. Hij stuurt zo licht en makkelijk en als je het gas open trekt lijkt het wel een raket. Ook op de col du Parpaillon was er zeer goed mee te sturen. Ook de vering is nog beter dan de elektronische vering van de Yamaha. Af en toe dan zie ik iets in het wegdek en verwacht ik een reactie van de motor maar deze blijft dan geheel uit. Het dashboard is zeer overzichtelijk en naar je eigen zin aan te passen. De buitentemperatuurmeter is een stuk nauwkeuriger dan de Yamaha en wat me het meeste stoorde aan de Yamaha was dat als je de koppeling in kneep je niet meer kon zien in welke versnelling je zat. De KTM blijft dat aan geven. En ik val in herhaling maar het vermogen geeft me elke keer als ik op de KTM rijd een smile op mijn gezicht die ik op de S10 wel eens miste. De Yamaha is een betrouwbare zeer fijne machine maar de KTM geeft wat meer fun en spanning.
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 27-08-2017 00:12

Grandvitara schreef:Leuk verslag, en deed de ktm het een beetje?
Ik durf het bijna niet te zeggen maar wat een apparaat is de KTM. Hij heeft het buitengewoon gedaan. Maar ik zal eerlijk zijn. Een keer kwam hij niet tot leven, bleek het batterijtje van de sleutel los te liggen. Dit met een papiertje opgelost zodat de batterij beter opgesloten zit. Ook krijg ik meer pijn aan mijn bips dan met de Yamaha. Met de Yamaha had ik daar eigenlijk helemaal geen last van. Daarom het powerparts zadel besteld en deze week er mee proefrijden maar lijkt veel beter te zitten. Maar het vermogen en de stuurkunsten van de KTM zijn geweldig. Hij stuurt zo licht en makkelijk en als je het gas open trekt lijkt het wel een raket. Ook op de col du Parpaillon was er zeer goed mee te sturen. Ook de vering is nog beter dan de elektronische vering van de Yamaha. Af en toe dan zie ik iets in het wegdek en verwacht ik een reactie van de motor maar deze blijft dan geheel uit. Het dashboard is zeer overzichtelijk en naar je eigen zin aan te passen. De buitentemperatuurmeter is een stuk nauwkeuriger dan de Yamaha en wat me het meeste stoorde aan de Yamaha was dat als je de koppeling in kneep je niet meer kon zien in welke versnelling je zat. De KTM blijft dat aan geven. En ik val in herhaling maar het vermogen geeft me elke keer als ik op de KTM rijd een smile op mijn gezicht die ik op de S10 wel eens miste. De Yamaha is een betrouwbare zeer fijne machine maar de KTM geeft wat meer fun en spanning.
Grandvitara
Berichten: 376
Lid geworden op: 08-02-2016 17:45

Bericht door Grandvitara » 27-08-2017 10:11

bebri schreef:
Grandvitara schreef:Leuk verslag, en deed de ktm het een beetje?
Ik durf het bijna niet te zeggen maar wat een apparaat is de KTM. Hij heeft het buitengewoon gedaan. Maar ik zal eerlijk zijn. Een keer kwam hij niet tot leven, bleek het batterijtje van de sleutel los te liggen. Dit met een papiertje opgelost zodat de batterij beter opgesloten zit. Ook krijg ik meer pijn aan mijn bips dan met de Yamaha. Met de Yamaha had ik daar eigenlijk helemaal geen last van. Daarom het powerparts zadel besteld en deze week er mee proefrijden maar lijkt veel beter te zitten. Maar het vermogen en de stuurkunsten van de KTM zijn geweldig. Hij stuurt zo licht en makkelijk en als je het gas open trekt lijkt het wel een raket. Ook op de col du Parpaillon was er zeer goed mee te sturen. Ook de vering is nog beter dan de elektronische vering van de Yamaha. Af en toe dan zie ik iets in het wegdek en verwacht ik een reactie van de motor maar deze blijft dan geheel uit. Het dashboard is zeer overzichtelijk en naar je eigen zin aan te passen. De buitentemperatuurmeter is een stuk nauwkeuriger dan de Yamaha en wat me het meeste stoorde aan de Yamaha was dat als je de koppeling in kneep je niet meer kon zien in welke versnelling je zat. De KTM blijft dat aan geven. En ik val in herhaling maar het vermogen geeft me elke keer als ik op de KTM rijd een smile op mijn gezicht die ik op de S10 wel eens miste. De Yamaha is een betrouwbare zeer fijne machine maar de KTM geeft wat meer fun en spanning.
Leuk om te horen, dan heb je voor jou, een goede keuze gedaan.
Heb je er ook een kofferset bij? Zal je nu niet voor deze col, er opgehad hebben denk ik.
Plaats reactie