Paar dagen Italie diverse off road routes gereden.

Plaats hier je reisverslag
Plaats reactie
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Paar dagen Italie diverse off road routes gereden.

Bericht door bebri » 03-09-2018 23:29

Deze hadden we al even gepland staan. 6 dagen Susa Italie. In 2 dagen heen rijden met een overnachting in Tournus. De volgende dag naar Hotel Napoleon in Susa. Maandag aangekomen en we wilde dinsdag Monte de Sommeleir rijden. Alles ingepakt voor de eerste tour komen we in de garage van het hotel een duitser tegen met een KTM 1190 op noppen die vertelde dat de Sommeleir erg pittig was en dat hij de motor had neergelegd.

Afbeelding

We konden beter de Finestrelle rijden en dan naar de Assietta, deze waren beter te doen om even in te komen.
Ook deze route hadden we al voorbereid en zijn deze mooie route over veel gravel gaan rijden.


Afbeelding

Het begin van de route ligt vlak bij het hotel.
De volgende op de planning was de Jafferau. Hier hadden we al YouTube filmpjes van gezien en stond hoog op het verlanglijstje. Bij Salbertand zijn we de hoogte in gegaan maar na een paar kilometer was de weg gesloten. Wat baalde we.


Afbeelding

Er was nog wel een ander weggetje maar hier zat een zeer steile klim in met te grote stenen en moesten deze afbreken. We reden tenslotte op all road banden.

De volgende dag een route met wat meer asfalt maar eerst weer even via de Finestrelle. Die hadden we eerder gereden en de snelheid lag nu wat hoger.

Savonds op de Hotelkamer zien we op facebook op de KTM pagina dat iemand wel de Jafferau gereden had. Wij gevraagd hoe en wat en hij wees ons naar de opgang in Clots.
Zo gezegd zo gedaan. Wat een prachtige route omhoog. Mooie gravel paden rijdend tussen de koeien. Dit is goed te doen. Op een gegeven moment zagen we een fort liggen en een paar honderd meter daarvoor een soort militaire vervallen kazerne.


Afbeelding


Hierna leek de weg af en toe op een wasbord maar even doorbijten en we waren op de top. Wat een prachtige uitzichten. Er kwamen een aantal Duitsers op lichtere motoren en met noppen en we kregen wonderlijke blikken dat wij op All road banden boven stonden, niet wetende wat ging komen.


Afbeelding


Afbeelding

Na genoten te hebben van het uitzicht en een bak oploskoffie was het tjd voor de terugtocht aan de andere kant richting Bardonecchia.
Hier werd het wel moeilijker. Zeer steile afdalingen met grotere keien.
We hadden echt moeite om de motoren in bedwang te houden. Ik ging een keer te snel naar beneden en op het moment dat ik de motor stilhad hield ik hem niet meer en moest hem rustig neerleggen op zijn koffer. Samen de motor weer rechtgezet, komen er 2, 4 wheeldrives Jeeps die de bumper van de auto net voor de motor zetten. Het waren Duitse jongelui en samen hebben we er voor gezorgd dat we elkaar konden passeren.
Na nog wat overwinningen voor onszelf en wederom vreemde blikken om onze banden bij andere motorrijders kwamen we aan bij een bar restaurant waar we even konden bijkomen.


Al met alle moeilijke maar prachtige tocht maar wel de beslissing genomen om de Sommeleir een keer met een lichtere motor te rijden.

De dag voor vertrek hebben we een asfalt route naar Frankrijk gereden met Col de la Tauret en Col de Galibier, wat was het koud daar.

De volgende dag via de snelweg in 1 ruk met diverse pauzes natuurlijk naar huis toe, 1075km.
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 04-09-2018 11:56

adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 04-09-2018 16:06

Leuk hotel precies, heb het in booking.com al opgeslagen. Altijd handig.


Heb je tracks van je rit naar de jafferau?

Zelf heb ik in juli ook een poging gedaan om naar het fort te rijden, maar via Salbertrand reden we ons vast op de resten van een lawine.
De weg was toen nog niet afgesloten, maar er door geraken was onmogelijk.


Afbeelding


Vraag me nu wel af hoe jullie dan wel tot op het fort geraakt zijn, vind Clots niet terug in googlemaps. :?:


Vanaf Bardonecchia wist ik dat je langs twee kanten het fort kan bereiken.
Een steile kant langs de skipiste, en een minder steile kant als je iets eerder aan de klim start. Jullie zijn dus langs de steile kant naar onder gereden. 8)

De meesten rijden langs de skipiste omhoog omdat deze nogal moeilik is om af te dalen, zeker met zwaardere allroads. Ik ben langs deze kant omhoog gereden, maar reed vast op sneeuw... dus moest ik er ook terug langs naar beneden. Ik was dus ook content toen ik aan die refuge onder aan kwam. :D
growing old is inevetable, growing up is optional
bebri
Site Admin
Berichten: 418
Lid geworden op: 01-02-2016 22:50

Bericht door bebri » 04-09-2018 20:27

Adventurer, inderdaad zijn we de steile kant, de skipiste naar beneden gegaan. Dat hadden we beter andersom kunnen doen. We zijn erop gegaan in Savoulx en terug via Bardonecchia.


Afbeelding

Als je je mailadres even stuurt, stuur ik de track op.
adventurer
Berichten: 195
Lid geworden op: 05-02-2016 21:30

Bericht door adventurer » 04-09-2018 21:21

bebri schreef:Adventurer, inderdaad zijn we de steile kant, de skipiste naar beneden gegaan. Dat hadden we beter andersom kunnen doen. We zijn erop gegaan in Savoulx en terug via Bardonecchia.


Afbeelding

Als je je mailadres even stuurt, stuur ik de track op.

Top.


Ik dacht dat je enkel vanuit Salbertrand en de twee mogelijkheden via Bardonnechia er kon geraken.
Rekening houdend dat je via Salbertrand ook nog een weg moet zoeken om door de versperde tunnel te geraken.

Die route via Savoulx kende ik nog niet.




Oja, de Sommeiler is een pak softer dan de steile kant van de Jafferau, dus die had je gerust met je allroadbanden kunnen doen.
Is mij ook prima gelukt. :wink:
growing old is inevetable, growing up is optional
Gebruikersavatar
Rafke
Berichten: 188
Lid geworden op: 03-02-2016 22:15

Bericht door Rafke » 06-09-2018 09:08

Dit verslag tegenkomen in internet,
Moet daar loodzwaar zijn om te rijden,


http://users.skynet.be/bigmikebelgium/v ... pages1.htm
3de zondag van september
Motortoertocht Oostkerke Diksmuide
ritten van +/- 180km of +/- 280km op GPS
Hais
Berichten: 31
Lid geworden op: 30-04-2016 23:43

Bericht door Hais » 04-10-2018 23:42

Ik ben eind augustus-begin september ook twee weken naar de Alpen geweest. Deze periode is optimaal voor motortochten in de Alpen.
De eerste week tochten gemaakt over de bekende passen met de Tenere vanuit Albertville, de tweede week vanuit Briancon.
Ik neem de Tenere mee achter in de Volkswagen Transporter en de caravan erachter.

De tweede week heb ik nog best wat stukken offroad gereden.
- Tunnel van Parpaillon nog weer een keertje, was de vijfde keer. Vanuit Crevoux naar boven, door de tunnel en aan dezelfde kant weer naar beneden.

- Maira/Stura route nog eens gereden.

- Bij het zoeken van de juiste route naar Col de Sommellier vanuit Bardoneccia ben ik per ongeluk op de route naar Forte Jafferau terecht gekomen. Omdat ik hierover totaal geen routeinformatie had werd ik na een poosje erg onzeker of ik wel goed zat. Daarom maar omgekeerd, terug naar Bardoneccia.

- De juiste route naar Col de Sommellier gevonden. Schitterende route maar voor een vol bekofferde Tenere op gewone allroad banden een flinke uitdaging. Vooral het laatste gedeelte is de weg tamelijk ruig, ik had af en toe het gevoel dat de motor onder me uit elkaar rammelde en de motorbeschermplaat heeft wat uitdeukwerk nodig.

- Colle delle Finestre stond eigenlijk voor de laatste dag van de vakantie ook nog op het programma. Dit plan moest ik echter vanwege sterke regen en mist laten varen, dat is voor een volgende keer.

Groet, Harm
Plaats reactie